saffecool Skrivet 31 augusti, 2003 Rapportera Share Skrivet 31 augusti, 2003 (redigerad) Såklart INTE Redigerad 31 augusti, 2003 av meatboll Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
simon1583 Skrivet 31 augusti, 2003 Rapportera Share Skrivet 31 augusti, 2003 Alla killar måste dit för undersökning. Men är man tex. nötallergiker får man inte göra. Jag ville inte göra lumpen, verkar bra mycket vettigare att plugga det året istället. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Joey Skrivet 31 augusti, 2003 Rapportera Share Skrivet 31 augusti, 2003 Alla killar måste dit för undersökning. Men är man tex. nötallergiker får man inte göra. Jag ville inte göra lumpen, verkar bra mycket vettigare att plugga det året istället. ska vara allergisk mot armén Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
simon1583 Skrivet 31 augusti, 2003 Rapportera Share Skrivet 31 augusti, 2003 ska vara allergisk mot armén Om du kommer dit o låter jävligt ointresserad o omotiverad så vill dom ju inte ha dig. Det ska jag göra. Plus att jag skriva ett antal saker jag är lite halvt allergisk mot. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sirius Skrivet 31 augusti, 2003 Skapat av Rapportera Share Skrivet 31 augusti, 2003 Mna kan också välja vapenfri eller sitta i fängelse i tre måndaer (eller nåt) om man inte vill. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
MAFIA_KING Skrivet 31 augusti, 2003 Rapportera Share Skrivet 31 augusti, 2003 min brorsa fick inte göra lumpen för att han har en synskada. och det e inte frivilligt om man vill gå lumpen eller inte. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
PenuM Skrivet 31 augusti, 2003 Rapportera Share Skrivet 31 augusti, 2003 min brorsa fick inte göra lumpen för att han har en synskada. och det e inte frivilligt om man vill gå lumpen eller inte. Jo. Det är det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Defcon Skrivet 31 augusti, 2003 Rapportera Share Skrivet 31 augusti, 2003 Jo. Det är det. han menar att alla inte får den chansen att komma in men om man får det så kan man så klart tacka nej Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Zyber Skrivet 31 augusti, 2003 Rapportera Share Skrivet 31 augusti, 2003 BigBear: Det är helt frivilligt attgå i lumpen! Själv kommer jag nog inte gå, man kan ju faktist göra något vettigt på den tiden! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Pico Skrivet 31 augusti, 2003 Rapportera Share Skrivet 31 augusti, 2003 BigBear: Det är helt frivilligt attgå i lumpen! Själv kommer jag nog inte gå, man kan ju faktist göra något vettigt på den tiden! w0rd! Behöver inte göra... har inte handikapp men är hjärtopererad! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mobacko Skrivet 31 augusti, 2003 Rapportera Share Skrivet 31 augusti, 2003 lumpen verkar vara coot Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Speeder Skrivet 31 augusti, 2003 Rapportera Share Skrivet 31 augusti, 2003 kan inte äta fisk Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sirius Skrivet 31 augusti, 2003 Skapat av Rapportera Share Skrivet 31 augusti, 2003 Är känslig mot piprök Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
BigBear Skrivet 31 augusti, 2003 Rapportera Share Skrivet 31 augusti, 2003 Har man ett handikapp så behöver man inte göra eller får inte göra lumpen. Annars é de inte frivilligt. Har man en bra anledning att inte göra så slipper man. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Zyber Skrivet 31 augusti, 2003 Rapportera Share Skrivet 31 augusti, 2003 Har man ett handikapp så behöver man inte göra eller får inte göra lumpen. Annars é de inte frivilligt. Har man en bra anledning att inte göra så slipper man. Förut var man tvingad att göra det, men idag är det frivilligt! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
LeiF Skrivet 31 augusti, 2003 Rapportera Share Skrivet 31 augusti, 2003 vet inte riktigt... ska typ plugga i staterna så jag kanske inte hinner, vi får se Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Umberto Skrivet 31 augusti, 2003 Rapportera Share Skrivet 31 augusti, 2003 VILL INTE Du som är kille kan inte slippa lumpen bara för att du inte vill. Du som blir kallad till mönstring måste infinna dig. Och blir du sedan uttagen till att göra lumpen går det inte bara att välja bort. Det är straffbart att inte infinna sig till mönstring – man blir hämtad av polisen och kan dömas till böter. Likaså om man inte infinner sig till tjänstgöring eller efterföljande repetitionsutbildning. Det kan faktiskt bestraffas med fängelse. Å andra sidan kan skyldigheten även betraktas som en rättighet. För många är lumpen en positiv upplevelse som blir ett led i den personliga utvecklingen. Läs mer på www.lumpen.nu Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Zyber Skrivet 31 augusti, 2003 Rapportera Share Skrivet 31 augusti, 2003 Läs mer på www.lumpen.nu Dubbel-Doh! Doh nr 1: Då hade jag fel! Doh nr 2: Då måste jag kanske vara med... Eller vänta... JAG HAR DET! Jag skyller på min dåliga rygg! (Ärligt, jag har dålig rygg! ) Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Karatemorfar Skrivet 31 augusti, 2003 Rapportera Share Skrivet 31 augusti, 2003 Jag ska inte göra den !! *Orka Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Blaque Skrivet 31 augusti, 2003 Rapportera Share Skrivet 31 augusti, 2003 Precis, lumpen är inte frivillig. Alla killar blir kallade till mönstring när de är arton år gamla. Man kan slippa mönstra om man exempelvis har något handikapp och skickar in läkarintyg på det. På mönstringen får man göra olika tester (inskrivningsprov, styrka, kondition, hölsoundersökning, psykolog). Efter det blir man inkallad till inskrivningsförrättaren där man går igenom alla resultat och man får en lista över de positioner som man "kvalificerat" sig för. Efter den listan väljer man ut första, andra och tredje alternativ och ställer sig positiv, negativ eller neutral till var och en av dem. Efter några månader kommer det ett brev hem där det står vad man "blivit". Att göra värnplikten är en plikt, men det är långt ifrån alla som får/behöver göra den. Har för mig att det är ca 17.000 av 50.000 möjliga som varje år gör lumpen. Men det är ganska lätt att slippa om man nu absolut inte vill. Antingen gör man grymt dåligt ifrån sig på alla tester (vilket iofs kan innebära att man får värsta skittjänsten), eller så överdriver man "lite" om skador/sjukdomar man haft. En kille i min klass t.ex. sa när han var inne hos psykologen att han väldigt ofta var deprimerad och att han inte kunde sova borta utan att mamma var med( ). Han slapp lumpen - och psykologen undrade om han skulle ordna med någon han kunde prata med sina bekymmer om... Edit: Själv blev jag bevakningsgruppchef i Kungsängen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts