Hultenius Skrivet 29 juli, 2003 Rapportera Share Skrivet 29 juli, 2003 Denna guide är snabbt skriven och kan innehålla många fel i meningsuppbyggnaden och svenska språket . Jag är även ganska ny inom detta område trots att jag har bevakat mapping i över ett år. Ha respekt! ----------------------------------------------- Dessa program/verktyg behövs: Zmodeler VC DFF-filter IMG Tool TXD Builder Coll Maker Photoshop/Paint (eller annat bildprogram) Moo Mapper ----------------------------------------------- 1. Installera alla program/verktyg som behövs. Jag rekommenderar att ni skapar en mapp vid namn "Program" i VC-mappen och installerar allt där. Ett annat tips är att ha samma namn på alla filer vi skapar (det kommer att bli en hel del), tex "test.dff", "test.txd", "test.col", "test,ipl", "test.ide", "test.x", "test.bmp", "test.z3d" osv. 2. För enkelhetens skull börjar vi med att göra en textur till modellen. Starta Photoshop eller liknande program och gör en textur som är 64x64, 128x128 eller 256x256 pixlar stor (vet inte riktigt vad max är i VC). Spara texturen i BMP 8-bit (256-färger). Om det inte går kan ni använda paint för att spara bilden i 256-färger. 3. Starta Zmodeler, gör en kub. Gå in i Material Editor. Kryssa i "Primary Texture" och klicka på knappen "Load Map". Ett nytt fönster öppnat, klicka på add, markera er textur och klicka ok tills alla popup-fönster är borta. Klicka på den lilla knappen längs uppe till vänster i något 2d-fönster, välj "UV Mapper" så att texturen visas i bakgrunden. I menyn till höger, klicka på "Surface", "Mapping" och "Assign UV". Klicka på kuben i ett 2d-fönster för att markera den, klicka sedan på en "face" (en halv sida på kuben i triangelform). Vipps så fick facen din textur! I 2d-fönstret "UV Mapper" kan du även se din face. Testa med trycka "4" på ditt tangentbord och sedan gå in på "Modify" och "Move" på menyn till höger. Du kan nu flytta facen över texturen, se 3d-fönstret för resultat. Du kan även ändra storlek, rotera mm på facen i fönstret "UV Mapper" för att passa in texturen så bra som möjligt. Exportera modellen när du är klar. Kom ihåg att ändra filformatet till "GTA - dff, col". Glöm inte heller att skriva hela filnamnet, alltså "namn.dff", inte bara "namn". Till slut måste vi också ha en DirextX-fil av modellen för att kunna skapa Coll-filer. Gå in på export igen, välj filtypen "DirextX file meshes - x" och exportera. 5. Nu ska vi skapa en TXD-fil. Starta upp TXD Builder, klicka på "Add", markera texturen och klicka på "Build TXD". Se enkelt var det 6. Starta upp Coll Maker. Om programmet inte är inställt på engelska så fixa det först. Ladda sedan X-filen, ge den ett namn ock klicka på "Make coll file". 7. Dags att importera filerna till VC. Använd IMG Tool, öppna gta3.img och lägg in din DFF samt TXD-fil i arkivet. 8. Skapa en mapp i "Vice City\data\maps". Lägg in din COL-fil där. Gå in i någon annan mapp, tex "bridge" och kopiera filerna "bridge.ipl" samt "bridge.ide" till din mapp. Öppna bridge.ipl med en texteditor och fyll i detta: inst 4764, namn, 323.85, -1270, 13.2, 1, 1, 1, 1.27173E-008, 5.2677E-009, 0.382683, 0.92388 end cull end path end[/code] Öppna sedan bridge.ide och fyll i detta: [code]objs 4764, namn, namn, 1, 300, 0 end tobj end path end 2dfx end 9. Öppna filen gta_vc.dat (Vice City/data) med en texteditor. Skriv in denna rad under "Object types": IDE DATA\MAPS\NAMN PÅ MAPP\NAMN.IDE Skriv in denna rad under "Collision data": COLFILE 0 DATA\MAPS\NAMN PÅ MAPP\NAMN.COL Skriv in denna rad under "Scene information": IPL DATA\MAPS\NAMN PÅ MAPP\NAMN.IPL Spara. 10. Sista steget nu! Starta Moo Mapper med alla modeller + texturer. Till höger finns en lista med "visible files", fyll i checkboxen där din IPL-fil finns. Dubbelklicka sedan i listan och använd scrollerhjulet på musen för att zooma in. Om allt har gått bra bör du nu se din modell med texturer. Dubbelklicka på ditt objekt i listan till vänster (den nedre). Ett popup-fönster ploppar upp, kolla så att allt är ok under "Validation". Fyll även i checkboxen bredvid "oceandrv.IPL" för att se var modellen är placerad och om du behöver flytta den lite så gör det nu. Spara och avsluta. 11. Kör Vice City och be till gud att spelet inte kraschar. (PS. Jag hatar att skriva guider. DS.) Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
skribb Skrivet 29 juli, 2003 Rapportera Share Skrivet 29 juli, 2003 fyfan vad svårt att bara göra en kub Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jocken Skrivet 29 juli, 2003 Rapportera Share Skrivet 29 juli, 2003 Tack Hultenius, resterande sega sommarlovs dagar är räddade! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Hultenius Skrivet 29 juli, 2003 Skapat av Rapportera Share Skrivet 29 juli, 2003 @skribb: ajdå, då ligger du risigt till Men steg 3 är svårast. Zmodeler är svårt att lära sig, det uppför sig lite konstigt... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
skribb Skrivet 29 juli, 2003 Rapportera Share Skrivet 29 juli, 2003 då ligger du risigt till :'( riktigt sorgligt Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Warmedal Skrivet 29 juli, 2003 Rapportera Share Skrivet 29 juli, 2003 är det bara mitt photoshop som är skit, jag kan inte spara i 8bit kan bara i 32,24 och 16 bit Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jocken Skrivet 29 juli, 2003 Rapportera Share Skrivet 29 juli, 2003 (redigerad) senitel, ta i paint då. Men, vad är en textur egentligen? *trött Redigerad 29 juli, 2003 av joakimnestor Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Warmedal Skrivet 29 juli, 2003 Rapportera Share Skrivet 29 juli, 2003 (redigerad) senitel, ta i paint då får jag fråga hur man sparar i 8bit där då? är 8bit nåt med monokrom grejjs? Redigerad 29 juli, 2003 av Senitel Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jocken Skrivet 29 juli, 2003 Rapportera Share Skrivet 29 juli, 2003 vet ej, men hultenius sa ju att man kunde det i paint. Ska ge mig in i röran imorgon Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Hultenius Skrivet 29 juli, 2003 Skapat av Rapportera Share Skrivet 29 juli, 2003 är det bara mitt photoshop som är skit, jag kan inte spara i 8bit kan bara i 32,24 och 16 bit Spara i 32, 24 eller 16 bit, öppna filen i paint och spara som 8 bit. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jocken Skrivet 29 juli, 2003 Rapportera Share Skrivet 29 juli, 2003 kan man spara bilden dirket i paint, 8bit? Btw, texturer, vad är det egentligen. Jag är bra i zmod och moddar mkt men jag vet inte vad texturer är i detta sammanhang...kan nån säga det ? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Rippo Skrivet 29 juli, 2003 Rapportera Share Skrivet 29 juli, 2003 texturer är det som du lägger på modellen, som skins ungefär... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jocken Skrivet 29 juli, 2003 Rapportera Share Skrivet 29 juli, 2003 ok, då vet jag. Typ som bilden som ska vara på modellen. Så som "test1" textem på hultans kub? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GTA3 freak Skrivet 29 juli, 2003 Rapportera Share Skrivet 29 juli, 2003 ok, då vet jag. Typ som bilden som ska vara på modellen. Så som "test1" textem på hultans kub? Ja det är det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jocken Skrivet 29 juli, 2003 Rapportera Share Skrivet 29 juli, 2003 Ok, tack för hjälpen GTA3 freak! Men hur vet man var texturen kommer på modellen då ? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eightball Skrivet 30 juli, 2003 Rapportera Share Skrivet 30 juli, 2003 kan man spara bilden dirket i paint, 8bit? Btw, texturer, vad är det egentligen. Jag är bra i zmod och moddar mkt men jag vet inte vad texturer är i detta sammanhang...kan nån säga det ? 256-färger är väl 8-bit. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Warmedal Skrivet 30 juli, 2003 Rapportera Share Skrivet 30 juli, 2003 "Klicka på kuben i ett 2d-fönster för att markera den, klicka sedan på en "face" (en halv sida på kuben i triangelform). Vipps så fick facen din textur" vart är "face"? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jocken Skrivet 30 juli, 2003 Rapportera Share Skrivet 30 juli, 2003 en face är "en halv sida på kuben i triangelform". Kubens sidor är ju triangelupbyggda, 2 trianglar per sida. Vet ej om det är så men har för mig det iaf. Ska börja min modding nu! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Warmedal Skrivet 30 juli, 2003 Rapportera Share Skrivet 30 juli, 2003 nytt problem: allt är inte okej under vadlid grejjen Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jocken Skrivet 30 juli, 2003 Rapportera Share Skrivet 30 juli, 2003 (redigerad) jag har fastnat här "Dubbelklicka sedan i listan och använd scrollerhjulet på musen för att zooma in. Om allt har gått bra bör du nu se din modell med texturer." Det kommer inte fram någonting. Det är bara svart. Vad kan det bero på ? Senitel, heter din txd oxh allt "namn" ? Redigerad 30 juli, 2003 av joakimnestor Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.