Mr Mister Skrivet 16 juli, 2003 Rapportera Share Skrivet 16 juli, 2003 I denna tråden vill jag att folk skall debattera för och mot EMU. Jag vill inte ha några bråk, bara seriösa diskussioner. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SAAB Skrivet 16 juli, 2003 Rapportera Share Skrivet 16 juli, 2003 nej till emu...allt kommer å bli dyrare... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Topp3 Skrivet 16 juli, 2003 Rapportera Share Skrivet 16 juli, 2003 Finns bara två andra trådar/pollar. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Misterwhoopee Skrivet 16 juli, 2003 Rapportera Share Skrivet 16 juli, 2003 Nej till EMU, jag tvekar inte ett skit! EMU är ännu ett steg i utvecklingen av superstaten Europa, att koppla samman alla länder i ett ända välde kommer inte att fungera, skilda språk, religoner, & kulturer lär bara leda till ökade konflikter. Se bara hur det har gått med Rommarriket, Sovjetunionen, Tredje Riket m.f.l. stormakter. Så stora områden kan aldrig komma överrens. Jag tror mer på ett bra självstyre för landet än en stormaktsregering i Bryssel som bara bryr sig om hur böjda gurkorna i Sverige är, och hur stora jordgubbar ska vara för att inte kallas smultron. EMU är också ett steg längre på att sudda ut kulturen i de europeiska rikena, se bara EU - Flagga, EU - valuta m.m. Kronan fungerar ju faktiskt inte dåligt (inte perfekt, men det gör inte € heller), varför ta bort en fungerande valuta för något man inte vet hur det kommer gå med? Den svenska kronan anser jag också vara en av de största svenska profilerna, och den är ju relativt gammal. Kronan var ju förresten också tänkt att bli en gemensam valuta för Danmark, Norge och Sverige, se hur det gick med den, den höll inte ihop länge den unionen! Det kommer bli smyghöjningar på Livsmedel och annat, det blir det alltid vad än storgrossisterna säger. Island är inte enns med i EU och ändå är det landet som välfärden är högst i Norden just nu, kan en isolerad ö som endast lever på fiske klara sig utan en gemensam valuta så kan väl vi det också, på andra plats kommer Norge som inte heller är med i varken EU eller EMU (Oppinionen för EU har dock svängt det senaste året p.g.a dålig ekonomi). Men bara för att ekonomin råkar vara dålig ett tag ska man inte byta valuta, välfärden kommer aldrig ligga på ett neutralt medium. Det är bara att inse, även om vi går med i EMU kommer det nog inte ske något drastiskt med ekonomin. Vi kommer inte att ha fria händer att göra något åt ekonomin om vi går med, och man kan ju direkt glömma att försöka ta sig ur unionen igen om det skulle trassla till sig, man är fast tills EU och EMU till slut upplöses och då är det bara att börja om igen med ingenting i handen... NEj till EMU & EU, nej till kapitalismens och storvansinnets intrång i Sverige!! Peace Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Reefer Skrivet 17 juli, 2003 Rapportera Share Skrivet 17 juli, 2003 (redigerad) Nej till EMU, jag tvekar inte ett skit! EMU är ännu ett steg i utvecklingen av superstaten Europa, att koppla samman alla länder i ett ända välde kommer inte att fungera, skilda språk, religoner, & kulturer lär bara leda till ökade konflikter. Se bara hur det har gått med Rommarriket, Sovjetunionen, Tredje Riket m.f.l. stormakter. Så stora områden kan aldrig komma överrens. Jag tror mer på ett bra självstyre för landet än en stormaktsregering i Bryssel som bara bryr sig om hur böjda gurkorna i Sverige är, och hur stora jordgubbar ska vara för att inte kallas smultron. EMU är också ett steg längre på att sudda ut kulturen i de europeiska rikena, se bara EU - Flagga, EU - valuta m.m. Kronan fungerar ju faktiskt inte dåligt (inte perfekt, men det gör inte € heller), varför ta bort en fungerande valuta för något man inte vet hur det kommer gå med? Den svenska kronan anser jag också vara en av de största svenska profilerna, och den är ju relativt gammal. Kronan var ju förresten också tänkt att bli en gemensam valuta för Danmark, Norge och Sverige, se hur det gick med den, den höll inte ihop länge den unionen! Det kommer bli smyghöjningar på Livsmedel och annat, det blir det alltid vad än storgrossisterna säger. Island är inte enns med i EU och ändå är det landet som välfärden är högst i Norden just nu, kan en isolerad ö som endast lever på fiske klara sig utan en gemensam valuta så kan väl vi det också, på andra plats kommer Norge som inte heller är med i varken EU eller EMU (Oppinionen för EU har dock svängt det senaste året p.g.a dålig ekonomi). Men bara för att ekonomin råkar vara dålig ett tag ska man inte byta valuta, välfärden kommer aldrig ligga på ett neutralt medium. Det är bara att inse, även om vi går med i EMU kommer det nog inte ske något drastiskt med ekonomin. Vi kommer inte att ha fria händer att göra något åt ekonomin om vi går med, och man kan ju direkt glömma att försöka ta sig ur unionen igen om det skulle trassla till sig, man är fast tills EU och EMU till slut upplöses och då är det bara att börja om igen med ingenting i handen... NEj till EMU & EU, nej till kapitalismens och storvansinnets intrång i Sverige!! Peace Ok Vad har förresten Rommariket med saken att göra ? Det var väll bara Romarna som ville ta över världen . Och Sovjetunionen var ju alldrig en riktig union det var ju bara en galen man som ville ha makt . Själv är det nog JA Detta är min åsikt, tyck som ni vill och tänk fritt , kanske Redigerad 17 juli, 2003 av cool_pool Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Misterwhoopee Skrivet 17 juli, 2003 Rapportera Share Skrivet 17 juli, 2003 (redigerad) Ok ?? Men se hur det går för U.S.A, det är en förening av 53 stater, och U.S.A är en av världens ledande supermakter. GB (Storbritannien) är ju en förening av England, Skottland och Wales, och Nordirland, och de är en mycket framstående makt med väldigt god ekonomi. Sovjetunionen var ju förresten bara en produkt av en galen mans hjärna . Fast vad har Rommarriket med saken att göra ? Det var ju bara Rommarna som ville ta över världen, alldrig en union som fredligt gått samman. Och Sverige har ju en så dålig ekonomi redan, tvivlar på att det kan bli sämre. Vi passerades av Polen för ett tag sen, Polen som nästan alltid legat i botten på vällstånds listan har sprungit om Sverige. Själv är det nog JA Detta är mina åsikter, tyck som ni vill och tänk fritt . U.S.A är den enda supermakten i världen ja,och är uppdelat i stater ja, men U.S.A's hemekonomi just nu ligger väldigt risigt till, George har fått många klagomål för att han inte tar itu med inrikespolitiken istället för att lägga näsan i blöt utrikes. där behövs pengar till skolor och annat socialt. Men så vill väl dem styra världen med järnhand också... Se bara, dem bojkottar Frankrike för att dem inte stöttade Irak Kriget, ingen minister vill ha något ont med U.S.A m.m. en stormakt som folk är rädda för är nog inget att vara stolt över. Storbrittanien kommer knappast att rösta för EMU, det är dem aldeles för stolta för, och dem menar att det är att ge upp självständigheten och stoltheten som kom efter kriget...Det kommer säkert jynna dem långsiktigt, och du säger ju att Storbrittanien är en framstående makt, det kan väl aldrig bero på icke- medlemmsskapet? Det spelar ingen roll hur en stormakt blir till, att jag drog upp detta med Rommarriket och Sovjetunion var för att visa att stormakter håller aldrig i längden, varken fredliga eller fientliga! Håller inte en sånn fjuttig liten union som Danmark-Norge-Sverige's krona så är jag tveksam till hur EMU ska fungera... Polen är inte med i EU (ännu) har du tänkt på det? Och det här snacket med att det blivit sämmre i sverige, märker du av det? jag känner mig faktiskt riktigt bortskämd när jag tänker på Afrika, Kina m.m. jag klagar inte, än så länge räcker faktiskt pengarna till! det viktigaste är inte att man vältrar sig i lyx, utan att man lever ett rikligt levande liv! Nu kom jag kanske lite från ämnet, sorry isf, men detta hör ju också till på ett sätt! Nej till EMU! Redigerad 17 juli, 2003 av Misterwhoopee Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Reefer Skrivet 17 juli, 2003 Rapportera Share Skrivet 17 juli, 2003 Tack för påpekandet . Som du ser har jag redan innan du postade tagit bort delar av inlägget (tänkte inte starta ett bråk). Du verkar påläst (eller så sitter du bredvid din pappa eller mamma just nu och dom talar om för dig vad du ska skriva ) . Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
epix Skrivet 17 juli, 2003 Rapportera Share Skrivet 17 juli, 2003 Nej till EMU, jag tvekar inte ett skit! EMU är ännu ett steg i utvecklingen av superstaten Europa, att koppla samman alla länder i ett ända välde kommer inte att fungera, skilda språk, religoner, & kulturer lär bara leda till ökade konflikter. Se bara hur det har gått med Rommarriket, Sovjetunionen, Tredje Riket m.f.l. stormakter. Så stora områden kan aldrig komma överrens. Jag tror mer på ett bra självstyre för landet än en stormaktsregering i Bryssel som bara bryr sig om hur böjda gurkorna i Sverige är, och hur stora jordgubbar ska vara för att inte kallas smultron. EMU är också ett steg längre på att sudda ut kulturen i de europeiska rikena, se bara EU - Flagga, EU - valuta m.m. Kronan fungerar ju faktiskt inte dåligt (inte perfekt, men det gör inte € heller), varför ta bort en fungerande valuta för något man inte vet hur det kommer gå med? Den svenska kronan anser jag också vara en av de största svenska profilerna, och den är ju relativt gammal. Kronan var ju förresten också tänkt att bli en gemensam valuta för Danmark, Norge och Sverige, se hur det gick med den, den höll inte ihop länge den unionen! Det kommer bli smyghöjningar på Livsmedel och annat, det blir det alltid vad än storgrossisterna säger. Island är inte enns med i EU och ändå är det landet som välfärden är högst i Norden just nu, kan en isolerad ö som endast lever på fiske klara sig utan en gemensam valuta så kan väl vi det också, på andra plats kommer Norge som inte heller är med i varken EU eller EMU (Oppinionen för EU har dock svängt det senaste året p.g.a dålig ekonomi). Men bara för att ekonomin råkar vara dålig ett tag ska man inte byta valuta, välfärden kommer aldrig ligga på ett neutralt medium. Det är bara att inse, även om vi går med i EMU kommer det nog inte ske något drastiskt med ekonomin. Vi kommer inte att ha fria händer att göra något åt ekonomin om vi går med, och man kan ju direkt glömma att försöka ta sig ur unionen igen om det skulle trassla till sig, man är fast tills EU och EMU till slut upplöses och då är det bara att börja om igen med ingenting i handen... NEj till EMU & EU, nej till kapitalismens och storvansinnets intrång i Sverige!! Peace Du har bra åsikter... NEJ till EMU! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eightball Skrivet 17 juli, 2003 Rapportera Share Skrivet 17 juli, 2003 Jag håller med Misterwhoopee. Nej till EMU Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Curly Skrivet 17 juli, 2003 Rapportera Share Skrivet 17 juli, 2003 Blä, usch och nej till EMU.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Zyber Skrivet 17 juli, 2003 Rapportera Share Skrivet 17 juli, 2003 (redigerad) Vote: Osäker (lutar åt ja) Redigerad 18 juli, 2003 av TobbeH Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Defcon Skrivet 17 juli, 2003 Rapportera Share Skrivet 17 juli, 2003 nej till emu...allt kommer å bli dyrare... Håller med till 100%! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
KalleR Skrivet 17 juli, 2003 Rapportera Share Skrivet 17 juli, 2003 ja så klart Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
simon1583 Skrivet 17 juli, 2003 Rapportera Share Skrivet 17 juli, 2003 Allt kommer inte bli dyrare, allt kommer bli billigare. Argument som "Smygpris höjningar" och sånt är ju bara för roliga, visar bara att Nej sidan har brist på argument, de har ju egentligen bara ett bra argument, det har ju dock inte Misterwhoopee nämnt vilket det är allt för tydligt. Kul att du säger att Englands framgångsrikhet beror på att de inte är med i EMU, tror snarare på för att dom är med i EU. Island och Norge är inte med, de klarar sig, och? Sverige skulle också klara sig men det är inte till fördel. Dessutom är Island ett väldigt rikt land och Norge likaså. Sverige håller inte samma klass pengmässigt eftersom Sveriges valut inte varit stark sedan 60-talet. Förövrigt så tycker jag inte att vi kan säga nej till EMU, vi sa redan ja i EU valet, vilket svenskafolket dock verkar ha glömt. Skulle vi stå utan för EMU men vara med i EU skulle vi nog inte få mycket makt alls i EU, vi skulle bli mobbade i alla frågor. Jag har även den uppfattningen att desto fler länder som går med i EU och EMU, desto större makt får Sverige i viktiga frågor. För just nu är vi ju kanske 5:e största landet, detta kommer vi fortsätta vara oavsett hur många fler som går med eftersom alla starka länder är med i EU och EMU (förutom England, går dom med i EMU halkar vi ner en plats, men det tar jag så gärna) Aja är trött, orkar inte skriva mer. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
skribb Skrivet 17 juli, 2003 Rapportera Share Skrivet 17 juli, 2003 vet inte om jag ska hålla med simon eller glassbil Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Coolman Skrivet 17 juli, 2003 Rapportera Share Skrivet 17 juli, 2003 NEJ TILL EMU! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mr Mister Skrivet 17 juli, 2003 Skapat av Rapportera Share Skrivet 17 juli, 2003 Jag tror att många svenskar redan har bestämt sig för att rösta ja eller nej. Båda sidorna krigar om vem som har de bästa argumenten osv. För många handlar det inte om det bästa för Sverige, utan att hålla fast vid ett beslut, hur bra argumenten än är. Det spelar tydligen ingen roll att nej-sidan inte klarar av att argumentera utan att kalla folk för terrorister osv. Gör det enda rätta och rösta JA till euron den 14:e september! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
simon1583 Skrivet 17 juli, 2003 Rapportera Share Skrivet 17 juli, 2003 Kortsammanfattning vad som händer om Sverige går med: Sverige får mer makt i EU & EMU Sverige får en starkare och stabilare valuta Svenskarna kan gå till affären utan att det är EUs överlägset dyraste matkasse dom kommer ut med Din mamma och pappa kommer få mer betalt (troligtvis, garanterat inte mindre) Svenska företag kan handla med andra länder på ett smidigare sätt, vilket leder till större vinst för företaget. Du kan bila genom i princip hela rika delen utan Europa men ändå inte växla pengar. (trots att du köper något med kontanter ) Avslutningsvis: Stjäl inte! Staten gillar inte konkurrens Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mr Mister Skrivet 17 juli, 2003 Skapat av Rapportera Share Skrivet 17 juli, 2003 Jag tycker inte att Sverige är världens bästa land, utan jag vill vara en del av något större. Fördelar: Kronan sjunker mer och mer, euron räddar oss. Lättare att åka utomlands, inga omräkningar av olika valutor. Bättre för handeln. Kul med förändring. Snyggare pengar. Nackdelar: Höjda huspriser. Kanske lite märkliga avrundningar av priser. Svenska kronan försvinner för alltid. Inte roligt om man hittar en madrass full med 1000-lappar i efter några år. Jag har säkert missat flera fördelar och nackdelar, men det här är dem jag kom på nu. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Misterwhoopee Skrivet 17 juli, 2003 Rapportera Share Skrivet 17 juli, 2003 Allt kommer inte bli dyrare, allt kommer bli billigare. Argument som "Smygpris höjningar" och sånt är ju bara för roliga, visar bara att Nej sidan har brist på argument, de har ju egentligen bara ett bra argument, det har ju dock inte Misterwhoopee nämnt vilket det är allt för tydligt.Är smygpris-höjningar inget argument? Att allt blir dyrare efter att dubbelprismärkningarna med både krona och Euro försvinner verkar du bara vifta bort som ingeting! Vad är det där bra argumentet som du snackar om då? Kul att du säger att Englands framgångsrikhet beror på att de inte är med i EMU, tror snarare på för att dom är med i EU. Men Sverige är ju precis som Storbrittanien också med i EU men inte i EMU, har det gått något bättre för det då? Jag har även den uppfattningen att desto fler länder som går med i EU och EMU, desto större makt får Sverige i viktiga frågor. För just nu är vi ju kanske 5:e största landet, detta kommer vi fortsätta vara oavsett hur många fler som går med eftersom alla starka länder är med i EU och EMU (förutom England, går dom med i EMU halkar vi ner en plats, men det tar jag så gärna)Dem ända som får mer makt om Sverige går med i EMU är de stora ledarna och länderna som är med, b.l.a. Frankrike, Tyskland mfl, Sverige kommer inte ha mycket att säga till även om vi går med i EMU, att dem dissar oss mer nu är bara för att pressa oss att gå med, och sedan ändå inte få hålla i de storsa frågorna! Förövrigt så tycker jag inte att vi kan säga nej till EMU, vi sa redan ja i EU valet, vilket svenskafolket dock verkar ha glömt. Skulle vi stå utan för EMU men vara med i EU skulle vi nog inte få mycket makt alls i EU, vi skulle bli mobbade i alla frågor. Vi sa ja i EU-valet ja, det svenska folket har väl då insett att det inte har varit någon större förbättring som det snackades om då, sen var det inte en jätteseger för ja-sidan heller! Som sagt "Vi skulle bli mobbade i alla frågor" Vi är ju i stort sätt redan det... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts