Jump to content

Dump, skrivbord

KalleR
 Share

Recommended Posts

Linux är väl mer ett Arbets Operativ system?, finns säkert INGA spel för linux :P

Arbetssystem - beror helt på vilket distro man väljer - det jag har (Ubuntu) är inte det.

Det finns inte så många spel som är skrivna direkt till Linux, men med Wine eller Cedega (cedega är wine fast lite enklare att använda och klarar av kopieringsskydd och DirectX). Dom flesta spel flyter på rätt bra.

Sen tror alla att det är svårt att använda. Kan vara, men om man tar någon användarvänlig installation som Ubuntu/Kubuntu/Xubuntu (olika skrivbordshanterare), så brukar man klara sig bra. Enklare att installera än XP, installera ett program tar 3 sekunder (och du kan uppdatera systemet + alla installerade program med ett kommando).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad sugen jag blev på att testa Linux. Har faktist lyckats installera Mandrake och Ubuntu en gång, måste säga det att en XP installation är bra mycket svårare. Men det som satte pinnen i hjulet var datorn som inte orkade driva skräpet. :P

Testade även en Live-CD (Kubuntu) på våran förra dator själva operativsystemet var ganska mysigt men det trådlösa nätverkskortet fungera då.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad sugen jag blev på att testa Linux. Har faktist lyckats installera Mandrake och Ubuntu en gång, måste säga det att en XP installation är bra mycket svårare. Men det som satte pinnen i hjulet var datorn som inte orkade driva skräpet. :P

Testade även en Live-CD (Kubuntu) på våran förra dator själva operativsystemet var ganska mysigt men det trådlösa nätverkskortet fungera då.

Om du menar att det trådlösa nätverket INTE funkade, tanka hem ndiswrapper (ska vara bara "sudo apt-get install ndiswrapper" i en terminal) och skaffa windows-drivrutiner till kortet så ska det lösa sig. Kolla forumet efter hjälp.

Prova Linux du, om du bara förminskar din windowspartition (100mb för /boot före och hur mycket du nu vill ha för / efter), så fixar ju Ubuntu grub automatiskt så att du får välja när du startar datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, jag menade att det inte fungerade. Faktist efter en google sökning så verkar det finnas drivrutiner till det kortet jag har här. Eftersom mitt wlan-kort bygger på rt2500-chipsetet.

Och när man ska köra dualboot så kan jag väll följa denna guide eller? :blink:

---------

För att inte vara helt offtropic så postar jag väll mitt skrivbord.

Redigerad av Mr.Dumbom
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• Hultenius changed the title to Dump, skrivbord