fraze Skrivet 6 augusti, 2003 Rapportera Share Skrivet 6 augusti, 2003 Jag har ett problem som jag behöver lite hjälp med. Efter att jag satte in en ny hårddisk så har det blivit problem när jag ska starta om datorn. Det som händer är att det kommer upp en text som ser ut så här: "DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER". För att kunna komma in i windows xp, så måste jag då starta om datorn, gå in i BIOS, ta auto-detect på primary master och där efter starta om datorn. Är någon som vet vad detta beror på? Så här sitter hårddiskarna och cd-läsarna på moderkortet: Prim master = 20GB hårddisk med operativsystem (win XP) Prim slave = 80GB Hårddisk Secondary master = DVD Secondary slave = cd-brännare Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mikolan Skrivet 6 augusti, 2003 Rapportera Share Skrivet 6 augusti, 2003 Tror det beror på att du inte har nåt Operativsystem på den andra HD'n (80GB) Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Visa Skrivet 6 augusti, 2003 Rapportera Share Skrivet 6 augusti, 2003 du har kanske satt nya hd:n på MASTER! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
the-copy Skrivet 6 augusti, 2003 Rapportera Share Skrivet 6 augusti, 2003 eller har du en diskett i diskett driven Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
KalleR Skrivet 6 augusti, 2003 Rapportera Share Skrivet 6 augusti, 2003 eller har du en diskett i diskett driven smart ganska troligt faktiskt Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
fraze Skrivet 6 augusti, 2003 Skapat av Rapportera Share Skrivet 6 augusti, 2003 smart ganska troligt faktiskt Nä, så dum är jag inte.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Visa Skrivet 6 augusti, 2003 Rapportera Share Skrivet 6 augusti, 2003 du måste spara ändringar i BIOS! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sh0NuFF Skrivet 6 augusti, 2003 Rapportera Share Skrivet 6 augusti, 2003 Uppstår samma problem för mig ibland... Men då är det oftast bara en sladd som glappar så jag brukar starta om datorn omkring 3/4 gånger sen brukar den startas upp.... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
the-copy Skrivet 6 augusti, 2003 Rapportera Share Skrivet 6 augusti, 2003 om det är en sladd som glappar borde man öppna datorn, om man inte vet mycket om vad datorn och dess komponenter är till för och vad som gör, bör inte göra detta Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Maxter Skrivet 8 augusti, 2003 Rapportera Share Skrivet 8 augusti, 2003 Prim master = 20GB hårddisk med operativsystem (win XP) Prim slave = 80GB Hårddisk Du bör kontrollera att Jumper settings är gjord korekt på dina diskar. Bak på disken finner du så kallade byglar (Jumpers) som ska sitta på olika viss för olika syften. Prim Master: Ska byglas till Master Prim Slave:Ska byglas till Slave Det kan vara lite svårt att hitta jumper settings shemat på disken i bland men oftas på nyare diskar / kända märken står det tydliga anvisningar. Om du har otur så finns ingen då söker du på Fabrikatets märke Typ Maxtor / patent nr eller fabrkat nr på nätet gå gärna in på fabrikörens hemsida så finner du nog sidor med deras produkter och förhoppningsvis Jumper settings. Jag hoppas att detta var lösningen på ditt problem Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
robban... Skrivet 8 augusti, 2003 Rapportera Share Skrivet 8 augusti, 2003 som min gammla dator som va en P(u)ackard bell behövde man köpa grejor från packard bell. nästan dubbelts så dyrt så de gick inte att få in hårddisken. som va en IBM. ha en ny data nu som e ihopplockad o då funkar de fint.. kan va nån sånt`? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts