BigBear Skrivet 28 augusti, 2003 Rapportera Share Skrivet 28 augusti, 2003 Jo, Finland har alltid vart dyrare än Sverige men de é dyrare i Finland nu än förr. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Blaque Skrivet 29 augusti, 2003 Rapportera Share Skrivet 29 augusti, 2003 Bara en intressant grej. Aftonbladet hade en undersökning på deras hemsida där frågan löd: Hur skulle du rösta om det var EMU-val idag? JA - 49.7% NEJ - 47.3% BLANKT - 1.7% EJ RÖSTA - 1.3% Ganska underligt resultat mot vad vi har sett tidigare? Verkar bli j*vligt bra deltagande iaf! Btw, gissa vem som la den 49'000:de rösten? Sen så är jag också lite rädd för centraliseringen i Europa, men jag tycker i alla fall att vi ska vara med i EMU. Som sagt är det många som inte har dator/internet och kan rösta i en sån undersökning. Underklassen (finns det en sån i Sverige?) och pensionärerna är väl de som är mest skeptiska till Euron... Men nu vill vi höra dina argument för euron hultan! I början av denna tråden skrev du ju bara: "Svar ja. Inga argument ". Mmm just det... (Jag har alltid undrat hur man kunde ha ratten på höger sida och ändå ha vänstertrafik, tänk på omkörningarna! ) typ 90% av befolkningen ville ha kvar vänstertrafiken, men det gick dem ju med i ändå för att "hänga med" Om man har vänstertrafik ska man ju ha ratten på höger sida, som i england. I Sverige (som har högertrafik) sitter ratten på vänster sida... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Hultenius Skrivet 29 augusti, 2003 Rapportera Share Skrivet 29 augusti, 2003 Jo men jag tycker ändå det är konstigt, aftonbladet är ju en soss/vänster-tidning också. Och att 98% tänker rösta är ju helt otroligt mycket! I sifo/temo - undersökningarna är det "bara" 80-90%. Jag har tagit in alla åsikter och argument och försökt väga dom mot varandra och enligt mig har ja-sidan lite övervikt. Sen så gillar jag designen på Euro-sedlarna med (något som aldrig tagits upp i debatten?) Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Arvid Skrivet 29 augusti, 2003 Rapportera Share Skrivet 29 augusti, 2003 Jag är höger men håller ändå fast vid ett nej, anledning:Jag tycker att vi ska ha en svensk valuta med ett svenskt namn.Mindre självständighet om vi går med.Kronan fungerar helt ok, varför byta ut något som redan är bra?Designen på euro sedlarna är ful.En införing av euro i sverige skulle kosta åtskilliga miljarder.Går vi med i EMU kommer vår ekonomi att styras utifrån.Prishöjningar (priser kommer avrundas uppåt, smyghöjningar) Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Blaque Skrivet 29 augusti, 2003 Rapportera Share Skrivet 29 augusti, 2003 Jo men jag tycker ändå det är konstigt, aftonbladet är ju en soss/vänster-tidning också. Och att 98% tänker rösta är ju helt otroligt mycket! I sifo/temo - undersökningarna är det "bara" 80-90%. Jag har tagit in alla åsikter och argument och försökt väga dom mot varandra och enligt mig har ja-sidan lite övervikt. Sen så gillar jag designen på Euro-sedlarna med (något som aldrig tagits upp i debatten?) He he , nej det har det nog inte. Undrar vilka som får pryda de svenska Euro-sedlarna om vi går med? Aftonbladet är som sagt en socialdemokratisk tidning, men det är också den överlägset populäraste svenska nyhetssajten på internet. Jag vet inte hur ni andra tänker, men jag bryr mig iaf inte särskilt mycket om vilken politisk riktning en tidning har (speciellt inte en kvällstidning)..? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Hultenius Skrivet 29 augusti, 2003 Rapportera Share Skrivet 29 augusti, 2003 Jag skulle ha svårt att peka ut en politisk riktning på aftonbladet och andra kvällstidningar. Det sitter bara i bakhuvudet någonstans att aftonbladet är en vänstertidning medan expressen är en högertidning och att DN är neutral Dom borde nästan redovisa vad dom kommer att ha på baksidan av sedlarna/mynten om vi går med. Om det blir göran person så är jag inte säker på att jag vill ha Euro längre edit: Dagens siffror på aftonbladet krossar ännu mer! JA - 52.2% NEJ - 45.5% BLANKT - 1.5% EJ RÖSTA - 0.9% Just nu ca 95 000 röster Lite att jämföra mot sifos/temos 1 000 tillfrågade... Men som sagt, det är en viss målgrupp som besöker aftonbladet. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
simon1583 Skrivet 29 augusti, 2003 Rapportera Share Skrivet 29 augusti, 2003 Jag skulle ha svårt att peka ut en politisk riktning på aftonbladet och andra kvällstidningar. Det sitter bara i bakhuvudet någonstans att aftonbladet är en vänstertidning medan expressen är en högertidning och att DN är neutral Jag skulle nog säga: AB = Vänster Expressen = neutral, lite lite höger DN = Folkpartistisk, dock många sossar som läser SvD = Mer höger än Fp (bästa tidningen) Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Zyber Skrivet 29 augusti, 2003 Rapportera Share Skrivet 29 augusti, 2003 Jag är höger men håller ändå fast vid ett nej, anledning: Jag tycker att vi ska ha en svensk valuta med ett svenskt namn. Mindre självständighet om vi går med. Kronan fungerar helt ok, varför byta ut något som redan är bra? Designen på euro sedlarna är ful. En införing av euro i sverige skulle kosta åtskilliga miljarder. Går vi med i EMU kommer vår ekonomi att styras utifrån. Prishöjningar (priser kommer avrundas uppåt, smyghöjningar) Tycker du att kronan är bra? Om ett par år har vi säkert inflation om vi fortsätter med kronan! Det där med smyghöjningar är så larvigt, det kommer ju att vara stora kontroller på det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Blaque Skrivet 29 augusti, 2003 Rapportera Share Skrivet 29 augusti, 2003 Här är de fyra rikstäckande tidningarnas politiska "tillhörighet" (ledarsidan): Expressen: Oberoende Liberal Aftonbladet: Oberoende Socialdemokat DN: Oberoende Liberal SvD: Obunden moderat Expressen och DN ägs av Bonniers. Svd ägs av Schibsted (norsk mediekoncern). Aftonbladet ingår i Aftonbladet Hierta AB som i sin tur ägs till 50,1% av LO och till 49,9% av Schibsted. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Visa Skrivet 29 augusti, 2003 Rapportera Share Skrivet 29 augusti, 2003 (redigerad) Dagens siffror på aftonbladet krossar ännu mer! JA - 52.2% NEJ - 45.5% BLANKT - 1.5% EJ RÖSTA - 0.9% Just nu ca 95 000 röster whohoo... vi är på väg! JA TILL EMU! Redigerad 29 augusti, 2003 av Visa Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
J-coop Skrivet 29 augusti, 2003 Rapportera Share Skrivet 29 augusti, 2003 För Sverige i tiden Titta på de här videorna...de är skit roliga!! 14:e septemberbrigaden Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mr Mister Skrivet 29 augusti, 2003 Skapat av Rapportera Share Skrivet 29 augusti, 2003 Det är bara att hoppas att AB:s siffror stämmer överens med de verkliga! Ett argument som jag inte gillar är; "kronan fungerar ju bra, varför ändra?". Svar: det kanske fungerar bra just nu, men om några år kanske det inte går lika bra längre. Dessutom kan det alltid bli bättre! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Misterwhoopee Skrivet 29 augusti, 2003 Rapportera Share Skrivet 29 augusti, 2003 Om man har vänstertrafik ska man ju ha ratten på höger sida, som i england. I Sverige (som har högertrafik) sitter ratten på vänster sida... Haha...hur skriver jag egentligen?, känner mig lite wacko nu! Jaha... Aftonbladets undersökningar har ändrats ganska drastiskt ser jag... Man får väl se hur det här slutar... Undrar varför vi i Sverige är så konstiga och för en sån här stor debatt om euron (och andra saker också för den delen...) , så är det väl inte i andra länder? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
KalleR Skrivet 29 augusti, 2003 Rapportera Share Skrivet 29 augusti, 2003 (redigerad) Undrar varför vi i Sverige är så konstiga och för en sån här stor debatt om euron (och andra saker också för den delen...) , så är det väl inte i andra länder? Exakt... varför ha val i huvudtaget? Lika bra att gå med i emu direkt, för sveriges bästa! Redigerad 29 augusti, 2003 av KalleR Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Misterwhoopee Skrivet 29 augusti, 2003 Rapportera Share Skrivet 29 augusti, 2003 Exakt... varför ha val i huvudtaget? Lika bra att gå med i emu direkt, för sveriges bästa! Nu var det inte riktigt så jag menade... Kampanjerna kom igång för tidigt så nu återstår bara pajkastning av det hela... Folkomröstningar ska man ha, det stärker bilden av en demokrati! Tycker att de andra länderna gjorde fel som inte frågade folket först, även om dem är nöjda nu... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mr Mister Skrivet 31 augusti, 2003 Skapat av Rapportera Share Skrivet 31 augusti, 2003 Nu var det inte riktigt så jag menade... Kampanjerna kom igång för tidigt så nu återstår bara pajkastning av det hela... Folkomröstningar ska man ha, det stärker bilden av en demokrati! Tycker att de andra länderna gjorde fel som inte frågade folket först, även om dem är nöjda nu... Men om folket får välja kanske det inte blir bra? Regeringen har förmodligen större kunskap än oss! Varför skulle annars alla "normala" partier vilja ha euron? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Zyber Skrivet 31 augusti, 2003 Rapportera Share Skrivet 31 augusti, 2003 Men om folket får välja kanske det inte blir bra? Regeringen har förmodligen större kunskap än oss! Varför skulle annars alla "normala" partier vilja ha euron? Men eftersom att Sverige har en demokrati så kan man ju inte göra så! Alla måste få vara med och bestämma! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
simon1583 Skrivet 1 september, 2003 Rapportera Share Skrivet 1 september, 2003 Men eftersom att Sverige har en demokrati så kan man ju inte göra så! Alla måste få vara med och bestämma! Vilka tror du väljer regeringen? 3 herrar i svart hatt o turkosa kalsonger? Glöm inte att Sveriges folkomröstningar bara är vägledande. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Everest Skrivet 1 september, 2003 Rapportera Share Skrivet 1 september, 2003 Ja du....inte en så svår fråga...självklart JA!! Tror inte att det kommer bli bättre för Sverige att hamna utanför...Jag tror att vi får en ökad tillväxt i Sverige med Euron...och allt blir ju så mycket lättare när man ska utomlands.. Å föressten skulle det va kul med lite omväxling...å sedlarna är ju inte direkt fula heller.. Frankrike har ju sin traditionella tupp på Baksidan av mynten..(vilken dom föressten också har på fotbolls-tröjorna) Undrar om Sverige kommer att ha "Tre Kronor" där...skulle bli lite Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Visa Skrivet 1 september, 2003 Rapportera Share Skrivet 1 september, 2003 Euro-sedlarna ser ju likadana ut i alla länder (? ) Mynten här däremot en annan design i alla länder! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts