Jump to content

Ang. "Lagging"

Jocken
 Share

Recommended Posts

Försökte reda ut en sak så här på morgonkvisten. Det här med "Lagg". Letade upp och rotade bland alla internets lexikon på olika språk för att hitta en rot i ordet, men hittade inget.

Är det ett totalt påkommet ord? Men det används ändå flitigt bland folk offentligt om man säger så.

I "Atrocity - Trial" så sjunger dom "bitch nigga's lagging catch the side line and lay-off

"

I "D:A:D - home alone 4" sjunger dom "Led by hearts & ears - memory lagging behind"

I "Digital Underground - Heartbeat Props" sjunger dom "All the lagging and the dragging"

...så det måste vara något. Det kan ju vara ett "inhemskt" ord i hela världen men jag tror ej det. Det måste bygga på något annat ord.

Hittade lite info på en sida: "Focus Håller med till 100%!: lagging

the clothing (esp., an outer, wooden covering), as of a steam cylinder, applied to prevent the radiation of heat; a covering of lags; -- called also deading and cleading. lags, collectively; narrow planks extending from one rib to another in the centering of arches."

Översatt av mig:

isoleringen (t.ex. en yttre, trä-täckande), som av en ång-cylinder, används till att förhindra strålning av hetta; en täckande av lags; --även kallad deading och cleading.

Och lag vet jag vad det är, Nånting på/med smalbenet. Men var är roten då? Och visst finns det inte många synonymer till Lagg och Lagging. Så, kan nån reda ut detta?

Redigerad av joakimnestor
Länk till kommentar
Dela på andra sidor