Hultenius Skrivet 19 juli, 2003 Rapportera Share Skrivet 19 juli, 2003 precis! va där för 2 år sen, allt va så billigt. och nu kom ja dit där den 17 juni.. så jävla dyrt! Läs min post igen. Om vi har otur kommer kronan försvagas ännu mer mot EMU och det kommer bli ännu dyrare för oss. Dom som bor i grekland känner ingen skillnad, men om dom nån gång åker till sverige blir de chockade när de ser att allt är hälften så billigt som förut, rena lågprislandet! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Wild_hawk Skrivet 19 juli, 2003 Rapportera Share Skrivet 19 juli, 2003 (redigerad) Det kommer bli mer kriminalitet i Svergie, så ett starkt NEJ.. jag tror att svergie kommer att bli förstört med alla dessa gäng som kommer att komma hit som till exempel maffian... Edit: har tagit reda mer om det nu och fick fram att jag har missupfatat tänkte på nått annat, jag ska hålla mig borta från sånna här topicar annars blir jag bara betraktad som efterbliven Redigerad 21 juli, 2003 av Wild_hawk Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GTA3 freak Skrivet 19 juli, 2003 Rapportera Share Skrivet 19 juli, 2003 Det kommer bli mer kriminalitet i Svergie, så ett starkt NEJ.. jag tror att svergie kommer att bli förstört med alla dessa gäng som kommer att komma hit som till exempel maffian... Vilken maffia? Jag tror inte att det kommer massa maffior hit bara för att vi byter valuta. Själv har jag ingen aning om vilket jag skulle röstat på. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
KalleR Skrivet 19 juli, 2003 Rapportera Share Skrivet 19 juli, 2003 tur att de flesta här inte får rösta Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Ocke Skrivet 20 juli, 2003 Rapportera Share Skrivet 20 juli, 2003 Lyssna till dom som vet: finnarna. rösta ja till emu smygprishöjningar...pjosk krimminella gäng....fantasier har nån frågor fråga den som vet. war Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Speeder Skrivet 20 juli, 2003 Rapportera Share Skrivet 20 juli, 2003 NEJ! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kricke Skrivet 20 juli, 2003 Rapportera Share Skrivet 20 juli, 2003 NEJ! i agree Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
simon1583 Skrivet 20 juli, 2003 Rapportera Share Skrivet 20 juli, 2003 Var en man som skrev en vettig artikel till dagens SvD. Han berättade om att de lågbeskattade länderna har fått prishöjningar eftr EMU inträdet. Medans de högbeskattade så som Finland (som vi alltid borde jämföras med när det gäller EMU) har inte fått några prishöjningar alls. Ni vet ju själva var Sverige ligger när det gäller skatt. Förövrigt så är ju Finland väldigt nöjda med Euro och vill gärna att vi också ska ha den. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kricke Skrivet 20 juli, 2003 Rapportera Share Skrivet 20 juli, 2003 Var en man som skrev en vettig artikel till dagens SvD. Han berättade om att de lågbeskattade länderna har fått prishöjningar eftr EMU inträdet. Medans de högbeskattade så som Finland (som vi alltid borde jämföras med när det gäller EMU) har inte fått några prishöjningar alls. Ni vet ju själva var Sverige ligger när det gäller skatt. Förövrigt så är ju Finland väldigt nöjda med Euro och vill gärna att vi också ska ha den. och??...VI SKA INTE HA EURO! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
simon1583 Skrivet 20 juli, 2003 Rapportera Share Skrivet 20 juli, 2003 Nej inte om vi vill fortsätta ha det sämre än vad vi kan ha. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Blaque Skrivet 21 juli, 2003 Rapportera Share Skrivet 21 juli, 2003 Svar ja. Inga argument Men till alla som tycker det är dyrt i EMU-länder. Varför tror ni det har blivit så? Kanske därför att sverige INTE är med i EMU. Om vi skulle ha varit med i EMU skulle alla priser ha varit som vanligt. Ta chansen, annars tar det 10 år till... och då kan det redan vara för sent... Nja, det där stämmer inte riktigt. Den svenska kronan har inte försvagats nämnvärt gentemot euron sedan den infördes "på riktigt" 2002. I Grekland exempelvis har det blivit dyrare, det har konstaterats i flera undersökningar. Men i de flesta länder har inte priserna förändrats alls. Jag tror inte smygprishöjningar kommer bli något stort problem om Sverige väljer att gå med i EMU, det är rätt lätt att kontrollera. De som säger Nej till EMU pga av eventuella prishöjningar de närmaste veckorna/månaderna efter införandet är helt fel ute. Det är en ny valuta man inför, inte en ny godissort. Man måste tänka lite mer långsiktigt än så... Själv vet jag inte riktigt vad jag ska rösta, jag tycker mest de svamlar runt och ingen säger något vettigt. Alla säger bara hur ofattbart dumma och idiotiska den andra sidan är... Om vi säger Nej, kommer det hållas en ny folkomröstning inom några år för att så småningom "tvinga" fram ett Ja, så vi kommer att få Euro som valuta till slut. Det är bara att acceptera. Därför känns det lite som om vi lika gärna kan vänta tills EMU och Euron är lite mer "utvärderad" (eller vad man ska säga) så att man vet vad som är bra och vad som är dåligt och vad som händer och kan görasnär ett litet land (som Sverige) inte har samma ekonomiska utveckling som jättarna Tyskland, Frankrike, Italien, m fl. Säger vi Ja, så blir det Ja för all framtid tills Euron totalt kraschar ihop eller vi får ännu en ny valuta (hela jorden kanske har samma valuta till slut??..). Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
simon1583 Skrivet 21 juli, 2003 Rapportera Share Skrivet 21 juli, 2003 Nja, det där stämmer inte riktigt. Den svenska kronan har inte försvagats nämnvärt gentemot euron sedan den infördes "på riktigt" 2002. I Grekland exempelvis har det blivit dyrare, det har konstaterats i flera undersökningar. Men i de flesta länder har inte priserna förändrats alls. Som sagt: vilken del tror du Grekland tillhör, de låg eller högbeskattade länderna? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Hultenius Skrivet 21 juli, 2003 Rapportera Share Skrivet 21 juli, 2003 Den svenska kronan har inte försvagats nämnvärt gentemot euron sedan den infördes "på riktigt" 2002.Ok, tog det för givet. Men så läste jag inlägget av simon1583 hela jorden kanske har samma valuta till slut?? Skulle inte vara dumt. Pengar borde ha ett fast värde. jag tycker mest de svamlar runt och ingen säger något vettigt. Alla säger bara hur ofattbart dumma och idiotiska den andra sidan är... Sant, argumenten har väll tagit slut eller är uttjatade. Men när man blandar in hitler i bilden tycker jag att man har gått lite väl långt Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
simon1583 Skrivet 21 juli, 2003 Rapportera Share Skrivet 21 juli, 2003 Ok, tog det för givet. Men så läste jag inlägget av simon1583 Vilket inlägg tänker du på? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mr Mister Skrivet 21 juli, 2003 Skapat av Rapportera Share Skrivet 21 juli, 2003 tur att de flesta här inte får rösta Tyvärr tycker de som får rösta ungefär likadant... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jacker Skrivet 21 juli, 2003 Rapportera Share Skrivet 21 juli, 2003 Nej till EMU, jag tvekar inte ett skit! EMU är ännu ett steg i utvecklingen av superstaten Europa, att koppla samman alla länder i ett ända välde kommer inte att fungera, skilda språk, religoner, & kulturer lär bara leda till ökade konflikter. Se bara hur det har gått med Rommarriket, Sovjetunionen, Tredje Riket m.f.l. stormakter. Så stora områden kan aldrig komma överrens. Jag tror mer på ett bra självstyre för landet än en stormaktsregering i Bryssel som bara bryr sig om hur böjda gurkorna i Sverige är, och hur stora jordgubbar ska vara för att inte kallas smultron. EMU är också ett steg längre på att sudda ut kulturen i de europeiska rikena, se bara EU - Flagga, EU - valuta m.m. Kronan fungerar ju faktiskt inte dåligt (inte perfekt, men det gör inte € heller), varför ta bort en fungerande valuta för något man inte vet hur det kommer gå med? Den svenska kronan anser jag också vara en av de största svenska profilerna, och den är ju relativt gammal. Kronan var ju förresten också tänkt att bli en gemensam valuta för Danmark, Norge och Sverige, se hur det gick med den, den höll inte ihop länge den unionen! Det kommer bli smyghöjningar på Livsmedel och annat, det blir det alltid vad än storgrossisterna säger. Island är inte enns med i EU och ändå är det landet som välfärden är högst i Norden just nu, kan en isolerad ö som endast lever på fiske klara sig utan en gemensam valuta så kan väl vi det också, på andra plats kommer Norge som inte heller är med i varken EU eller EMU (Oppinionen för EU har dock svängt det senaste året p.g.a dålig ekonomi). Men bara för att ekonomin råkar vara dålig ett tag ska man inte byta valuta, välfärden kommer aldrig ligga på ett neutralt medium. Det är bara att inse, även om vi går med i EMU kommer det nog inte ske något drastiskt med ekonomin. Vi kommer inte att ha fria händer att göra något åt ekonomin om vi går med, och man kan ju direkt glömma att försöka ta sig ur unionen igen om det skulle trassla till sig, man är fast tills EU och EMU till slut upplöses och då är det bara att börja om igen med ingenting i handen... NEj till EMU & EU, nej till kapitalismens och storvansinnets intrång i Sverige!! Peace w0rd! EMU är skit! fattar inte att man måste va me i nån sån skit för att samarbeta med andra länder. Och vad ska man göra när Euron blir "mindre-värd"? då kommer alla länder som är med i EMU att hamna i Valuta kris! och om SV inte är med i EMU då så kommer ju vi klara oss! kronan kommer ju bli jävligt stark då! . Min polare säger att SV kommer bli nya Ryssland om vi inte går med i EMU! lol fast han är ju bonde också . EMU= Europa Mot Undergång! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mr Mister Skrivet 21 juli, 2003 Skapat av Rapportera Share Skrivet 21 juli, 2003 w0rd! EMU är skit! fattar inte att man måste va me i nån sån skit för att samarbeta med andra länder. Och vad ska man göra när Euron blir "mindre-värd"? då kommer alla länder som är med i EMU att hamna i Valuta kris! och om SV inte är med i EMU då så kommer ju vi klara oss! kronan kommer ju bli jävligt stark då! . Min polare säger att SV kommer bli nya Ryssland om vi inte går med i EMU! lol fast han är ju bonde också . EMU= Europa Mot Undergång! Men tänk om kronan blir mycket mindre värd! Då hade vi önskat att vi kunde gå med i EMU. Men, nej, då får vi vänta i 10 år till innan nästa omröstning. Om euron blir mindre värd efter att vi har gått med, så är vi ju inte ensamma iallafall! EMU= Europa Mot Utveckling! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
simon1583 Skrivet 21 juli, 2003 Rapportera Share Skrivet 21 juli, 2003 Nu är det ju inte så att vi får vänta 10 år till ny omröstning. Eftersom att sossarna vill ha euro och dom bestämmer om vad och när vi ska folkomrösta kommer det ju högst dröja 2år innan nästa folkomröstning vid ett nej nu i sep. Men om vi säger ja nu så går vi väl med typ 2006? Detta skjuts ju då upp minst 2år. Men vem vet, sossarna kanske inte vill ha folkomröstning igen vid ett nej, de kanske bestämmer att vi ska gå med iaf, det är ju trots allt det bästa för oss i Sverige. Det är ju bara tragiskt att det ska vara så svårt att fatta för vissa... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Blaque Skrivet 21 juli, 2003 Rapportera Share Skrivet 21 juli, 2003 Min polare säger att SV kommer bli nya Ryssland om vi inte går med i EMU! lol fast han är ju bonde också . I våras var det några Ja-nissar på vår skola och delade ut massa info, mm om varför Sverige absolut inte kan stå utanför EMUs tredje steg, bla, bla, bla. Där stod det bl.a. att Sverige tillsammans med Ryssland skulle bli den enda länderna som kommer att stå utanför EMU om vi säger Nej den 14 september. Vilken j*vla b*llsh*t, det är ju rena lögner och propaganda som de sprider... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Blaque Skrivet 21 juli, 2003 Rapportera Share Skrivet 21 juli, 2003 Nej till EMU, jag tvekar inte ett skit! EMU är ännu ett steg i utvecklingen av superstaten Europa, att koppla samman alla länder i ett ända välde kommer inte att fungera, skilda språk, religoner, & kulturer lär bara leda till ökade konflikter. Se bara hur det har gått med Rommarriket, Sovjetunionen, Tredje Riket m.f.l. stormakter. Så stora områden kan aldrig komma överrens. Jag tror mer på ett bra självstyre för landet än en stormaktsregering i Bryssel som bara bryr sig om hur böjda gurkorna i Sverige är, och hur stora jordgubbar ska vara för att inte kallas smultron. EMU är också ett steg längre på att sudda ut kulturen i de europeiska rikena, se bara EU - Flagga, EU - valuta m.m. Kronan fungerar ju faktiskt inte dåligt (inte perfekt, men det gör inte € heller), varför ta bort en fungerande valuta för något man inte vet hur det kommer gå med? Den svenska kronan anser jag också vara en av de största svenska profilerna, och den är ju relativt gammal. Kronan var ju förresten också tänkt att bli en gemensam valuta för Danmark, Norge och Sverige, se hur det gick med den, den höll inte ihop länge den unionen! Det kommer bli smyghöjningar på Livsmedel och annat, det blir det alltid vad än storgrossisterna säger. Island är inte enns med i EU och ändå är det landet som välfärden är högst i Norden just nu, kan en isolerad ö som endast lever på fiske klara sig utan en gemensam valuta så kan väl vi det också, på andra plats kommer Norge som inte heller är med i varken EU eller EMU (Oppinionen för EU har dock svängt det senaste året p.g.a dålig ekonomi). Men bara för att ekonomin råkar vara dålig ett tag ska man inte byta valuta, välfärden kommer aldrig ligga på ett neutralt medium. Det är bara att inse, även om vi går med i EMU kommer det nog inte ske något drastiskt med ekonomin. Vi kommer inte att ha fria händer att göra något åt ekonomin om vi går med, och man kan ju direkt glömma att försöka ta sig ur unionen igen om det skulle trassla till sig, man är fast tills EU och EMU till slut upplöses och då är det bara att börja om igen med ingenting i handen... NEj till EMU & EU, nej till kapitalismens och storvansinnets intrång i Sverige!! Peace Lol , årets skämt eller? Att jämföra EU med Sovjetunionen och Hitlers Tredje Rike går inte. Om du inte ser skillnad på diktaturstater som styrs av envåldshärskare som mördar till och med sitt eget lands befolkning för att behålla makten, och demokratiska republiker/konstitutionella monarkier så har du ju något allvarligt fel! Det är extremt stor skillnad mellan att tvingas in i ett "samarbete" och att gå med frivilligt. Kronan har funnits sen 1873 (vilket alla Ja-kampanjare påstår är oerhört kort...). Norge och Island har helt andra förutsättningar än Sverige. Island vet jag faktiskt inte så mycket om, men vad jag har fattat så går det väldigt bra för dem just nu. Norge lever ju väldigt gott på sin olja och har inte ett enda norskt öre i statsskuld, till skillnad från Sverige som har långt över 1000 miljarder SEK i skulder (vet inte den exakta siffran) och ökande. Kapitalismen finns redan i Sverige och jag ser inga andra alternativ. Skulle du vilja ha plan-ekonomi i Sverige, eller? Nej-sidans tyngsta och bästa argument är att Sverige inte kommer att ha någon riksbank längre vid ett Ja (som för övrigt är den äldsta i världen). Istället flyttas den makten till ECB, Europeiska Centralbanken och vi kan inte längre bestämma vilken ränta vi ska ha. Detta kan bli ett stort problem då vi vet att alla Euro-länderna inte har samma ekonomiska utveckling. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts