simon1583 Skrivet 21 juli, 2003 Rapportera Share Skrivet 21 juli, 2003 Nej-sidans tyngsta och bästa argument är att Sverige inte kommer att ha någon riksbank längre vid ett Ja (som för övrigt är den äldsta i världen). Istället flyttas den makten till ECB, Europeiska Centralbanken och vi kan inte längre bestämma vilken ränta vi ska ha. Detta kan bli ett stort problem då vi vet att alla Euro-länderna inte har samma ekonomiska utveckling. Det var det argumentet jag syftade på när jag skrev att glassbilen missat det enda riktiga argumentet mot EMU. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
samool Skrivet 22 juli, 2003 Rapportera Share Skrivet 22 juli, 2003 Blaque, din politiska åsikt verkar väldigt neutral Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
simon1583 Skrivet 22 juli, 2003 Rapportera Share Skrivet 22 juli, 2003 Blaque, din politiska åsikt verkar väldigt neutral Jag tycker han väger åt ett Ja. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Blaque Skrivet 22 juli, 2003 Rapportera Share Skrivet 22 juli, 2003 Jag tycker han väger åt ett Ja. Som sagt: Jag har inte bestämt mig än... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
simon1583 Skrivet 22 juli, 2003 Rapportera Share Skrivet 22 juli, 2003 Som sagt: Jag har inte bestämt mig än... Vet men jag tycker att du väger mot ett "ja" Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mr Mister Skrivet 22 juli, 2003 Skapat av Rapportera Share Skrivet 22 juli, 2003 Vet men jag tycker att du väger mot ett "ja" Jag med! Kom igen, Blaque, var vettig nu! Om du är över 18, så tycker jag att du skall rösta JA! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Misterwhoopee Skrivet 22 juli, 2003 Rapportera Share Skrivet 22 juli, 2003 Lol , årets skämt eller? Att jämföra EU med Sovjetunionen och Hitlers Tredje Rike går inte. Om du inte ser skillnad på diktaturstater som styrs av envåldshärskare som mördar till och med sitt eget lands befolkning för att behålla makten, och demokratiska republiker/konstitutionella monarkier så har du ju något allvarligt fel! Det är extremt stor skillnad mellan att tvingas in i ett "samarbete" och att gå med frivilligt. Att säga att jag har något allvarligt fel var väl att ta i? Det är sannt som du säger att det inte går att jämföra dessa stormakter med EMU, men som jag skrev tidigare så tror jag inte att europa är mogot att fungera med en gemensam valuta ännu, det är för stora kontraster. Dessutom skrev du ju själv att vi kommer bli tvingade in i EMU! Om vi säger Nej, kommer det hållas en ny folkomröstning inom några år för att så småningom "tvinga" fram ett Ja, så vi kommer att få Euro som valuta till slut. Det är bara att acceptera. Vad är skillnaden mot de forna stormakterna? Jo det blir spända lägen och utfrysning istället för krig...Så vi är visst så gott som tvingade att gå med! Till skillnad från dig accepterar jag hellst inte det. Kapitalismen finns redan i Sverige och jag ser inga andra alternativ. Skulle du vilja ha plan-ekonomi i Sverige, eller? Nej-sidans tyngsta och bästa argument är att Sverige inte kommer att ha någon riksbank längre vid ett Ja (som för övrigt är den äldsta i världen). Istället flyttas den makten till ECB, Europeiska Centralbanken och vi kan inte längre bestämma vilken ränta vi ska ha. Detta kan bli ett stort problem då vi vet att alla Euro-länderna inte har samma ekonomiska utveckling. jag har inget att säga till om att kapitalismen finns i Sverige, men den behöver inte växa sig större än den redan är. Just det, räntan är ju alldeles för hög i vissa länder och för låg i andra, det går ju helt enkelt inte att hålla ihop det så! Det här snacket om att Euron eller kronan blir mer/mindre värda. Det går upp och ner hela tiden, Det går inte att få det helt perfekt! vare sig det är Euro eller krona vi snackar om. man kan inte bara säga att en sak är bättre en den andra. jag skrev aldrig något om det här med riksbanken, men en människa kan inte vara helt perfekt. Och det är väl inte det ända riktiga Nej-argumentet? Sedan så tillägger jag bara en sak om Ryssland. Jag såg på aktuellt för ett tag sedan att Rysslanda Ekonomi har återhämtat sig räjelt (Om det fanns något att återhämta sig till). Dem intrevjuvade en snubbe på IKEA och han sa att ryssarna ungeför köpte lika mycket som en svensk på en månad, Rysslands fattigdagar kommer nog vara förbi i sinom tid... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
BigBear Skrivet 22 juli, 2003 Rapportera Share Skrivet 22 juli, 2003 Misterwhoopee é påläst Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
simon1583 Skrivet 22 juli, 2003 Rapportera Share Skrivet 22 juli, 2003 Grejen är att kronen inte varit bra eller stabil sedan 60-talet. Det är 40 år. Så dåligt kan det inte gå för den euron. När du säger att det går bra för Ryssland tvivlar jag starkt. Ryssland har stor segregation, det kanske inte dina undersökningar visar. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
simon1583 Skrivet 22 juli, 2003 Rapportera Share Skrivet 22 juli, 2003 Misterwhoopee é påläst Han är påläst men har bara läst en del av faktan. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
minigun Skrivet 22 juli, 2003 Rapportera Share Skrivet 22 juli, 2003 fattar ni inte att det kommer att bli euro...tids nog. inget man kan göra åt det..tyvärr. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
simon1583 Skrivet 22 juli, 2003 Rapportera Share Skrivet 22 juli, 2003 fattar ni inte att det kommer att bli euro...tids nog. inget man kan göra åt det..tyvärr. Inte helt säkert. Men framförallt handlar det om NÄR vi får euro. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kamikaze Skrivet 22 juli, 2003 Rapportera Share Skrivet 22 juli, 2003 dah Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Blaque Skrivet 22 juli, 2003 Rapportera Share Skrivet 22 juli, 2003 Dessutom skrev du ju själv att vi kommer bli tvingade in i EMU! Vad är skillnaden mot de forna stormakterna? Jo det blir spända lägen och utfrysning istället för krig...Så vi är visst så gott som tvingade att gå med! Till skillnad från dig accepterar jag hellst inte det. Vad jag menar med det är inte att politikerna kommer att tvinga oss att införa euron, men jag är rätt säker på att de flesta i Sverige kommer att tycka att det bästa alternativet är att gå med fullt ut i EMU när fler och fler länder ansluter sig. Med det inte sagt att vi ska säga Ja i denna folkomröstning. Just det, räntan är ju alldeles för hög i vissa länder och för låg i andra, det går ju helt enkelt inte att hålla ihop det så!Det kan nog bli problem där ja, det är helt klart. Men man måste också komma ihåg att räntan inte är det enda man kan förändra den ekonomiska utvecklingen/inflationen med. Det här snacket om att Euron eller kronan blir mer/mindre värda. Det går upp och ner hela tiden, Det går inte att få det helt perfekt! vare sig det är Euro eller krona vi snackar om. man kan inte bara säga att en sak är bättre en den andra. Det är klart att en valutas värde förändras hela tiden, men alla måste hålla med om att ju större en valuta är, ju stabilare blir den. jag skrev aldrig något om det här med riksbanken, men en människa kan inte vara helt perfekt. Och det är väl inte det ända riktiga Nej-argumentet? Nej, kanske inte. Men det är det klart bästa iaf, enligt mig. "Snyft, snyft vi vill ha kvar våra kära gamla kronor", är ju iofs ett argument, men inte speciellt genomtänkt. Sedan så tillägger jag bara en sak om Ryssland. Jag såg på aktuellt för ett tag sedan att Rysslanda Ekonomi har återhämtat sig räjelt (Om det fanns något att återhämta sig till). Dem intrevjuvade en snubbe på IKEA och han sa att ryssarna ungeför köpte lika mycket som en svensk på en månad, Rysslands fattigdagar kommer nog vara förbi i sinom tid... Jag såg också något inslag på Aktuellt eller Rapport eller vad det var för några dagar sen som handlade om Ryssland. Där sa de att Ryssland var det land i världen där det finns flest nyblivna dollar-miljonärer. Men man måste komma ihåg att segregationen är enorm och att oerhört många ryssar lever i extrem fattigdom. Men jag säger det ännu en gång: Jag har inte bestämt mig för hur jag ska rösta ännu. Efter att ha kollat runt lite på SVTs EMU-sajt så lutar det kanske lite åt Ja just nu... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mr Mister Skrivet 24 juli, 2003 Skapat av Rapportera Share Skrivet 24 juli, 2003 Låt euron fylla vår plånböcker! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Misterwhoopee Skrivet 27 juli, 2003 Rapportera Share Skrivet 27 juli, 2003 Låt euron fylla vår plånböcker! Ja det ska väl gå för sig, för även om vi säger nej till EMU så går det ju likt förbaskat att handla med Euro i de flesta stora kedjor och butiker redan nu! Jag får för mig att Blaque "den uppgivne" tänker rösta blankt för att visa sitt missnöje med debatten, och skitsnacket/grollet från bådera parter.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Blaque Skrivet 27 juli, 2003 Rapportera Share Skrivet 27 juli, 2003 Ja det ska väl gå för sig, för även om vi säger nej till EMU så går det ju likt förbaskat att handla med Euro i de flesta stora kedjor och butiker redan nu! Jag får för mig att Blaque "den uppgivne" tänker rösta blankt för att visa sitt missnöje med debatten, och skitsnacket/grollet från bådera parter.. Nej, nån blankröst blir det inte! Jag tror nog jag röstar Ja (har blivit övertygad när jag kollat runt lite), man måste se det ur ett lite större perspektiv... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Misterwhoopee Skrivet 27 juli, 2003 Rapportera Share Skrivet 27 juli, 2003 Jaha, Blaque är väl så gått som övertygad antar jag... Jag har tänkt på en annan sak, överrallt i tidningar får man läsa annonser som "Ett nej är också ett beslut" , och i den kommersiella radion fått höra om riksdagsledamoter, och ölpampen Spendrups tala gott om Euron och vädja till ett ja, men är det någon här som uppriktigt sagt har hört några argument från Nej-sidan i Media? Inte jag i alla fall... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
simon1583 Skrivet 27 juli, 2003 Rapportera Share Skrivet 27 juli, 2003 TV4 text har en annons där det står typ: Är du osäker om euro? Rösta nej. Eller nåt sånt, sen ska man gå in på nån sido o läsa tio dåliga argument varför och så tipsar de om den hemska sidan www.vansterpartiet.se eller vad det är för adress. Vilka affärer är det som tar emot euro? Vet att vissa gör det men vilka? Förövrigt är ju journalister, på tal om media, väldigt vänster, hela SVT är ju vänster. Tex. Janne Josefsson vilket parti tror ni han röstar på? Eller "Panelen" i TV4 brukar alltid va fler vänsterfolk är kloka människor med. Har ni sett Sveriges mest pinsamma och sämsta program som visas just nu? Jag talar alltså om "Push up" som brukar visas på dåliga sändningstider på SVT. Riktigt pinsamt att kolla på, man skrattar och gråter på en gång. Programledaren gör allt för att visa att hon går emot alla "strömmar" som finns i samhället, såsom att klä sig fult, klä sina barn fult, vara extremt osexig etc. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Misterwhoopee Skrivet 27 juli, 2003 Rapportera Share Skrivet 27 juli, 2003 TV4 text har en annons där det står typ: Är du osäker om euro? Rösta nej. Eller nåt sånt, sen ska man gå in på nån sido o läsa tio dåliga argument varför och så tipsar de om den hemska sidan www.vansterpartiet.se eller vad det är för adress. Vilka affärer är det som tar emot euro? Vet att vissa gör det men vilka? Ni ja-sägare sumpar då aldrig ett tillfälle... Nåväl, Mc Donalds vet jag tar emot Euro iaf, IKEA gör det säkert och jag har för mig att Coop gör det också... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts