Jump to content

Bildredigeringstråden

Speeder
 Share

Recommended Posts

En vän till en God vän lyckades på något sätt att göra om den Här bilden(fint va?) till den Häääär bilden när vi hade en liten "frågesport"

Nu undrar ju jag såklart:

Hur fan gjorde han det här? :)

Han... Drog in den i Photoshop och tryckte Ctrl+I, eller med andra ord - han inverterade bilden. Alla färger har en motsatsfärg, en antifärg, eller komplementfärg. När man inverterar en bild gör man om alla färger i bilden till deras motsatsfärger.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Behöver Photoshop hjälp.

Om jag har en bild (lagsignatur) och vill lägga till mina awards (i form av småbilder) jag fått under spelande ovan för dem, hur gör jag för att få dem centraliserade och det "övervblivna området transparent?

Bildförklaring:

Jag vet redan hur man klistrar in bilder och utökar canvasstorleken. Men, som sagt, vill jag ha reda på hur man får de inklistrade bilderna centraliserade och den utökade canvasdelen transparent istället för vit.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Behöver Photoshop hjälp.

Om jag har en bild (lagsignatur) och vill lägga till mina awards (i form av småbilder) jag fått under spelande ovan för dem, hur gör jag för att få dem centraliserade

Det finns praktiska justeringsverktyg du kan använda när du markerar många lager, och har "Move Tool (V)" aktiverat. De dyker upp i översta menyraden, typ. Markera småbilderna, och lek runt med knapparna tills de blivit fint justerade, om du vill. För att centrera - gruppera småbilderna i en mapp (markera lagren + Ctrl+G). Markera mappen, och det bredaste lagret, och välj 'Align Horizontal Centers' (se bild).

och det "övervblivna området transparent?

Jag gissar på att den utökade storleken är vit, för att du har ett lager som heter 'Background'. Testa att dubbelklicka på detta, tryck 'Ok' för att göra det till ett... icke-bakgrundslager (finns säkert någon fackterm, men jag vet inte vad det heter), och ändra canvasstorlek igen.

post-8685-1227051866_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Behöver Photoshop hjälp.

Om jag har en bild (lagsignatur) och vill lägga till mina awards (i form av småbilder) jag fått under spelande ovan för dem, hur gör jag för att få dem centraliserade och det "övervblivna området transparent?

Bildförklaring:

Jag vet redan hur man klistrar in bilder och utökar canvasstorleken. Men, som sagt, vill jag ha reda på hur man får de inklistrade bilderna centraliserade och den utökade canvasdelen transparent istället för vit.

Jag hoppas varje grej är ett lager, antagligen har du en låst bakgrund, antingen tar du bort det lagret, eller får det upplåst via en enkel dubbelklickning. Använd magiskt suddgummi på det vita området så tar det bort färgen. Sen är det bara att slänga in dina awards, utöka bildstorleken efter behov.

Har lite svårt att greppa precis vad du är ute efter.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag börjat lite mer med en massa ps-tutorials och behöver lite hjälp :o

Finns det något sätt att manuellt ställa in storleken genom att "dra"? :rolleyes:

Ställa in storleken på en bild (ett lager) eller hela bildutan? (canvas)? Båda två är enkelt - för att enklast ändra storleken på en bild, trycker du Ctrl+T när du har lagret markerat. För att ändra storleken på hela bildytan, kan du t ex använda Crop tool (beskärningsverktyget) crop_tool_1063226_0.jpg, och helt enkelt dra en ruta, och klicka 'enter'. Eller, högerklicka på bildramen, välj 'Canvas size', och skriv in hur stor du vill att bilden ska vara.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ställa in storleken på en bild (ett lager) eller hela bildutan? (canvas)? Båda två är enkelt - för att enklast ändra storleken på en bild, trycker du Ctrl+T när du har lagret markerat. För att ändra storleken på hela bildytan, kan du t ex använda Crop tool (beskärningsverktyget) crop_tool_1063226_0.jpg, och helt enkelt dra en ruta, och klicka 'enter'. Eller, högerklicka på bildramen, välj 'Canvas size', och skriv in hur stor du vill att bilden ska vara.

Jag menar så att: Jag har kopierat in en bild på lagret (nytt lager då?) och jag vill liksom kunna som i de flesta bild-redigerare kunna klicka i något hörn och sen dra tills jag får den storleken jag vill ha :rolleyes:

Det jag undrar är: Finns denna funktion i PS?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag menar så att: Jag har kopierat in en bild på lagret (nytt lager då?) och jag vill liksom kunna som i de flesta bild-redigerare kunna klicka i något hörn och sen dra tills jag får den storleken jag vill ha :rolleyes:

Högerklicka på den bild du vill ändra storleken på, och välj "Omforma fritt" (Free transform). :o

Om jag förstod dig rätt.

Edit: Eller ja, kortkommandot som Axel och Stell gav dig fungerar ju också.

Redigerad av RavenE
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju som axel säger, Ctrl+T. (det är ett snabbkommando för Redigera > Omformafritt (edit > free transform))

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• 2 weeks later...
När jag lägger in en .gif i photoshop så blir alltid bakgrunden, den som ska vara genomskinlig, svart. Varför är det så, och hur får jag det genomskinligt?

Hur lägger du in den?

Min gissning är att du har den på en hemsida, högerklickar, kopierar, och klistrar sedan in i PS. Det går inte. Spara bilden till hårddisken och öppna den därifrån. :confused:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns praktiska justeringsverktyg du kan använda när du markerar många lager, och har "Move Tool (V)" aktiverat. De dyker upp i översta menyraden, typ. Markera småbilderna, och lek runt med knapparna tills de blivit fint justerade, om du vill. För att centrera - gruppera småbilderna i en mapp (markera lagren + Ctrl+G). Markera mappen, och det bredaste lagret, och välj 'Align Horizontal Centers' (se bild).

Jag gissar på att den utökade storleken är vit, för att du har ett lager som heter 'Background'. Testa att dubbelklicka på detta, tryck 'Ok' för att göra det till ett... icke-bakgrundslager (finns säkert någon fackterm, men jag vet inte vad det heter), och ändra canvasstorlek igen.

Jag tackar för hjälpen. :( Dock är "Align Horizontal Centers" låst, går inte att trycka på. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ah, jag trodde att det räckte med att man markerade mappen. :( Dock hamnar bilderna ovanpå varandra nu.

Aight - om du tycker att pokalerna är fint justerade; markera pokal-lagrena, tryck Ctrl+G (group), och markera den nyskapade gruppen, och ett annat lager (typ ett heltäckande bakgrundslager), varpå du försöker justera med centern igen. Borde funka!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Aight - om du tycker att pokalerna är fint justerade; markera pokal-lagrena, tryck Ctrl+G (group), och markera den nyskapade gruppen, och ett annat lager (typ ett heltäckande bakgrundslager), varpå du försöker justera med centern igen. Borde funka!

Jag tackar för hjälpen! Blir ett extra paket under granen nu när du är så snäll under jultider. :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor