okka Skrivet 21 maj, 2018 Rapportera Share Skrivet 21 maj, 2018 Hej! Första tråden i den här forumdelen under 2018, hurra! Jag ärvde just en Rotel RX-830 stereo/receiver. Låter underbart, inget problem med själva ljudkvaliteten. Kruxet är att stereon ger ifrån sig ett lågt buzzande - som om motor/fläkt låter. Det är i princip omöjligt att googla det här problemet, för alla träffar åsyftar ljud som kommer från högtalarna. Men det här "whizzing"-ljudet kommer då från själva stereon. Kan ni hjälpa mig googla? Tack på förhand! xoxoxoxoxox O Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 21 maj, 2018 Rapportera Share Skrivet 21 maj, 2018 Problem med transformatorn? Köpte du den utomlands så den har en annan frekvens än det svenska elnätet? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
okka Skrivet 21 maj, 2018 Skapat av Rapportera Share Skrivet 21 maj, 2018 1 timme sedan, Henkibojj skrev: Problem med transformatorn? Köpte du den utomlands så den har en annan frekvens än det svenska elnätet? Vad är egentligen transformatorn och hur kan jag veta ifall det är den? Läst lite om sånt, men förstår inte riktigt. Svenskköpt! Och ärvd, som sagt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Misterwhoopee Skrivet 22 maj, 2018 Rapportera Share Skrivet 22 maj, 2018 Det kan kanske vara fråga om en så kallad "kallödning" någonstans? Det kan leda till sådana ljud du beskriver. Men att hitta och åtgärda en sådan är nog inget som en glad amatör kan lösa är jag rädd. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 24 maj, 2018 Rapportera Share Skrivet 24 maj, 2018 Jag vet inget om stärkare, men i datorkomponenter kan det uppstå spoltjut/coil whine i vissa komponenter som kan låta så som du beskriver. Skulle det vara något sådant så är jag dock inte säker på att det går att göra något åt... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
okka Skrivet 26 maj, 2018 Skapat av Rapportera Share Skrivet 26 maj, 2018 Tack för alla tips! Det hjälpte mig att googla saken. Men tyvärr lade den av i förrgår. RIP min kära ärvda förstärkare, du tjänade mig väl den vecka jag fick ha dig. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts