Arman Skrivet 4 augusti, 2003 Rapportera Share Skrivet 4 augusti, 2003 Jag ska köpa en ny dator imorgon. Har någon en bra idé på hur båda datorerna får internet av en modem som är kopplad till en dator. Eller ska man skaffa sig en hub eller router... vad är skillnaden på dem två... snälla svara så fort ni kan! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Zyber Skrivet 4 augusti, 2003 Rapportera Share Skrivet 4 augusti, 2003 Om du vill att båda datorerna ska ha tillgång till samma modem, så måste du skaffa ett nätverk. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Arman Skrivet 4 augusti, 2003 Skapat av Rapportera Share Skrivet 4 augusti, 2003 Om du vill att båda datorerna ska ha tillgång till samma modem, så måste du skaffa ett nätverk. Det är väl det router eller hub är till för ?! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Zyber Skrivet 4 augusti, 2003 Rapportera Share Skrivet 4 augusti, 2003 En hub har inget med ämnet att göra! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GTA3 freak Skrivet 4 augusti, 2003 Rapportera Share Skrivet 4 augusti, 2003 (redigerad) En hub är ju kokad om man jämför med en router. En hub bara delar på internetuppkopplingen medans en router kan man typ ställa in eller nått sånt, jag vet inte så mycket om dom men en router borde vara det bästa fast dyraste. Redigerad 4 augusti, 2003 av GTA3 freak Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Arman Skrivet 4 augusti, 2003 Skapat av Rapportera Share Skrivet 4 augusti, 2003 En hub har inget med ämnet att göra! Men säg vad det är då... jag vet ingenting om nätverk mellan två eller flera datorer. Det är därför jag posta denna topicen! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Rippo Skrivet 4 augusti, 2003 Rapportera Share Skrivet 4 augusti, 2003 ska dom dela på en 56k/medem?? då behöver du bara dra en korsad nätverkssladd mellan datorerna.. iaf om båda har win xp.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Arman Skrivet 4 augusti, 2003 Skapat av Rapportera Share Skrivet 4 augusti, 2003 ska dom dela på en 56k/medem?? då behöver du bara dra en korsad nätverkssladd mellan datorerna.. iaf om båda har win xp.. Jag har bredband: ADSL Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Zyber Skrivet 4 augusti, 2003 Rapportera Share Skrivet 4 augusti, 2003 Ok, nu förklarar jag väldigt grundläggande vad en hub är! På en dator finns det en del uttag att stoppa in saker i, t.ex. tangentbord. Om dom uttagen skulle ta slut, så kopplar man in en hub i ett utav de lediga uttagen. En hub har fler sånna uttag på sig, vilket gör att man får fler uttag. Förstog du? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Arman Skrivet 4 augusti, 2003 Skapat av Rapportera Share Skrivet 4 augusti, 2003 Ok, nu förklarar jag väldigt grundläggande vad en hub är! På en dator finns det en del uttag att stoppa in saker i, t.ex. tangentbord. Om dom uttagen skulle ta slut, så kopplar man in en hub i ett utav de lediga uttagen. En hub har fler sånna uttag på sig, vilket gör att man får fler uttag. Förstog du? Ja... tack! Då ska jag alltså skaffa en router för att koppla de två datorerna. Ingår sladdar eller måste man köpa? Isåfall vilka sladdar? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Blaque Skrivet 4 augusti, 2003 Rapportera Share Skrivet 4 augusti, 2003 då behöver du bara dra en korsad nätverkssladd mellan datorerna.. iaf om båda har win xp.. Så har vi hemma hos oss, fast det är inte två Win XP utan en XP Home och en Win 98. Det funkar bra nu, men det var ett helvete att få det att fungera från första början, man måste f*n vara professor i nätverk eller nåt (vi fick kalla in en granne som jobbar som nätverksadministratör eller nåt för att fixa det... ). Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Funnylin Skrivet 4 augusti, 2003 Rapportera Share Skrivet 4 augusti, 2003 Så har vi hemma hos oss, fast det är inte två Win XP utan en XP Home och en Win 98. Det funkar bra nu, men det var ett helvete att få det att fungera från första början, man måste f*n vara professor i nätverk eller nåt (vi fick kalla in en granne som jobbar som nätverksadministratör eller nåt för att fixa det... ). Det var nog det han mena med "iaf om båda har win xp"...han menar nog att med två XP är det nästan bara att sätta in kabeln och sen flyter det nästan automatiskt!!! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GTA3 freak Skrivet 4 augusti, 2003 Rapportera Share Skrivet 4 augusti, 2003 Ok, nu förklarar jag väldigt grundläggande vad en hub är! På en dator finns det en del uttag att stoppa in saker i, t.ex. tangentbord. Om dom uttagen skulle ta slut, så kopplar man in en hub i ett utav de lediga uttagen. En hub har fler sånna uttag på sig, vilket gör att man får fler uttag. Förstog du? Man kan ju iofs använda en hub till internet uppkopplingen med. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Zyber Skrivet 4 augusti, 2003 Rapportera Share Skrivet 4 augusti, 2003 Man kan ju iofs använda en hub till internet uppkopplingen med. Tänker du inte på en router nu? En router liknar en hub ganska mycket! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
the-copy Skrivet 4 augusti, 2003 Rapportera Share Skrivet 4 augusti, 2003 en hub är dåligt om man är många, en router, te.x. D-Link DI-604, är ju väldigt behändig, brandvägg, delar utt uppkoppling, webbaserat administartions sytem, fungerar som en switch och INTE en hub, en hub skickar ut all data till alla, även om dom inte behöver det, en switch gör inte det Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Rippo Skrivet 4 augusti, 2003 Rapportera Share Skrivet 4 augusti, 2003 Det var nog det han mena med "iaf om båda har win xp"...han menar nog att med två XP är det nästan bara att sätta in kabeln och sen flyter det nästan automatiskt!!! mm.. det var så jag menade en router bör du köpa.. kostar väl runt en tuss.. kan dock böka till det med diverse program, men det brukar gå att fixa.. det är t.ex. jobbigt att öppna portar osv.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GTA3 freak Skrivet 4 augusti, 2003 Rapportera Share Skrivet 4 augusti, 2003 Tänker du inte på en router nu? En router liknar en hub ganska mycket! Nej jag menar inte det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Zyber Skrivet 4 augusti, 2003 Rapportera Share Skrivet 4 augusti, 2003 Nej jag menar inte det. Ahh, *slår mig själv lite lätt i huvet* klart man kan använda en hub i ett nätverk också... Jag har vart allmänt trött idag, var nog därför jag flumma till det lite. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GiZmo Skrivet 5 augusti, 2003 Rapportera Share Skrivet 5 augusti, 2003 vi har en d-link... den e kass.... efter ca 6 månader så måste man ha en fläk som står och fläktar på den hela tiden! annars blir den överhettad och slutar fungera! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Rippo Skrivet 5 augusti, 2003 Rapportera Share Skrivet 5 augusti, 2003 vi har en d-link... den e kass.... efter ca 6 månader så måste man ha en fläk som står och fläktar på den hela tiden! annars blir den överhettad och slutar fungera! då har jag ett tips: borra små hål på åvansidan.. såg npn på www.sweclockers.com som gjort det med just den modellen och det hade blivit perfekt efteråt Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts