dibel Skrivet 17 juli, 2024 Rapportera Share Skrivet 17 juli, 2024 (redigerad) Tjena, tjena. Det här kan vara tråden för generell programmering oavsett språk. Jag får ibland känsla för att koda lite och sätter igång med något projekt. Just nu är det lite scripting i GDScript (Godot 4) som gäller, men jag går i banorna att programmera lite i C (med biblioteken SDL2, Vulkan, SQLite, ImGUI, cgltf?) för att det är roligt. Man kan ju börja med att få standardkuben i Blender att rendereras och ta det därifrån. Som alla vet är det Open Source-mjukvara och bibliotek som gäller för mig, särskillt när det gäller programmeringsprojekt. Bara man ser till att licensen är vad man anser vara okej (aktar sig för GPL om man inte avser att GPL:a sin egen kod m.m.) så är det bra. Här är lite stats för C, C# och Javascript på min dator för en for loop som räknar till hundra miljoner: C Dölj innehåll #include <stdint.h> #include <stdlib.h> #include <stdio.h> #include <inttypes.h> #include <limits.h> int main(int argc, char *argv[]) { for (int_fast32_t i = 0; i < 100000000; ++i) { printf("%"PRIu32"\n", i); } return 0; } [erik@erik-pc-01 iteration]$ time ./a.out &>/dev/null real 0m3.302s user 0m3.278s sys 0m0.020s C# Dölj innehåll for (int i = 0; i < 100000000; ++i) { Console.WriteLine(i); } [erik@erik-pc-01 Iteration]$ time bin/Release/net8.0/Iteration &>/dev/null real 0m54.805s user 0m28.733s sys 0m26.001s Javascript Dölj innehåll for (let i = 0; i < 100000000; i++) { console.log(i) } [erik@erik-pc-01 iteration]$ time node index.js &>/dev/null real 2m23.249s user 2m3.020s sys 0m20.286s Ignorera parametern &>/dev/null som bara betyder att omdirigera stdout till "ingenting" för att undvika att benchmarka terminalen/konsolen istället för koden. Som ni ser är C King of Kings. C# fastnar i runtime (dotnet) alldeles för länge i Systemet innan själva koden körs och Javascript som simplast och dynamiskt typat tar väldigt mycket längre tid. C-programmet är kompilerat i gcc 14.1.1 med -O3 C#-programmet är gjort med dotnet därför ser det så simpelt ut utan någon class och "main"-funktion. Enligt Microsofts Hello World-exempel som man får när man gör ett nytt projekt i dotnet. Javascriptet körs i NodeJS 22.4.1. Efter denna simpla benchmark är jag ganska besviken på dotnet/C# faktiskt. Visst, lite overhead med runtime får man räkna med, men att den är så stor var en negativ överraskning. --- Nå, hur ser era programmeringsvanor ut? Studier, projekt m.m. kan tas i tråden. HH (Happy Hacking)! Redigerad 17 juli, 2024 av dibel 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 17 juli, 2024 Rapportera Share Skrivet 17 juli, 2024 Det här är fortfarande min största bedrift och jag installerar det på alla jobbdatorer jag har eftersom de för det mesta saknar en hibernation-knapp. Men Ctrl-Alt-V för viloläge och sen denna prompt så är den släckt på direkten. Vill säga, om man bara trycker enter utan att trycka in någon tid så blir det automatiskt noll = nu. 2015-04-14 at 13:15, Henkibojj skrev: Igår lärde jag mig lite nya kommandon i CMD, eller .bat-filer. Jag har sedan tidigare förstått mig på datoravstängningskommandot shutdown och timertillägget /t 300 vilket ger en fördröjning på 300 sekunder = 5 minuter. Med detta gjorde jag år 2011 en massa smarta entimmes-, tvåtimmars- och liknande timers, inklusive en avbrytar-bat. Men jag har alltid saknat en /t för Viloläge: shutdown /h, för kommandot shutdown /h /t 300 existerar inte i CMD. Det har alltså varit omöjligt att göra en timer för vanligt viloläge. Poängen med viloläge är mest att jag ofta vill ha kvar de program jag har igång utan att göra en cold shutdown. Igår lärde jag mig kommandot TIMEOUT /NOBREAK 300 för 300 sekunders väntan inför nästa kodrad, samt hur man sätter egna värden (dvs inte CHOICE) genom set /p siffervaerde. Man kan dessutom manipulera siffervaerde med den aritmetiska operatorn /a, vilket ger möjlighet att sätta siffervaerde+-*/ ett annat värde, till exempel 60 för att göra om minuter till sekunder. Vill man referera till värdet skriver man %siffervaerde%. Som bonus lärde jag mig det väldigt enkla kommandot time /t för att visa klockan. Resultatet var en betydligt smidigare och många gånger bättre batfil än de ~7 standardtider jag knåpade ihop 2011. Kolla in och spara gärna ned på egen hårddisk för sena Netflix-kvällar i sängen med datorn på storbild! @echo off :start cls echo Välj V för viloläge. echo Välj A för avstängning. echo Välj X för att avbryta. choice /c:VAX if errorlevel 3 goto Avbryt if errorlevel 2 goto Shutdn if errorlevel 1 goto Sleeping :Avbryt echo. echo Jaså, då säger vi hejdå. pause goto end :Shutdn echo. echo VARNING! Du har valt avstängning. Alla program kommer att stängas ned utan sparning vid timerns slut. Är du säker på att du vill fortsätta? choice /c:jn if errorlevel 2 goto start cls echo Om hur lång tid ska datorn stängas av? set /p minuter="Tid i minuter: " set /a sekunder=%minuter%*60 echo. echo Timern har satts till %minuter% minuter = %sekunder% sekunder. Klockan är nu echo. TIME /t echo ...och datorn kommer att stängas av efter följande tid. Se till att spara allt arbete! TIMEOUT /NOBREAK %sekunder% shutdown /f goto end :Sleeping echo. echo Om hur lång tid ska datorn försättas i viloläge? set /p minuter="Tid i minuter: " set /a sekunder=%minuter%*60 echo. echo Timern har satts till %minuter% minuter = %sekunder% sekunder. Klockan är nu echo. TIME /t echo ...och datorn kommer att försätts i viloläge efter följande tid: TIMEOUT /NOBREAK %sekunder% shutdown /h :end Och skratta inte åt mig, jag har aldrig programmerat något annat än BAT Python under fem veckor på en obegriplig Unix-dator i gymnasiet tycker jag inte räknas. Lite länkar: http://www.robvanderwoude.com/wait.php http://commandwindows.com/variables.htm Tjing pling! /1337 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
dibel Skrivet 17 juli, 2024 Skapat av Rapportera Share Skrivet 17 juli, 2024 7 timmar sedan, Henkibojj skrev: Det här är fortfarande min största bedrift och jag installerar det på alla jobbdatorer jag har eftersom de för det mesta saknar en hibernation-knapp. Men Ctrl-Alt-V för viloläge och sen denna prompt så är den släckt på direkten. Vill säga, om man bara trycker enter utan att trycka in någon tid så blir det automatiskt noll = nu. /1337 Funkar det så funkar det. Hur blir det vid input vid choices? Om man skriver "gtasajten" när den vill ha V, A eller X t.ex.? Knåpade ihop ett powershell-script baserat på ditt batch-script: Dölj innehåll Function get_user_input { return Read-Host "Choice" } Function w { Param ( [Parameter(Mandatory=$true, Position=0)] [string] $msg ) Write-Host $msg return } Function get_choice { $ret = "x" $choices = @{ v="Hibernate"; a="Shutdown"; x="Cancel" } $continue = $true while ($continue) { foreach ($hash in $choices.GetEnumerator()) { w -msg "Choose $($hash.name) to $($hash.value)" } $p = get_user_input Switch -Regex ($p) { "^[Vv].*" { $ret = "v" $continue = $false } "^[Aa].*" { $ret = "a" $continue = $false } "^[Xx].*" { $ret = "x" $continue = $false } Default { w -msg "Fail" } } } return $ret } Function get_y_or_n { $ret = "default" $continue = $true while ($continue) { $p = get_user_input Switch -Regex ($p) { "^[Yy]|[Jj].*" { $ret = "y" $continue = $false } "^[Nn].*" { $ret = "n" $continue = $false } Default { w -msg "Fail" } } } return $ret } Function shutdown_or_hibernate { Param ( [Parameter(Mandatory=$true, Position=0)] [string] $m ) $timeout = get_timeout w -msg $timeout Get-Date Switch -Regex ($m) { "^v" { Timeout /NoBreak $timeout #Shutdown /h w -msg "Shutdown /h" } "^a" { Timeout /NoBreak $timeout #Shutdown /f w -msg "Shutdown /f" } } } Function get_timeout { $ret = 0 $continue = $true while ($continue) { w -msg "Enter minutes (integer)" $p = get_user_input $i = $p -as [int] if ($i -is [int]) { $ret = $i $continue = $false } else { w -msg "$($p) is not an integer" } } return $ret * 60 } $mode = get_choice if ($mode -eq "x") { exit } shutdown_or_hibernate -m $mode Vet inte om det är till någon nytta, men lite kul att koda sitt första PS-script åtminstone. Körde Windows 10 i en VM och den verkar funka (om man tar bort # som är en kommentar för själva shutdown-kommandona på de 2 ställena). Funktionen w är helt onödig, men jag gjorde den som en helper för att slippa skriva Write-Host hela tiden, hehe. Trodde man skulle kunna köra w("string"), men i PS så är parametrar en flagga man lägger till. Kopiera och ändra strängarna till svenska och lägg till och ändra hur mycket du vill. Public Domain License, haha. Funktionaliteten att avsluta med X är dock helt onödig då man alltid kan avsluta med Ctrl-C i terminalen (vet inte hur det är i cmd.exe dock). Nåväl, kul miniprojekt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 17 juli, 2024 Rapportera Share Skrivet 17 juli, 2024 49 minuter sedan, dibel skrev: Funkar det så funkar det. Hur blir det vid input vid choices? Om man skriver "gtasajten" när den vill ha V, A eller X t.ex.? Den piper två gånger eftersom G inte är ett valbart input, inte T heller, men sedan kommer man till Avstängning och resten av modulen. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
dibel Skrivet 30 juli, 2024 Skapat av Rapportera Share Skrivet 30 juli, 2024 Som sagt; C is king. Önskar verkligen jag var bättre i C-programmering. Här finns mer att läsa om C och andra programmeringsspråk: https://faultlore.com/blah/c-isnt-a-language/ Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Gof Skrivet 16 augusti, 2024 Rapportera Share Skrivet 16 augusti, 2024 (redigerad) Är inte speciellt komfortabel med några riktiga språk förutom Powershell, men det behärskar jag bra! Det blir lätt så när det är enda sättet att automatisera bort jobbiga jävla arbetsuppgifter. Min arbetsgivare är för snål för att köpa ett HRIS-system som kan integreras mot Active Directory, så fram tills jag började förra året satt en stackare på IT och skapade användarkonton manuellt. Tror det är 10-15 nya som börjar varje månad, så det är ett väldigt tradig arbete till slut. Alla anställda jobbar hemifrån också, så det var en jobbig manuell process. Det blir som upplagt för en bokstav fel här och där när man sitter och kopierar och klistrar mellan olika fönster, samt att att kommunicera lösenord. Nu går det till såhär istället: Chefen för den nyanställda matar in en beställning i Jira. Jira kickar igång en Logic App på Azure Logic Appen kör ett Powershell-skript för att generera ett lösenord från en ordlista. Cirka 5000 ord. Lösenorden som kommer ut är typ "Glassmaskin bildäck?" Ett nytt Powershell-skript med inputten från Jira samt lösenordet från steg 3. Den kontrollerar om allting gick bra - om nej så kommenterar det i Jira-ärendet. Oftast är det skit bakom spakarna, men ibland kommer det in sådant som det är enkelt att lösa i skriptet i sig, och då gör jag det såklart. Som kodsnutten nedan t.ex. Vi fick in en nyanställd med ett väldigt långt efternamn, så den översteg maxgränsen på SamAccountName-attributet, så då fick jag lägga till det här för att det inte ska hända igen, t.ex if ($email.Length -gt 20) { $samaccountname = $email.Substring(0, 20) } else { $samaccountname = $email } Om det gick bra så går den vidare med att skicka ett välkomstbrev med användarnamn och lösenord till användarens privata e-postadress. Krypterat och tjusigt! Fick kämpa mot vår CISO länge innan han godkände det istället för att vi skulle skriva ut det på papper och skicka hem fysiskt. Kan inte dela något av skriptet som skapar användaren, det är för mycket som är specifikt till vår miljö, men i grund och botten är det bara New-ADUser, parametrarna som kom med Jira, samt en herrans massa grupptilldelningar som har lite olik logik beroende på anställningsort, närmsta chef, yrkesroll, etc. Det jag arbetat med senast är att sätta inaktiveringsdatum på användare direkt från Jira också. Där frågar jag bara efter datumet som kontot ska inaktiveras, samt mejladressen till användaren. Eftersom vi har en sådan jävla ruljans på folk (som 10-15 nya per månad skvallrar om) så är det såklart många som måste inaktiveras också. Detta sätter inaktiveringsdatumet till det valda datumet. Om det datumet redan har passerats så inaktiveras kontot på en gång. Nu måste jag bara kontakta vår CISO igen och försöka övertyga människan om att jag ska få sätta upp något schemalagt jobb som tar bort användare som har varit inaktiverade i mer än 6 månader varje natt... heja. Redigerad 16 augusti, 2024 av Gof 1 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 19 augusti, 2024 Rapportera Share Skrivet 19 augusti, 2024 Jag hade faktiskt inte ens hört talas om PowerShell förrän chefen hos min kund plockade in sommarjobbare som använde det till att automatisera namnhantering på bulkskannade dokument. Det låter som att mycket av det jag gör manuellt på heltid skulle kunna prova försiktiga små steg i PS, men jag är å andra sidan anlitad för att hålla på med saker där nästan allt som görs är undantag från normen, vilket är varför jag inte använt mig av klickmakron ens. Dock makron i W0rd, men bara för att snabba på det redan alltför manuella jobbet. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Gof Skrivet 20 augusti, 2024 Rapportera Share Skrivet 20 augusti, 2024 2024-08-19 at 12:38, Henkibojj skrev: Jag hade faktiskt inte ens hört talas om PowerShell förrän chefen hos min kund plockade in sommarjobbare som använde det till att automatisera namnhantering på bulkskannade dokument. Det låter som att mycket av det jag gör manuellt på heltid skulle kunna prova försiktiga små steg i PS, men jag är å andra sidan anlitad för att hålla på med saker där nästan allt som görs är undantag från normen, vilket är varför jag inte använt mig av klickmakron ens. Dock makron i W0rd, men bara för att snabba på det redan alltför manuella jobbet. Skapa en kopia på ett av dina arbetsdokument och testa! Beroende på din arbetsplats så kan Powershell vara ganska nedlåst om du inte har adminaccess, men det går att påverka det mesta i en Windows-miljö. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Gof Skrivet 21 augusti, 2024 Rapportera Share Skrivet 21 augusti, 2024 Får man räkna sånt man skapar med AI som sitt eget, förresten? I sådanafall kan jag stoltsera med den här dunderhemsidan: https://tyrannosaurus.se Bakgrunden är jättesimpel - våra nyanställda tyckte det var så svårt att komma på egna lösenord, samt att förstå lösenordskraven. Internt har jag en funktion där dom loggar in med sitt Microsoft-konto så den tar namnet därifrån, men det kändes olämpligt att publicera, så alla (hela 83 någonsin!) besökare till den publika biten får fylla i sitt namn på egen hand. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
dibel Skrivet 5 februari Skapat av Rapportera Share Skrivet 5 februari 2024-08-21 at 13:45, Gof skrev: Får man räkna sånt man skapar med AI som sitt eget, förresten? I sådanafall kan jag stoltsera med den här dunderhemsidan: https://tyrannosaurus.se Bakgrunden är jättesimpel - våra nyanställda tyckte det var så svårt att komma på egna lösenord, samt att förstå lösenordskraven. Internt har jag en funktion där dom loggar in med sitt Microsoft-konto så den tar namnet därifrån, men det kändes olämpligt att publicera, så alla (hela 83 någonsin!) besökare till den publika biten får fylla i sitt namn på egen hand. Det tycker jag räknas, absolut. Snygg sida! --- Gjorde 100-miljoners testet i Java (openjdk 23.0.2 2025-01-21) och Lua (Lua 5.4.7), här är resultaten: [erik@erik-pc-01 lua]$ time lua main.lua &>/dev/null real 0m37.042s user 0m24.895s sys 0m12.056s [erik@erik-pc-01 java]$ time java Test &>/dev/null real 0m34.082s user 0m19.561s sys 0m14.828s Java slår C# och Lua fullständigt krossar Javascript och springer jämsides med Java. Mest imponerad av Lua faktiskt som är ett dynamiskt typat språk. Inte konstigt att många spelutvecklare använde(r) Lua som scriptspråk för ai och moddning. Nästa testinlägg får väl bli Python och Rust eller något, hehe. Ska ju nämnas att det är ett väldigt simpelt test, en jävla for-loop liksom, men ändå. Säger något om prestandan att räkna till 100 miljoner och printa ut varje enskilt tal. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
dibel Skrivet 14 februari Skapat av Rapportera Share Skrivet 14 februari (redigerad) Hittade en enligt mig bra kommentar på "Hacker News": Citera Yes, but it's also thanks to this mentality that a simple text editor occupies 1 gig of ram and two cpu cores nowadays. If the dev's machine is infinitely fast and has storage as fast as other people's ram, they stop caring about performance issues, because they never encounter them in the first place. And I'm not talking about working on hand written assembly for a week to get the last bit of performance. I've repeatedly found silly things like O(n) code calculating something that could be expressed as O(1), hilariously complicated xpath expressions that in the end just retrieved an immediate child and whatnot. At one of my first jobs, when my boss got annoyed by some software being slow, je always said that developers should get the fastest hardware available, but as soon as they start testing or using their own software, the machine needs to magically turn into a 386 with your home directory on an NFS share. Granted, that was 20 years ago so 386 didn't sound as hilarious as it does now, but it was still a little extreme. But that idea stuck with me, and to this day I do test software on slow machines every now and then, looking for obvious performance left on the table. https://news.ycombinator.com/item?id=27796443 Jag förstår bara hälften, vet inte skillnaden mellan O(n) och O(1), men Bossen som ville testa på 386:or med /home på en NFS-share hade helt rätt mentalitet. Istället får vi Electron-produkter och spelgrafiken har inte utvecklats på 10 år. Alla nya spel ser ut som ett moddat Skyrim med 4K-texturer. De här nya teknologierna med upskalning istället för native tror jag inte heller på. Langa texturer för 8K (High), 4K (Medium) och 1080p (Low). Ultra får väl vara 8K med AA? Man kör upp till Ultra och så är det Javascript-kod som skalar upp 720p-texturer till 4K, hehe. Gamers, arise! Redigerad 14 februari av dibel Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 14 februari Rapportera Share Skrivet 14 februari 29 minuter sedan, dibel skrev: Hittade en enligt mig bra kommentar på "Hacker News": https://news.ycombinator.com/item?id=27796443 Jag förstår bara hälften, vet inte skillnaden mellan O(n) och O(1), men Bossen som ville testa på 386:or med /home på en NFS-share hade helt rätt mentalitet. Istället får vi Electron-produkter och spelgrafiken har inte utvecklats på 10 år. Alla nya spel ser ut som ett moddat Skyrim med 4K-texturer. De här nya teknologierna med upskalning istället för native tror jag inte heller på. Langa texturer för 8K (High), 4K (Medium) och 1080p (Low). Ultra får väl vara 8K med AA? Man kör upp till Ultra och så är det Javascript-kod som skalar upp 720p-texturer till 4K, hehe. Gamers, arise! Det är för mycket lingo för mig, men principen stämmer. Man bör ha de bästa studiohögtalarna som finns att köpa på specialmarknaden när man producerar musik, men för att verkligen veta vad det är som når publiken bör man sedan exportera det till riktiga skitsystem och hitta en balans för vad som låter bra i studio, vad som låter bra i dessa jävla airpods, vad som låter bra på en hemmastereo och vad som låter bra på ett någotsånär bra hemmasystem. Anledningen att Roxette låter som de gör med mycket mid-gitarr, tanig virveltrumma och plonkig istället för djup elbas, är att de visste att merparten av lyssnarna får höra det antingen på radio eller på kassett i boomboxar. Och då menar jag inte såna som stekare köpt från Bose (som för övrigt har för stark bas i fanimig alla sina system) med Bluetooth, utan såna med fysiska spakar och rattar och utfällbar antenn från 1988-1993. Och det låter jäkla bra. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
dibel Skrivet 14 februari Skapat av Rapportera Share Skrivet 14 februari 2 timmar sedan, Henkibojj skrev: Det är för mycket lingo för mig, men principen stämmer. Man bör ha de bästa studiohögtalarna som finns att köpa på specialmarknaden när man producerar musik, men för att verkligen veta vad det är som når publiken bör man sedan exportera det till riktiga skitsystem och hitta en balans för vad som låter bra i studio, vad som låter bra i dessa jävla airpods, vad som låter bra på en hemmastereo och vad som låter bra på ett någotsånär bra hemmasystem. Anledningen att Roxette låter som de gör med mycket mid-gitarr, tanig virveltrumma och plonkig istället för djup elbas, är att de visste att merparten av lyssnarna får höra det antingen på radio eller på kassett i boomboxar. Och då menar jag inte såna som stekare köpt från Bose (som för övrigt har för stark bas i fanimig alla sina system) med Bluetooth, utan såna med fysiska spakar och rattar och utfällbar antenn från 1988-1993. Och det låter jäkla bra. Ja det är lingo, samma med spakar och antenner och radiomastar, hehe. Olika branscher helt enkelt. Fun fact, det var inte alltför länge sedan 32-bitars Linux bytte från i386 (1985-teknologi) till i686 (1995-teknologi). När jag började med GNU/Linux 2008 så fanns Debian i båda versioner (och amd64, i.e. 2003-teknologi som vi lite har fastnat i, som jag körde då jag hade en C2D). Var man riktigt imba körde man PAE-aktiverad kernel om man var fast på en Pentium 4 utan 64-bitars stöd. Lite off-topic, men jag tar det här istället för att ranta i Linuxtråden. Det var bättre förr, eller inte kanske. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
dibel Skrivet torsdag 14:55 Skapat av Rapportera Share Skrivet torsdag 14:55 (redigerad) Eftersom jag inte vågar bumpa Skyrim-tråden så tar jag det här. Fortsättning på tidigare spaning av grafik, högupplösta texturer, effekter m.m. Jag har forskat lite (hehe) och kommit fram till att DDS-containern Skyrim Special Edition (64-bit kompatibel jmf med Legendary Edition, numera finns även Anniversary Edition som är SE, men med lite CC-content tillagt tror jag) har texturer komprimerade med BC7-standard, vilket tyvärr inget open source-alternativ verkar stödja (än så länge, GIMP jobbar på import åtminstone) så jag går i tankarna att börja laborera med detta. Dvs öppna en .dds, extrahera texture för att sedan skala upp med ESRGAN (typ, antagligen en modifierad/modern modell) för att behålla äktheten, men få det i native 4K. Jag är inte så mycket för total conversions som exemplet till höger visar, även om det ser snyggt ut (Tillägg: Eller nja, det finns snyggare, men ändå). På så vis skulle man få en 4K-native Skyrim (högre krav på VRAM m.m.) medan man behåller originalstilen så som Skyrim ska upplevas. Exempel taget från reddit visar på möjligheten: https://imgur.com/s8yhruO Om jag lyckas med detta, där .dds och BC7 är det stora kruxet, kan man med enkelhet scripta extrahering och upskalning med exempelvis bash eller python för att batch-uppskala hela Skyrim Special Edition (4x siktar jag på som är standarden på uppskalar-modellerna). Är man petnoga så gör man det för hand, men en ren 4x-uppskalning kan vara en god grund att börja med om det inte tär alltför mycket på VRAM (jag har en del på min arbetsstation åtminstone). Och ja, jag tänker skriva skiten i C, hehe. Första steget är väl att smygkika på GIMP:s implementering av BC7-importer och se hur de gör. Tjohej. Tillägg: Vet inte vad som hände med texten, men men. Tillägg 2: Här finns en lite mer sajtaktuell (GTA3-generationens .img-filer) på den process/workflow jag hade tänkt mig: https://github.com/antarktikali/gta3-img-builder Jag kanske ska börja med att skala upp GTA 3 med detta verktyg för att utöka scriptkunskaperna först, hehe. Jag kan ju förstås inte publicera slutprodukten (texturer uppskalade av copyrightade filer) utan det är ju endast för eget bruk, men verktygen för att hantera .dds/BC7 eller i GTA 3:s fall .img-filer kan man ju publicera / opensourca. Tillägg 3: Detta ser intressant ut för att hantera .dff och .txd som ingår i gta3.img: https://github.com/Parik27/DragonFF Är lite mosig just nu, men man kan säkert scripta upp gta3-img-builder > DragonFF > ESRGAN > DragonFF > gta3-img-builder, åtminstone för själva texturerna. Sedan måste man väl hålla på med normals och UV mappning m.m. (i Blender), men det är grunden på workflow med detta (open source) toolset. Bered er på en äkta 4K upplevelse av GTA3(VC/SA) istället för Definitive Edition som verkar suga? Redigerad torsdag 16:25 av dibel Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts