Jump to content

Bildredigeringstråden

Speeder
 Share

Recommended Posts

Hah, fick samma kommentar av Lajnux på just bilddagboken - illa! :innocent: Och det är lugnt, ingen dryghet uppfattad. Men med risk att låta... något, så tyckte jag att det passade i det här fallet. Att de på något sätt lever sitt egna lilla liv medan den gråa omvärlden passerar obemärkt. Eller så.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ungefär hur har du tänkt dig?

Egentligen har jag inte tänkt något speciellt, bara en ram, tycker det är väldigt fint på vissa bilder.

Det ska helst vara så att man har en ram som en mall typ, så man slipper göra om hela tiden, Jag känner att jag formulerar jävligt dåligt just nu :/

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Amen tack :innocent:

Kan man också göra en först, sen sätta en till utanpå, så liksom det blir två färger eller göra en tunn i en tjock så att säga ?

Gör en i t.ex. vit och sedan en ny i svart, men 2/3 pixlar mindre. Eller om du gör den i ett lager så kan du ju göra antingen så, eller lägga på en "ram" på ramen i "layer style".

Annars är ju http://pici.se/pictures/small/SrBgqzmQN.jpg en ganska simpel men effektiv.

Redigerad av Mathias
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle behöva lite tips om hur man kan göra Enkla och snygga ramar till foton.

Helst användande CS3, lightroom eller elements 6,

Men det behöver inte vara i dom programmen, vill helst bara kunna fixa snabba och enkla ramar till bilder.

I PS så är det bara att ta Image->Canvas Size, väla relative och sen lägga på så många pixlar du vill ha på alla sidor. Därefter kan du använda magic wand för att markera ramen och byta färg på den eller som jag brukar föredra, köra lite gradiant tool på den så man får en övergång av färger men just bara på ramen.

---

Fixade ny profilbild till facebook, IMMA CHARGIN MAH LAZER!!

(lite fult redigerad runt shoop da whoop-snubben men bilden skalades ändå ner till 200 pixlar bred så det syns inte:

shoopdawhoio_1102321_0.jpg

Vad som är gjort är: beskärning, color negative med lite justerad kurva, en gradient som går från svart/transparent/svart osv. med det alternativet som skapar som en mittpunt som alla strålar utgår ifrån, inshoopad lazer samt lite andra småjusteringar.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Argh, jag får inte till ramar i CS3, jag kan inte få den där stroke den är alltid liksom, oklickbar :/

Gör du den på ett lager med bild på? Har du bilden över hela "arbetsytan" så är det bara att göra som tidigare nämnt.

Gör du den på ett nytt lager måste du som Kebabbelito säger, "markera allt" innan du gör en stroke/ram.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ahaa, jag var tvungen att duplicera lager, sen hade jag kryssat utanför, att ramen skulle vara utanför men då blir den ju inte synlig. Jaja nu är det löst :D

Nja, duplicera var du inte tvungen att göra, men du kan inte göra det på ett låst lager, en bakgrund t.ex.

Högerklick och layer from background fixar den biffen nästa gång. Alternativt dubbelklickar du på bakgrundslagret.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, duplicera var du inte tvungen att göra, men du kan inte göra det på ett låst lager, en bakgrund t.ex.

Högerklick och layer from background fixar den biffen nästa gång. Alternativt dubbelklickar du på bakgrundslagret.

Aha, ja där var ju ett litet hänglås bredvid så det förklarar ju saken, tack så jätte mycket :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor