Jump to content

Grafikkort

Hultenius
 Share

Recommended Posts

Jag ska uppgradera datorn om några veckor men vill inte lägga ut för mycket pengar (max 4000-5000) och då ska jag även köpa processor+moderkort+RAM vilket går på ca 2500. Kvar blir alltså 1500-2500 kr till grafikkort...

Vill veta hur stor skillnad det är mellan radeon och nVIDIA. Det är ganska stor prisskillnad i alla fall...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är radeon verkligen så bra? Finns det nått test nånstans?

Jag ska uppgradera datorn om några veckor men vill inte lägga ut för mycket pengar (max 4000-5000) och då ska jag även köpa processor+moderkort+RAM vilket går på ca 2500. Kvar blir alltså 1500-2500 kr till grafikkort...

Vill veta hur stor skillnad det är mellan radeon och nVIDIA. Det är ganska stor prisskillnad i alla fall...

ett tips, köp itne från dem dyra märkena, det e oftast bara märket som kostar, ati radeon 9600 från HIS kostar typ bara 1200 annars typ 1700

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är radeon verkligen så bra? Finns det nått test nånstans?

radeon 9800 är bättre och tystare än gf5 5900 ultra, men ändå billigare. det jag ska köpa kostar 3600. gf5 kostar typ 5000.

PS. köp inte från HIS, deras kvalitét är unken. Sapphire är det bästa man kan få.

Redigerad av skribb
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

radeon 9800 är bättre och tystare än gf5 5900 ultra, men ändå billigare. det jag ska köpa kostar 3600. gf5 kostar typ 5000.

PS. köp inte från HIS, deras kvalitét är unken. Sapphire är det bästa man kan få.

Jo men jag hade inte tänkt att köpa det allra nyaste. Det finns GeForce FX för ca 2000 kr (finns ett GF FX för 700 kr med :lol:). Om det bara gör 10-20% mellan korten så känns det ganska onödigt att köpa det dyraste. Det böehövs en testrapport här :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det vet ma aldrig. På ett test slog 5800 ultra ati 9800 och 5900 är ännu bättre. Tycker man ska köpa nvidia. Bra och billigt kort=GeForce 4 ti 4200 runt 1000 kr. Bättre och ganska billigt=GeForce FX 5600 256 mb kostar runt 2000kr. Mega bra kort= GeForce FX 5900 ultra runt 5000kr...men det är det ultimata!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor