Jump to content

EMU!

Mr Mister
 Share

Ja eller nej till EMU?  

128 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Asså varför "smygis" höjnigarna inte är ett bra argument är för att vi talar om typ 1 månadstid. Om affärerna gör så, so what? du torskar 50 spänn?

Det får du in när Sverige börjar gå bättre.

Ja Sverige är i samma sits som England, menar att de gick bättre för båda efter att de gick med i EU kommer gå ännu bättre när båda går med i EMU.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• Inlägg 185
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Är smygpris-höjningar inget argument? Att allt blir dyrare efter att dubbelprismärkningarna med både krona och Euro försvinner verkar du bara vifta bort som ingeting! Vad är det där bra argumentet som du snackar om då?

Tänk dig detta: En vara kostar 17 kr. Butiken avrundar det till 2 euro. Då tänker många genast att det motsvarar 20 kr. Det är alltså dyrare nu med euro. Men vad många inte tänker på är att en euro motsvarar 9,19 kr. Det blir alltså billigare! Så sluta argumentera om smyghöjningar!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej till EMU, jag tvekar inte ett skit! :lol:

EMU är ännu ett steg i utvecklingen av superstaten Europa, att koppla samman alla länder i ett ända välde kommer inte att fungera, skilda språk, religoner, & kulturer lär bara leda till ökade konflikter. Se bara hur det har gått med Rommarriket, Sovjetunionen, Tredje Riket m.f.l. stormakter. Så stora områden kan aldrig komma överrens. Jag tror mer på ett bra självstyre för landet än en stormaktsregering i Bryssel som bara bryr sig om hur böjda gurkorna i Sverige är, och hur stora jordgubbar ska vara för att inte kallas smultron. EMU är också ett steg längre på att sudda ut kulturen i de europeiska rikena, se bara EU - Flagga, EU - valuta m.m.

Kronan fungerar ju faktiskt inte dåligt (inte perfekt, men det gör inte € heller), varför ta bort en fungerande valuta för något man inte vet hur det kommer gå med? Den svenska kronan anser jag också vara en av de största svenska profilerna, och den är ju relativt gammal.

Kronan var ju förresten också tänkt att bli en gemensam valuta för Danmark, Norge och Sverige, se hur det gick med den, den höll inte ihop länge den unionen!

Det kommer bli smyghöjningar på Livsmedel och annat, det blir det alltid vad än storgrossisterna säger.

Island är inte enns med i EU och ändå är det landet som välfärden är högst i Norden just nu, kan en isolerad ö som endast lever på fiske klara sig utan en gemensam valuta så kan väl vi det också, på andra plats kommer Norge som inte heller är med i varken EU eller EMU (Oppinionen för EU har dock svängt det senaste året p.g.a dålig ekonomi). Men bara för att ekonomin råkar vara dålig ett tag ska man inte byta valuta, välfärden kommer aldrig ligga på ett neutralt medium. Det är bara att inse, även om vi går med i EMU kommer det nog inte ske något drastiskt med ekonomin.

Vi kommer inte att ha fria händer att göra något åt ekonomin om vi går med, och man kan ju direkt glömma att försöka ta sig ur unionen igen om det skulle trassla till sig, man är fast tills EU och EMU till slut upplöses och då är det bara att börja om igen med ingenting i handen...

NEj till EMU & EU, nej till kapitalismens och storvansinnets intrång i Sverige!!

Peace :D

Buhuuuuuuu.. :'( :'( :'(

Nu gör du mig osäker igen :'( :'(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

"Nej till EMU, jag tvekar inte ett skit!

EMU är ännu ett steg i utvecklingen av superstaten Europa, att koppla samman alla länder i ett ända välde kommer inte att fungera, skilda språk, religoner, & kulturer lär bara leda till ökade konflikter. Se bara hur det har gått med Rommarriket, Sovjetunionen, Tredje Riket m.f.l. stormakter. Så stora områden kan aldrig komma överrens. Jag tror mer på ett bra självstyre för landet än en stormaktsregering i Bryssel som bara bryr sig om hur böjda gurkorna i Sverige är, och hur stora jordgubbar ska vara för att inte kallas smultron. EMU är också ett steg längre på att sudda ut kulturen i de europeiska rikena, se bara EU - Flagga, EU - valuta m.m.

Kronan fungerar ju faktiskt inte dåligt (inte perfekt, men det gör inte € heller), varför ta bort en fungerande valuta för något man inte vet hur det kommer gå med? Den svenska kronan anser jag också vara en av de största svenska profilerna, och den är ju relativt gammal.

Kronan var ju förresten också tänkt att bli en gemensam valuta för Danmark, Norge och Sverige, se hur det gick med den, den höll inte ihop länge den unionen!

Det kommer bli smyghöjningar på Livsmedel och annat, det blir det alltid vad än storgrossisterna säger.

Island är inte enns med i EU och ändå är det landet som välfärden är högst i Norden just nu, kan en isolerad ö som endast lever på fiske klara sig utan en gemensam valuta så kan väl vi det också, på andra plats kommer Norge som inte heller är med i varken EU eller EMU (Oppinionen för EU har dock svängt det senaste året p.g.a dålig ekonomi). Men bara för att ekonomin råkar vara dålig ett tag ska man inte byta valuta, välfärden kommer aldrig ligga på ett neutralt medium. Det är bara att inse, även om vi går med i EMU kommer det nog inte ske något drastiskt med ekonomin.

Vi kommer inte att ha fria händer att göra något åt ekonomin om vi går med, och man kan ju direkt glömma att försöka ta sig ur unionen igen om det skulle trassla till sig, man är fast tills EU och EMU till slut upplöses och då är det bara att börja om igen med ingenting i handen...

NEj till EMU & EU, nej till kapitalismens och storvansinnets intrång i Sverige!!

Peace"

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

NEJ till EMU, Jag var i grekland för 4 år sen då de inte hade Euro, o allt va så biligt, jag menar de verkligen, men de här året när man kommer ditt...oj oj oj vad allt har blivit dyrare!

Om jag ska va ärlig så är det nästa 50% dyrare!

Euron kommer göra sverige dyrare!

Vill vi ha de som i USA då dollarn hela tiden går upp o ner, NEJ inte jag iaf!

Sen så e våra svenska pengar vårt kultur på nått sätt, ta o titta på 20 lappen, eller 100 lappen, det e sveriges historia ju!

aja de va NÅGRA anledningar till NEJ!

Euron blir bara en nackdel i sverige!

KLART NEJ TILL EMU!

Jag e inte så bra på o uttrycka mig o hålla bra tal, tyvärr, men jag håller fulständigt med "Dark Supplicant", "Misterwhoopee" med va dom har skrivit HELT RÄTT! Enu en gång säger jag NEJ TILL EMU, från min sida!

//NutCase2

Peace!

Redigerad av NutCase2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Höjda priser gör också att alla arbetare får högre lön! Har ni inte fattat det?

Exempel: En butik smyghöjer alla varor i butiken med flera kronor. Vips, plötsligt får alla som arbetar i butiken högre lön, eftersom butiken drar in mer pengar!

Dessutom så gör det inget om priserna höjs. För just nu invaderas Bohuslän av rika norskar som köper upp hus för dyra pengar och har dem som sommarstugor.

Ingen skatt betalar dem till Sverige heller. Min bror köpte nyligen ett hus i norra Bohuslän. Huset är 60 kvm och ligger ca 1 kilometer från vattnet. Ingen direkt stor tomt, eller så. Det kostade ca 1 miljon kronor! (w00t) Och eftersom norskarna är beredda att betala mer och mer för hus här, så drivs vanliga svenskar bort från kustsamhällena. Norge är ju som bekant världens dyraste land. Inte konstigt att alla norskar vill bo här på somrarna! Men om euron införs, kanske vi kan hindra norskarna att söka sig till Stockholms skärgård, så slipper ju iallafall ni dem. :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Såg både på "Pussel" och "Ordjakten" idag. Här är några utdrag från programmen:

- Vilket land förknippas med Budapest och gulasch?

- Spanien.

- Vilket medelhavsland förknippas med Tzatziki?

- Asien.

- Vilken stad brukar kallas "Björkarnas stad"?

- Sundsvall.

- Vilket medelhavsland förknippas med Mozzarella och Parmesan?

- Frankrike

Och dessa personer skall rösta om EMU! :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Svar ja. Inga argument :wub:

Men till alla som tycker det är dyrt i EMU-länder. Varför tror ni det har blivit så? Kanske därför att sverige INTE är med i EMU. Om vi skulle ha varit med i EMU skulle alla priser ha varit som vanligt.

Ta chansen, annars tar det 10 år till... och då kan det redan vara för sent... (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det förvånar mig att så många här på forumet är emot EMU. De flesta unga människor brukar ju tänka framåt och inte agera bakåtsträvande. Och medelåldern här på forumet är väl 14 eller 15 år, så det känns lite konstigt.

Som jag ser det nu så är svenska kronan på väg neråt mer och mer. Euron blir räddningen. :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

NEJ till EMU, Jag var i grekland för 4 år sen då de inte hade Euro, o allt va så biligt, jag menar de verkligen, men de här året när man kommer ditt...oj oj oj vad allt har blivit dyrare!

Om jag ska va ärlig så är det nästa 50% dyrare!

Euron kommer göra sverige dyrare!

Vill vi ha de som i USA då dollarn hela tiden går upp o ner, NEJ inte jag iaf!

Sen så e våra svenska pengar vårt kultur på nått sätt, ta o titta på 20 lappen, eller 100 lappen, det e sveriges historia ju!

aja de va NÅGRA anledningar till NEJ!

Euron blir bara en nackdel i sverige!

KLART NEJ TILL EMU!

Jag e inte så bra på o uttrycka mig o hålla bra tal, tyvärr, men jag håller fulständigt med "Dark Supplicant", "Misterwhoopee" med va dom har skrivit HELT RÄTT! Enu en gång säger jag NEJ TILL EMU, från min sida!

//NutCase2

Peace!

precis!

va där för 2 år sen, allt va så billigt.

och nu kom ja dit där den 17 juni.. :D

så jävla dyrt!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor