Jump to content

Mitt sommarlov!

Jocken
 Share

Recommended Posts

----------===Mitt Sommarlov===----------

sol_126117_0.gif

Hej! nu när sommarlovet når sitt slut snart, så tänkte jag att man kan skriva lite om sitt sommarlov!

Händelse nr.1

Vi hade länge pratat om det inom familjen, och ville att det skulle bli av någon gång. En bilsemester till tyskland! Lite klassikt, många åker ju dit på bilsemester. Och vi som alldrig har åkt längre än 100mil i sträck ville testa nått nytt. Så, en vecka innan sommarlovets början packade vi väskorna och gav oss av!

Eftersom vi hade nyligen köpt en sprillans ny bil, en BMW 525i , så var komforten inget att klaga på. Visserligen ska vi köpa ny ljudanläggning till bilen nu, så det var inte i toppen skick då. Men det gick bra, första dagen tog vi oss till odense, tror danmarks västligaste ö heter så, där vi övernattade med utsikt över Stora bält bron. Dock bodde vi dryga 100 meter från en 6 filig motorväg men, det kan ju vara kul att skryta om det. Stugan vi bodde i var lite halvskabbig, men priset var ju faktist inte så mycket. Och jag, som galen är, sprang runt som jag-vet-inte-vad i staden där vi bodde i och letade efter ett internet-café! Hittade inget.

Nästa dag var det dags att åka in i tyskland! Trodde ioförsig att det var tull! Trodde att det var stora tullar med knark-hundar och tull-tjänstemän i gröna västar! Men dock, "tullen" var en gammal tegelbyggnad och någon gammal pinne imitten av vägen, troligen till för att bommen ska sitta på. Kände mig som en flykting i det läget. Men väl inne i tyskland såg det precis ut som i danmark. Åkrar och ängar, samma trädslag och byggnadsmaterial. Lite tråkigt faktist, men det var lite specielt att vara i Tyskland ändå. Den natten övernattade vi på ett 5-stjärnigt hotel på (snobb)ön Sylt! Var 3'e bil var antingen en porche eller en jaguar.

Sedan åkte vi till kiel, rostock, och säderna kring norra kusten av Tyskland. Och så hände en förskräcklig sak då vi övernattade på ett motell i Kiel. Det är ett avsnitt för sig:

Olyckan

Japp, en olycka. Som tur var, så var inte vi inblanndade på det sättet. Nedan följer en sammanfattning:

Det var runt 11 tiden. Det var mörkt ute, men ändå ganska så varmt. Vi, familjen alltså, satt i vardagsrummet och tittade på TV och pratade lite. Plötsligt hör man ett doft ljud komma närmre. Sedan pang, och glassplitter som slår mot asfallten. jag tittar ut genom fönstret, ser att en bil har stannat med varningsblinkers på. Pappa trodde det var en punktering, men min bror och jag sprang ut i sista tänkbara klädplagg, men, vem bryr sig, ingen kände oss. På vägen ut möter vi en Tysk tjej , gåendes med en mobiltelefon mot örat. Hon verkade chockad, men vi visste ju inte vad som hade hänt då. Sedan känner man varm luft kommer i strömmar. Min bror noterar att barken från ett träd har slitits bort, och sedan att det ligger fullt med glassplitter och bildelar på hela väg-biten. Sedan, som kom som en chock för mig, såg vi en bil liggandes upp-och-ner i diket. Kraftig rök sprutar ut från den. När vi kom närmre såg insåg vi. Bilen var totalt krashad! Jag menar, man såg inte vad som var bak eller fram överhuvudtaget. Min bror (som är 2 år äldre än mig, jag är 15) sprang fram till bilen. Jag stog (bara) 4 meter ifrån. Men jag såg ändå, hur en kropp (kan man kalla det kropp) låg inne i bilen. Det jag menar med att man knappt kan kalla det kropp är att den var lite "söndersliten". Han mummlade lite och var rejält blodig. Bilar som kom på bägen såg inte detta (det var mörkt) men när dom körde på glassplittret så stannade dom. Inom 4 minuter hördes en tjutande larm (liknande ett flyglarm) och inom 1 minut kom brandbilar, polisbilar och ambulanser i mängder! larmet var väll till för att varna befolkningen för att brandbilarna är på väg, så man ska akta sig. Ambulansmän, polismän och brandmän jobbade för fult med bilen. Vi fick backa 20 meter så man inte skulle se något och störa arbetet, och jag hade full respekt. Tydligen hade inte alla det, en del stod och filmade! Pappa vart galen, bokstavligen! I alla fall, dom satte upp lampor och filtar för att täcka. Sedan kom det spöregn, så vi drog oss innåt. jag menar, man kan inte påverka, även om man vill. Arbetet med ambulans transport av det 2 (!) unga killarna skedde senare. Japp, 2 stycken. Knappt ambulansmännen själva upptäckte den andre. Han låg nämligen, hmm, hur ska man säga. Här är diket: \_/ . Den andra låg här: \._/ " . " = andra killen. Bilen låg alltså med kofångaren (bilen) på honom och diket i ryggen, totalt mosad! troligen slungades han ut då bilen krockade genom fönstret. Han överlevde inte (slår mig själv (skuldkänslor).

har glömt det mesta idag, men det sitter kvar i alla fall.

I övrigt har jag solat, badat och åkt ut med båten. Åkt till öland med båten också föressten. Skriv gärna om erat sommarlov och kommentera andras också nedan!

Glad sommar önskar Jocke!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Det var en händelserik sommar! B)

De som körde in i ett träd borde fan ha respekt för ahstigehtsskyltar heldragna linjer etc som inte någon har idag i stort sett! <_<

Alla bara kör kör kör och kör som dårar!? Vart har ni bråttom till? Helvetet kanske? B)

Aja skitsamma... <_<

Hoppas du hade en rolig semester! :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Läskig olycka det där... :)

Vad har jag gjort under sommarlovet då, jo jag har naturligtvis tillbringat mycket tid vid datorn och teven men även gjort en del annat också. I mitten av Juli åkte vi upp till vårat landställe i dalarna där vi kopplade av från förortslivet i några dagar. Där fanns inte så mycket att göra men ibland kan det faktiskt vara skönt att inte göra nånting. Jag prövade även att scratcha lite med våran skivspelare som vi har där uppe, skivorna mådde nog inte så bra av behandlingen... <_<<_<

Den här veckan har jag och 2 polare börjat spela lite som ett band, jag och en till på gitarr och sen en på trummor. Vi lirar inte så seriöst än så länge men det är kul ändå. Vi skulle bara behöva en sångare. B)

Nu återstår det bara ett par veckor av mitt sommarlov, jag börjar den 28 vilket trots allt är ganska sent jämfört med andra kommuner. Jag undrar hur det kommer bli på gymnasiet, det jag oroar mig mest för är tyskan som jag alltid haft svårt för. Vi hade en skittråkig tyskalärare genom hela högstadiet och ingen var särskilt studiemotiverad i min tyskagrupp så vi halkade efter i kursplanen... men det löser sig nog. B)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har man gjort i sommar egentligen..?? :ermm:

Börjar från början...

Slutade nian och drog till lisseberg.. En vecka in på sommarlovet så drog alla nior till Skara sommarland..(sista natten med gänget.. vi slutade en vecka tidigare än alla andra... :huh: )

Sen har jag bara slappat tills ett par veckor sen när jag fick jobba i en vecka..

Sen har jag varit i Ramsvik(västkusten) i en vecka..

Nästa vecka ska jag jobba igen sen så börjar jag... :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

när vi var i tyskland så såg vi också en ''olyka''

en lastbils chaffis sommnade vid ratten! :ermm:

vi körde i ca 100-110 km/h när vi såg en lastbil som va framför och började vingla från höger till vänster sen ner i diket! svårt å förklara men när han körde ner i diket så fortsatten han köra så att det såg ut som om han skelle försöka att köra upp på åkern som va ca 3m ovanför körbanan! när han va halvvägs så trodde vi att han skulle trilla ner på sidan ner i diket men han vaknade och sbängde ner i det, och stannade.. han såg rejält chokad ut... undrar bara hur lastbilen kunde tåla att, rent sagt, böjas så där! kan inte förklara men den böjdes räjält allafall....

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Måndagen efter skolavslutningen så började sommmarjobbet som jag egentligen skulle ha börjat på en vecka innan men då va de ju skola (w00t) , hur som helst så jobbade jag i två veckor, några dagar senare så åkte man till sommarstället i Finland (dass, utan el och vatten fick pumpas fram från brunn) och där var jag i tre veckor, efter de så var jag hemma en vecka, sen så började sommar jobbet igen, jobbar andra veckan nu av tre och efter de så är man ledig en vecka o sen börjar gymnasiet den 28:de augusti. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor