Jump to content

Dump, skrivbord

KalleR
 Share

Recommended Posts

Ubunto måste vara den sämsta Linux disten någonsin, KAN NÅGON SVARA PÅ VARFÖR DE INTE BERÄTTADE MITT ROOT PASSSWORD VID INSTALLATIONEN? :'(

Därför att man inte behöver det.

Din första användare du skapar kan köra root-kommandon med sudo/su.

Om du absolut vill ha det kan du köra sudo passwd så får du ställa in det. Men att logga in som root med X11 och sånt är bara dumt, därför är sudo bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Därför att man inte behöver det.

Din första användare du skapar kan köra root-kommandon med sudo/su.

Om du absolut vill ha det kan du köra sudo passwd så får du ställa in det. Men att logga in som root med X11 och sånt är bara dumt, därför är sudo bra.

Jag visste inte att man kunde göra så och jag behövde root när jag skulle installera Cedega, annars är det chill med root och sånt, kort sagt jag vet vad jag håller på med och det är bara dumt att göra det så jävla krångligt.

Men det är väl så det blir när man installerar noob-linux :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag visste inte att man kunde göra så och jag behövde root när jag skulle installera Cedega, annars är det chill med root och sånt, kort sagt jag vet vad jag håller på med och det är bara dumt att göra det så jävla krångligt.

Men det är väl så det blir när man installerar noob-linux :)

Det står att man ska göra så i dom flesta manualer och det står på deras wiki. Ska du köra nåt som root kan du antingen bara skriva sudo före kommandot eller köra su och sen har du en root-session.

Det är alltid coolt att säga att Ubuntu är n00b-distro, men det finns en tanke bakom att man inte ska logga in som root.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• Hultenius changed the title to Dump, skrivbord