Jump to content

EMU!

Mr Mister
 Share

Ja eller nej till EMU?  

128 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Är det bara jag som har fått brevet?

Det var ett utvikt häfte med 3 sidor fakta (mest ja-fakta) samt ett separat papper som var skrivet av Lindh och Bildt.

Ja-sidan hårdsatsar på Västervik verkar det som! (:!!!:)

Btw, hörde ni att vice Statsministern Margareta Winberg ska "avgå" efter EMU-valet. Winberg har ju varit den starkaste och mest utmärkande EMU-motståndaren i regeringen...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• Inlägg 185
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Som sagt, det där är ett "falskt" argument så skrota det!

Det kommer att bli prisstop = ingen ändring eller ytterst liten ändring (typ 0.2%). Såg på TV och både en ja-sägare och nej-sägare var överens om det inte skulle bli någon skillnad. Men det är otroligt att det fortfarande sitter kvar i folks huvuden... argumentet måste verkligen ha slagit hårt även om det inte var sant.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men se på Finland t.ex, allt har blivit dyrare och Tyskland vill ju dra sig ur.

Jag såg nyss på TV att Finland var väldigt nöjda med euron. Dem rekommenderade oss att rösta ja. I Finland har nämligen huspriserna sjunkit till den grad att många nu har råd att köpa egna hus.

Miljöpartiet, Sverigedemokraterna, gamla pensionärer, norrlänningar. Gissa vad dessa har gemensamt?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag såg nyss på TV att Finland var väldigt nöjda med euron. Dem rekommenderade oss att rösta ja. I Finland har nämligen huspriserna sjunkit till den grad att många nu har råd att köpa egna hus.

Vi har klarat oss med konan hitills varför skulle vi inte klara oss me kronan i fortsätningen? >_<

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej jag kanske inte är så intelligent.

Det sorgliga är iaf att vi förlorar på att svara ja och förlorar på att svara nej -_-

Ja:

Vi kommer att bli väldigt enade, det blir lättare att handla, resa m.m.

Men, tänk så mycket vi måste lägga ut för att kronan ska försvinna. Alla automater o.s.v.

Nej:

Vi är nästan tvingade att gå med i EMU, all handel och mycket kommer att gå bort.

Men, jag tror att dom kommmer så småningom att smyghöja utan att vi kommer att märka något. Och när alla £ sjunker som jag tror att den gör.. -_-

Men, jag tror jag röstar: Nej.. Vi klarar oss utan.. :P

Redigerad av Scraw
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är bara så förbannat trött på Euron just nu... ;)

Överrallt massa plakat, Rösta ja och få bättre tillväxt, Rösta nej och få bättre tillväxt... :P Ett sånnt bombande med propaganda, man blir ju tatallt less bara...

jag är fortfarande för ett NEj till Euron eftersom jag är mot centralisering men har nu börjat mjukna lite i mina andra tidigare åsikter, Vi klarar oss nog bra varken vi går med eller inte, blir väl som i Tyskland att priserna höjs lite mer på varorna, Så det känns så patetiskt att från båda håll hela tiden höra "Rösta ja/nej för ett bättre Sverige" kan dem bara lägga ner? :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Den största anledningen att jag e emot EMU var persons uttalande"Om det blir ett nej, ska vi göra om det igen, tills det blir ett Ja." jag menar, e det här en diktatur eller? folket bestämemr ju för fan, ner med Persson!

Extremt mogen debatt det här...

Sverige är ett demokratikst land. Sveriges folkomröstningar är bara vägledande. S kan införa utan att folket vill det, men det tror jag inte S vågar.

Vilka har valt S? Jo folket.

"Dyrare, automater etc." Härligt argument, snälla det är en strunt summa, all övergång från kronan till euron är en engångskostnad. Se istället framåt o tänk hur mycket mer svenska företag kommer tjäna på euron.

Och det kommer inte bli dyrare i Sverige, fortfarande inte. Det kommer bli billigare, på sikt! Detta är väldigt rimligt med tanke på att företagen vi svenskar arbetar för gör större vinster.

"Klarat oss med kronan hittills" Men oj va bra det har gått. På 70-talet kunde du pynta med en 10.000 sedel o få en schyst bil för pengarna. Vet ni varför glassen 88an heter 88an? För att den kostade 88a öre när den kom. Tror ni det är bra att kronan försvagas så mycket?

Euron är en stabil valuta eftersom det är fler länder som är med om den.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor