Jump to content

GTA Online, år 2020


Henkibojj
 Share

Recommended Posts

GTA Online är sååå 2013. Och 2014. Även 2015. Sen måste väl erkännas att det är lite 2016 också. Sen är det nog inget mer för mig, eftersom jag kände mig ordentligt färdig med det hela. Saker man önskade förbättringar inom kom aldrig, och det började kännas tjatigt att köra Heists för att kunna tjäna pengar.

Bakgrund

Dölj innehåll

För att få en förmögenhet när jag väl köpte PC-versionen körde jag Criminal Mastermind Challenge en gång på PS3 vilket gav cirka 13 miljoner, sen gjorde jag det en gång till på PC med ett nytt konto, vilket gav ca 13 miljoner till, sen slog jag samman det hela för att till slut få min ordinarie karaktär med alla rätta lägenheter, fordon och flygplan, med en förmögenhet av cirka 30 miljoner.

29m-small.png.6a5c72e496085e1c805e4f52c1a75a0a.png

Jag köpte på mig ett antal prylar och lekte runt med dem, men jag insåg att jag egentligen hade klarat sista bossen — två gånger till och med — och spelet hade inte mycket värde för mig längre. DLCt Benny's Motorworks underhöll mig några dagar, men egentligen var det färdigt.

Sedan dess har det hänt en hel del. Många av er kanske inte spelat sedan heistsen just släppts, men det finns en hel del att upptäcka för den som lämnat scenen. I och med att Epic släppte spelet gratis, dessutom med ett generöst startpaket, fick jag lite nytändning och har kollat dussintals med videoguider över vad man borde köpa och göra.

Jag har därför valt att sammanfatta lite grann vad som egentligen har hänt i GTA Online de senaste åren, i förhoppning om att nån kanske lockas att spela på nytt.

2013: GTA V och Online släpps

Dölj innehåll

GTA V var jättestort, men att Rockstar fortfarande skulle tjäna pengar såhär sju år senare trodde man nog inte. Det har att göra med deras Shark Cards, dvs onlinevaluta man köper för riktiga pengar över internet. Onlineläget erbjöd inte mycket av vad vi kan se idag, men det etablerade ett antal grundläggande regler.

  • Varje spelare har ett bankkonto.
  • Allt du vill ha måste du köpa, eller i alltmer sällsynta fall stjäla.
  • Fordon måste lagras. Antingen köper du ett fristående garage, eller så köper du en lägenhet med rum för 2, 4, 6, 8 eller 10 bilar. Ju större utrymme desto större kostnad.

I början kunde det dröja evigheter innan man hade råd med ett garage för 20 000. Idag kostar en vanlig sportbil fyra miljoner.

 

2014: San Andreas Flight School

Dölj innehåll

Det kom ett antal expanderingar till GTA Online med ett fåtal nya fordon och andra småsaker, men inget var särskilt märkvärdigt förrän San Andreas Flight School dök upp. Det innebar en väldigt expandering av flygfordonsflottan och att flyg generellt fick större plats än bara några fordon och fallskärmsrace. Det här var utan tvekan min favorituppdatering hittills. Det påminde mycket om den flygskola som fanns i GTA San Andreas, även det något jag uppskattade väldigt mycket 2005.

2015: Heists — The Big One

Dölj innehåll

 

Det alla gått och väntat på sedan oktober 2013 var det vi fick se i en trailer redan innan spelet hade släppts: Nån dag kommer du att kunna råna en bank och tjäna storkovan. Det detta DLC till största del inspirerats av var uppdragen The Job från GTA Vice City samt Breaking the Bank at Caligula's från GTA San Andreas. Gemensamt för båda dessa var att man var tvungen att förbereda slutstöten genom ett antal prepp-uppdrag. Skaffa utrustning, fordon, rätt crew, och så vidare.

På samma sätt behövde varje Heist i GTA Online (det finns 5 stycken) förberedas med ett antal förberedelseuppdrag, eller Setups.

FLEECA
Kolla in en liten sömnig lantorts bank, råna den genom att borra upp ett antal bankfack och stick sedan därifrån i en skottsäker bil.

PRISON BREAK
Åk till Bolingbroke Penitentiary i en fängelsebuss, lura fängelsevakterna att du är en fångvaktare som ska transportera en fånge. I själva verket bryter ni er in för att hjälpa ärkebrottslingen Rashkovsky fly från fängelset. Flykten blir spektakulär i och med att man sedan tidigare stulit ett flygplan som landar precis när "fångvaktare" + "fånge" just har skjutit sin väg genom fängelset.

HUMANE LABS RAID
Ett högteknologiskt laboratorium håller på att utveckla vapen med nervgas, och ditt uppdrag blir att bryta er in och stjäla dessa planer och leverera till en okänd kontakt inom regeringen. Vägen dit innefattar att hoppa HALO-fallskärm från hög höjd och sedan så tyst som möjligt eliminera alla hot utanför och inuti labbet. Flykten sker under vatten och iväg via helikopter. Dessförinnan har man stulit ett militärflygplan som kan färdas vertikalt, precis som Hydran i GTA SA.

SERIES A FUNDING
En rätt tråkig heist, om jag får säga det själv. Det handlar om att hjälpa Trevor stjäla, leverera och sälja alla möjliga typer av droger. Inga fordon eller övriga setups känns särskilt märkvärdiga, utom möjligen att raida en lyxjakt med helikopter.

THE PACIFIC STANDARD
Den stora, stora stöten. Genom ett antal förberedelser har man till slut kommit fram till en klassisk bankrånarscen, med sprängda galler, vapen i kundlobbyn, hackade elektroniska skyddssystem samt en stor sportbag med kosing. Flykten sker via motorcykel, upp på ett berg och utför ett stup där man kastar sig av motorcykeln för att glida till det slutliga flyktfordonet till sjöss med hjälp av fallskärmar.

Förutom att alla heists var väldigt lukrativa fanns det även ett antal bonusar, framförallt The Criminal Mastermind Challenge som gick ut på att spela alla 37 setups och heists, i rad, på Hard, med samma människor, utan att någon av er någonsin fick dö en enda gång. Det gav ytterligare 10 miljoner till utbetalningen.

Bortsett från det faktum att detta var det enda riktigt vettiga sätt att tjäna stora pengar på och att alla därigenom spelat sig sönder och samman på dessa uppdrag tills de tröttnat, tycker jag fortfarande att det här förmodligen är det bästa DLC som nånsin släppts till GTA Online.

2015 var också det sista året som några DLC eller uppdateringar över huvud taget släpptes till den generationen, nämligen PS3 och Xbox 360. Äger du endast spelet till någon av dem konsolerna är också det här det sista i denna tråd som du har tillgång till.

 

2016: CEO-organisationer, The Bikers Update samt Import-Export

Dölj innehåll

 

De sista DLC som kom under 2015 innefattade Benny's Motor Works, dvs ett lowrider-garage med tämligen dyra bilar och ett antal nya uppdrag. Underhållande nog, men inte så extremt världsförändrande. Ett DLC som däremot banade väg för 2016s största uppdatering hette Executives and Other Criminals, men innehöll inget särskilt utom möjligheten att skapa organisationer där en person var VIP med vissa högre rättigheter.

Det innebar inte särskilt många möjligheter att tjäna pengar förrän 2016 års DLC Further Adventures in Finance and Felony kom. Då gjordes en VIP om till en CEO för ett företag där man på olika sätt kunde stjäla produkter och sedan sälja dem dyrt. Det var hårt arbete, men ett lukrativt sätt att underhålla sig på annat vis än att spela heists gång efter annan. Det är fortfarande ett av de mest välbetalda sätten att tjäna pengar, men är också en extremt krävande sysselsättning med höga insatser och potentiellt 100% förluster. CEO-verksamheten är vad man brukar kalla en aktiv inkomstkälla. All inkomst måste aktivt spelas, jagas, skjutas, hämtas, lämnas, säljas, skyddas och transporteras. Det är ett extremt manuellt arbete som inte är särkilt underhållande om man inte är lagd åt det hållet.

 

En desto mer passiv, men ändå något aktiv, inkomstkälla kom med DLCt The Bikers Update, som förutom flera dussin nya hojar gav dig möjligheten att starta en MC-klubb likt The Lost and Damned (TLOU) från GTA IV. Man startar en MC-klubb, skaffar ett klubbhus samt köper ett antal fastigheter för att kunna tillverka olagligt gods i form av droger och förfalskade sedlar och värdepapper. Man kan köpa råvaror (passivt) eller stjäla dem (aktivt), sedan kommer det långsamt att byggas upp ett förråd av produkter som sedan måste säljas. Antingen gör man det ensam eller med sina kumpaner. Fördelen med att göra det med andra är att det går snabbare och är en betydligt säkrare metod eftersom riskerna fördelas på flera personer och fordon.

Till dags datum är det här en av de bästa metoderna att tjäna pengar utan att behöva utföra alltför hårt arbete.

Året avslutades med expansionen av CEO-rollen genom DLCt Import-Export, som använde sig av samma mekanismer som CEO-DLCt men nu med lyxfordon som produkt istället för små packlårar med dyrbara varor. Till dags datum är det fortfarande det bästa sättet att tjäna stora pengar som ensam spelare, eftersom man efter en viss tid av förberedelser regelbundet kan skaffa sig hundratusentals dollar på bara några minuter. DLCt gav också ett antal småuppdrag som handlade om brutala fordon för att komma fram extra snabbt i rusningstrafiken.

2017: Rallybanor i skyn, underjordsbunkrar, flyghangarer samt The Doomsday Heist

Dölj innehåll

 

2017 var ett riktigt innehållsrikt år för GTA Online. Det började med något som egentligen gjorde GTA Online till en ännu större lekstuka för modding än vad som redan varit fallet. DLCt Cunning Stunts: Special Vehicle Circuit gjorde att race som tidigare utspelat sig i Los Santos eller Blaine County nu istället tog plats i himlen, i alla möjliga nya typer av fordon. Klart underhållande, men också ett väldigt okaraktäristiskt drag i GTA-världen där det mest orealistiska vi stött på var en jetpack i GTA SA med efterföljande alien-teknologi. Här får vi istället leka Garry's Mod med bilar och elektriska leksaksrallybanor. Men smaken är väl som baken.

 

Desto mer to the core var uppdateringen Gunrunning, som gav dig möjligheten att köpa en underjordisk bunker där din personal antingen gjorde research för att ge dig överdrivet kraftiga vapen och artilleripjäser, eller producerade vapenvaror som senare säljs likt Biker-uppdragen. Även detta är en högst passiv verksamhet, då det enda man för det mesta behöver göra är att sälja produkterna.

 

I DLCt Smuggler's Run fick vi den absolut största uppdateringen inom flygvärlden sedan SA Flight School 2014. Här introducerades en hel uppsjö av nya flygplan och helikoptrar samt möjligheten att köpa sin egen flygplanshangar, där man för första gången fick förvara sina flygfordon på ett annat sätt än genom osynliga menyer och ett telefonsamtal till Pegasus, med hopplösa leveransplatser. Nu lagras istället allt i en exklusiv hangar med möjligheten att för första gången måla och customiza dina flygfordon. En flygnörd som jag tycker fortfarande att det här är en av de roligaste uppdateringarna som gjorts, trots att det inte är en särskilt bra metod att tjäna pengar. Desto bättre metod att bli av med stålar, snarare.

 

Året avslutades med att vi fick de första nya heistsen sedan 2014 i DLCt The Doomsday Heist. Här börjar GTA Online flippa ganska ordentligt, med flygande bilar, undervattenskörande bilar, jetpack, satellitbombning och en VTOL-propellerhelikopter/flygplan. Det gav tre nya heists med en förvånansvärt rik jordens undergång-story bakom det hela.

 

2018: Nattklubbar och Robot Wars

Dölj innehåll

 

Året 2018 gav bara tre DLC, inklusive det mindre paketet Southern San Andreas Super Sport Series som gav en viss mängd rallybilar med tillhörande evenemang. Desto mer intressant var däremot paketet After Hours som introducerade oss till verksamheten hos nattklubbskungen Gay Tony från GTA IVs DLC The Ballad of Gay Tony. Här får man möjligheten att sälja produkter som kommer på köpet till ens tidigare verksamheter. Att äga en nattklubb är bland de mest passiva inkomstkällorna som finns, eftersom det inte kräver varken stöld eller inköp av produkter, bara en förstagångsuppsättning av hyrda tekniker som utför arbetet åt dig. Det enda du behöver göra är att sälja produkter med jämna mellanrum. Det kräver dock att du redan köpt en handfull tidigare verksamheter, eftersom nattklubben i sig inte genererar några pengar inom droghandel eller övriga produkter du skapat. När du är uppe på nivån att köpa en nattklubb och bedriva passiv verksamhet är du med största sannolikhet en Online-veteran, eftersom det är ordentliga summor pengar som behöver investeras för att komma upp i den här nivån.

Förutom den passiva inkomsten får man dessutom tillgång till en handfull storydrivna uppdrag. Det är inga heists, men utspelar sig på samma sätt.

DLCt Arena War gav en hel del underhållning liknande gamla Robot Wars på TV4. Dödliga fordon i en egendomlig dödsrallyarena med överdrivet dyra fordon för den mest skoningslöse härjaren. Någon kassako är det däremot inte eftersom det inte finns någon försäljning involverad. Se det som en beväpnad version av Rocket League.

 

2019: The Diamond Casino & Resort samt arkadhallar och The Diamond Casino Heist

Dölj innehåll

 

2019 bjöd på två stora DLC som båda hade med kasinot att göra — men i det ena fallet är du kund och det andra en rånare. DLCt The Casino Resort låter dig ta del av det stora lyxlivet genom att köpa ett Penthouse. Varje dag kan du pröva lyckan på det stora lottohjulet med antingen en ny bil varje vecka att vinna, eller småpotatis som pengar, RP eller kläder. Till största del är detta bara ett sätt att spendera pengar, men det finns även metoder som tillåter utnyttjande av systemet för lukrativ dobbel.

 

Desto mer intressant är det istället med DLCt The Diamond Casino Heist. Här köper man en arkadhall och fyller den med retrospelmaskiner som i sig utgör en trevlig, 100% passiv men mindre lukrativ verksamhet, men under ytan planerar man en jättestöt mot kasinot vi nyss hört talas om. Vad som är speciellt med denna heist är att den är otroligt variabel eftersom det finns en uppsjö av Setups och olika metoder att välja mellan. I huvuddrag finns det tre olika sätt att genomföra stöten på, med tre olika produkter och en hel del olika tillvägagångssätt. På så vis har de uppfunnit hjulet på nytt på ett sätt som inte påminner om den första Heist-uppdateringen så mycket som man kunde tro. Varför skapa ett DLC med fem totalt skriptade tillvägagångssätt när man istället kan göra multipler av tillvägagångssätt inom multipla stötar? Variationen blir ordentligt stor och till dags datum är detta den snabbaste aktiva metoden att tjäna stora pengar, men utdelningen är inte enorm i sig utan handlar mer om hur mycket pengar per timme man faktiskt kan tjäna om man vill.

 

Sådärja.

Är det någon som känner att GTA Online kanske är något att titta på igen efter att ha kollat i denna tråden? Hit Me Up så kör vi brallorna av Los Santos och San Andreas en gång till! :D

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...