Jump to content

Hub VS Router?

Arman
 Share

Recommended Posts

Jag sitter också med samma tankar.. Att göra ett nätverk till 2 Maskiner (Först och Främst) Delning till flera maskiner får vänta dock om inte priset passar min plånbok.

Tanke gången var så att jag har ett ADSL på "G" och vill koppla up två maskinner till att använda Internet ADSL 500/ 0,5 i mitt fall.

"Det finns som sagt många vägar till Rom och en del är dock långa"

Jag vet att jag måste ha (enligt vad jag nyligen lärt mig) 2st Nätverkskort på Dator A och 1st Nätverkskort i Dator B. Jag vill ha ett prisvärt och fungerande Kort och det finns en del att välja mellan 10/100/1000 Mbps mfl Jag har dock redan 2 st Nätverkskort 10/100 Mbps. Men efter att ha varit på en del Lan så har jag fåt funderingar på om jag inte skulle ta och köpa 2st som stöder 1000 Mbps mellan våra två maskiner. tanken är att få ett bra flöde med data mellan Data A och Data B, med tanke på att båda maskinerna ska dela på internet mm.

Sedan kablar för att kuna använda 1000 Mbps så måste jag tydligen ha en Kabel Katogori 5 vet dock inte om det behövs tänkas på om det där med Korsad och Rak kabel (Katogori 5). Men det kan ju ni kanske reda ut med mig här.

Sedan det sista kortet som jag nämnde var på 10/100/1000 det kortet som ansluter mitt ADSL 500 /0,5 till Data A om den kanske också kunde få ett 1000Mbps för att föra Data bättre.

När ekonomin blir bättre så ska jag givetvis satsa på Router eller Switch beroende på priser och sådant. Då kan jag ha fler maskiner i Mitt nätverk. Har en Hub men dom suger lite dom ligger på 10/100 Mbps Så det blir något bättre senare !?!

Jag hoppas också att ni kan ge ett par fina råd och tips till ett Snabbt/satbilt Nätverk mellan två maskiner (utan HUB/Switch)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• Inlägg 41
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Toppbidragare

Vad har du för operativsystem på de båda datorerna?

10/100 Mbps nätverkskort räcker gott och väl om du bara ska använda nätverket för att dela på en ADSL-anslutning och kanske skicka över några filer ibland.

Om man har ett nätverk på detta sätt (genom nätverkskort) måste dator A (om det är den som har internetanslutningen) vara påslagen om dator B ska kunna använda internet, det vet du va?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Operativ Systemet på de två maskinerna är XP pro

Men ni tror inte att Data flödet påverkas av ett 1000Mbs Kort då .. för mig verkar det logiskt... men teknik är teknik som sagt !?!

Jo, självklart! Men ADSL är inte snabbare än 0,5 Mbps (iaf "vanligt" ADSL), det spelar ingen roll om dina nätverkskort så klarar 1'000'000 Mbps, internet kommer inte gå snabbare för det. ^_^

Men du kanske har tänkt att använda nätverket på annat sätt än enbart för att dela internetanslutning?

Hm, kanske ska påpekas: Jag är absolut ingen expert och kan inte speciellt mycket. Är nog bäst att fråga någon som verkligen kan sin sak...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo du har säkert rätt ?!? men är det inte så att 0,5 = 500 Mbps och et 10/ 100 = 10-100 Mbps då borde data flödet ligga stabilare med en 1000Mbps = 1,0 alltså så borde jag få ett bättree satbilare flöde dock inte så mycket men jag tycker det är tråkigt att det skulle börja sega på en maskin för att en tankar och en surfar .. sedan är ju tanken att flytta lite större filer och spela mot varandra utan störe problem. Jag hatar flask halsar. Men jag är också inget proffs men det blir väll man aldrig ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja óm jag förstår rätt enligt "Blaque" Så kan jag inte få som jag vill. så då lutar det väl åt att 3 nätverkort / Switch / 1 katogori 5 kabel (evenuellt korsad om jag inte har fel igen) för att jag ska få ett stabilt relativt snabbt flöde mellan flera maskiner (vi har två) och då till ett hyfsat pris ?!? För jag antar att den kabeln som är mellan ADSl och Data finns med modemet (hoppas jag) ?!?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

och 1 mbps e betyder inte att man tankar 1 mb/s utan 1 megabit. det går 8 bit på en byte..

när det står att det är ett 1000Mbps-kort så betyder det att den klarar max 1000Mbps.. eftertsom din uppkoppling inte på långa vägar kommer upp till ens 100/10Mbps så är det ju bortkastade pengar, om du nu inte vill föra över stora filer snabbt i nätverket.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej 0,5 mbps är 500'000 kbps.  ^_^

56K är 56 000, Därav K som står för tusen.

:( på dig själv du...

0,5 mbit/s = 500 kbit/s

Som du själv säger står k (Kilo) för tusen. M (Mega) betyder miljoner. 0,5 mbit/s är alltså detsamma som 500 kbit/s = 500'000 bit/s.

56k modem skickar 56'000 bit/s, nästan tio gånger så långsamt som ADSL alltså.

:P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

:rolleyes: på dig själv du...

0,5 mbit/s = 500 kbit/s

Som du själv säger står k (Kilo) för tusen. M (Mega) betyder miljoner. 0,5 mbit/s är alltså detsamma som 500 kbit/s = 500'000 bit/s.

56k modem skickar 56'000 bit/s, nästan tio gånger så långsamt som ADSL alltså.

-_-

du har också fel!

0,5mbps = 512kbps :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor