Jump to content

Mapping - Så gör du!


Hultenius
 Share

Recommended Posts

Denna guide är snabbt skriven och kan innehålla många fel i meningsuppbyggnaden och svenska språket :P . Jag är även ganska ny inom detta område trots att jag har bevakat mapping i över ett år. Ha respekt!

-----------------------------------------------

Dessa program/verktyg behövs:

Zmodeler

VC DFF-filter

IMG Tool

TXD Builder

Coll Maker

Photoshop/Paint (eller annat bildprogram)

Moo Mapper

-----------------------------------------------

1. Installera alla program/verktyg som behövs. Jag rekommenderar att ni skapar en mapp vid namn "Program" i VC-mappen och installerar allt där. Ett annat tips är att ha samma namn på alla filer vi skapar (det kommer att bli en hel del), tex "test.dff", "test.txd", "test.col", "test,ipl", "test.ide", "test.x", "test.bmp", "test.z3d" osv.

2. För enkelhetens skull börjar vi med att göra en textur till modellen. Starta Photoshop eller liknande program och gör en textur som är 64x64, 128x128 eller 256x256 pixlar stor (vet inte riktigt vad max är i VC). Spara texturen i BMP 8-bit (256-färger). Om det inte går kan ni använda paint för att spara bilden i 256-färger.

3. Starta Zmodeler, gör en kub. Gå in i Material Editor. Kryssa i "Primary Texture" och klicka på knappen "Load Map". Ett nytt fönster öppnat, klicka på add, markera er textur och klicka ok tills alla popup-fönster är borta. Klicka på den lilla knappen längs uppe till vänster i något 2d-fönster, välj "UV Mapper" så att texturen visas i bakgrunden. I menyn till höger, klicka på "Surface", "Mapping" och "Assign UV". Klicka på kuben i ett 2d-fönster för att markera den, klicka sedan på en "face" (en halv sida på kuben i triangelform). Vipps så fick facen din textur!

I 2d-fönstret "UV Mapper" kan du även se din face. Testa med trycka "4" på ditt tangentbord och sedan gå in på "Modify" och "Move" på menyn till höger. Du kan nu flytta facen över texturen, se 3d-fönstret för resultat. Du kan även ändra storlek, rotera mm på facen i fönstret "UV Mapper" för att passa in texturen så bra som möjligt.

Exportera modellen när du är klar. Kom ihåg att ändra filformatet till "GTA - dff, col". Glöm inte heller att skriva hela filnamnet, alltså "namn.dff", inte bara "namn".

Till slut måste vi också ha en DirextX-fil av modellen för att kunna skapa Coll-filer. Gå in på export igen, välj filtypen "DirextX file meshes - x" och exportera.

5. Nu ska vi skapa en TXD-fil. Starta upp TXD Builder, klicka på "Add", markera texturen och klicka på "Build TXD". Se enkelt var det :P

6. Starta upp Coll Maker. Om programmet inte är inställt på engelska så fixa det först. Ladda sedan X-filen, ge den ett namn ock klicka på "Make coll file".

7. Dags att importera filerna till VC. Använd IMG Tool, öppna gta3.img och lägg in din DFF samt TXD-fil i arkivet.

8. Skapa en mapp i "Vice City\data\maps". Lägg in din COL-fil där. Gå in i någon annan mapp, tex "bridge" och kopiera filerna "bridge.ipl" samt "bridge.ide" till din mapp. Öppna bridge.ipl med en texteditor och fyll i detta:

inst
4764, namn, 323.85, -1270, 13.2, 1, 1, 1, 1.27173E-008, 5.2677E-009, 0.382683, 0.92388
end
cull
end
path
end[/code] Öppna sedan bridge.ide och fyll i detta:
[code]objs
4764, namn, namn, 1, 300, 0
end
tobj
end
path
end
2dfx
end

9. Öppna filen gta_vc.dat (Vice City/data) med en texteditor.

Skriv in denna rad under "Object types":

IDE DATA\MAPS\NAMN PÅ MAPP\NAMN.IDE

Skriv in denna rad under "Collision data":

COLFILE 0 DATA\MAPS\NAMN PÅ MAPP\NAMN.COL

Skriv in denna rad under "Scene information":

IPL DATA\MAPS\NAMN PÅ MAPP\NAMN.IPL

Spara.

10. Sista steget nu! Starta Moo Mapper med alla modeller + texturer. Till höger finns en lista med "visible files", fyll i checkboxen där din IPL-fil finns. Dubbelklicka sedan i listan och använd scrollerhjulet på musen för att zooma in. Om allt har gått bra bör du nu se din modell med texturer. Dubbelklicka på ditt objekt i listan till vänster (den nedre). Ett popup-fönster ploppar upp, kolla så att allt är ok under "Validation".

Fyll även i checkboxen bredvid "oceandrv.IPL" för att se var modellen är placerad och om du behöver flytta den lite så gör det nu.

Spara och avsluta.

11. Kör Vice City och be till gud att spelet inte kraschar.

(PS. Jag hatar att skriva guider. DS.)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 96
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

jag har fastnat här "Dubbelklicka sedan i listan och använd scrollerhjulet på musen för att zooma in. Om allt har gått bra bör du nu se din modell med texturer." Det kommer inte fram någonting. Det är bara svart. Vad kan det bero på ?

Senitel, heter din txd oxh allt "namn" ?

Redigerad av joakimnestor
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...