Henkibojj Skrivet 1 november, 2015 Rapportera Share Skrivet 1 november, 2015 Precis, det handlar ju antagligen om att dom inte hinner byta ut alla sedlar samtidigt och ingenting annat.I och med att det är byte så vill dom ju byta ut alla sedlar, men det är rätt stora summor sedlar som finns 'ute' eller hur jag ska säga, sen har vi ju också det problemet att folk handlar med gamla sedlar nu ändå, och jag i kassan får inte betalt mera om jag sitter och sortera sedlar i kassan utifrån när dom går ut.Jag menade bara att pengarna som skickas ut till affärer är ju en ganska "fast" summa varje dag, har dom inte så mycket sedelvalörer utav dom nyare sedlar så lär dom ju bara ta dom gamla lixom.Kom ihåg att de gamla sedlarna kommer vara i bruk i nästan ett år till, det finns således ingen brådska med att hämta hem de gamla. Det kan ske i jämn takt med att de nya sedlarna lotsas in.Jag är inte säker på vad ni menar, men jag syftade på att bankens personal och Riksbankens maskiner inte hinner hantera allt på en gång, utan skickar ut en handfull nya buntar i taget när butikerna får sina leveranser. Att de flesta är gamla sedlar men att de för varje ny leverans lägger till nya sedlar istället för gamla. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
iweX Skrivet 1 november, 2015 Rapportera Share Skrivet 1 november, 2015 Jag är inte säker på vad ni menar, men jag syftade på att bankens personal och Riksbankens maskiner inte hinner hantera allt på en gång, utan skickar ut en handfull nya buntar i taget när butikerna får sina leveranser. Att de flesta är gamla sedlar men att de för varje ny leverans lägger till nya sedlar istället för gamla. Det var precis vad jag menade. Jag tror felshoe menade precis samma sak, det läggs till flera nya sedlar allt eftersom bankerna får dom. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 4 november, 2015 Rapportera Share Skrivet 4 november, 2015 Jäklar vad tvåhundringar folk börjat använda! Haft flera kunder varje dag under två-tre dagar som betalat med dom. Fortfarande ingen 50-lapp eller tjuga i sikte... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
felshoe Skrivet 4 november, 2015 Rapportera Share Skrivet 4 november, 2015 Nästa års stora valutatävling: vem kan samla ihop en full kollektion nya mynt snabbast? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 10 november, 2015 Rapportera Share Skrivet 10 november, 2015 (redigerad) Jäklar vad tvåhundringar folk börjat använda! Haft flera kunder varje dag under två-tre dagar som betalat med dom. Fortfarande ingen 50-lapp eller tjuga i sikte... Nu börjar #jaktenpåhammarskjöld Redigerad 10 november, 2015 av RavenE 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kobbe Skrivet 11 november, 2015 Rapportera Share Skrivet 11 november, 2015 Har också sett en 50-lapp nu! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
iweX Skrivet 12 november, 2015 Rapportera Share Skrivet 12 november, 2015 Jag såg i veckan två stycken dag hammarsköld, .. dom ser ju lite bättre ut dom andra sedlarna men ändå. Vad fan? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 13 november, 2015 Skapat av Rapportera Share Skrivet 13 november, 2015 Astrid är gammal skåpmat nu, har i skrivande stund sex stycken i plånboken. Taube är den enda riktigt spännande nu eftersom Hammarskjöld ändå bara går att få tag på inne på banken. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Misterwhoopee Skrivet 19 november, 2015 Rapportera Share Skrivet 19 november, 2015 Jag såg i veckan två stycken dag hammarsköld, .. dom ser ju lite bättre ut dom andra sedlarna men ändå. Vad fan? Själv tog jag ut en på banken igår, inte för att jag behöver någon just nu. Mest för att skriva här... Känns konstigt att den är så mycket mindre än nuvarande 500-lappen. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 19 november, 2015 Skapat av Rapportera Share Skrivet 19 november, 2015 Själv tog jag ut en på banken igår, inte för att jag behöver någon just nu. Mest för att skriva här... Känns konstigt att den är så mycket mindre än nuvarande 500-lappen. Faaan, då vann du nog. Det är bara den som saknas i min samling. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Misterwhoopee Skrivet 19 november, 2015 Rapportera Share Skrivet 19 november, 2015 Faaan, då vann du nog. Det är bara den som saknas i min samling.Jag vet förstås inte hur nära du har till ett bankkontor som fortfarande hanterar kontanter. Dessa sedlar blir nog svåra att få tillbaka som växel! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kobbe Skrivet 20 november, 2015 Rapportera Share Skrivet 20 november, 2015 Själv tog jag ut en på banken igår, inte för att jag behöver någon just nu. Mest för att skriva här... Känns konstigt att den är så mycket mindre än nuvarande 500-lappen. Alla 4 nya samtidigt var det ju! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Misterwhoopee Skrivet 20 november, 2015 Rapportera Share Skrivet 20 november, 2015 Alla 4 nya samtidigt var det ju!Hehe. Jag var tvungen att betala exakt 250 kr hos bilbesiktningen då deras kassa krånglade. Och där rök min nya femtiolapp. Jag sitter med andra ord på tre av dem i skrivande stund.Race on! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 21 november, 2015 Rapportera Share Skrivet 21 november, 2015 Min kusin slog oss... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Misterwhoopee Skrivet 1 juli, 2016 Rapportera Share Skrivet 1 juli, 2016 Idag går det alltså inte att betala med de gamla sedlarna längre och Riksbanken hade igår beräknat att 2 miljarder kronor i gamla sedlar fortfarande saknades. Den stora frågan är ju då hur mycket gamla mynt som kommer finnas kvar när de blir ogiltiga nästa år. För övrigt har jag själv sparat en gammal tjuga. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
dibel Skrivet 1 juli, 2016 Rapportera Share Skrivet 1 juli, 2016 Vidrörde för första gången nya sedlar (200 lapp och 100 lapp) förra veckan. Kändes ovant. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 1 juli, 2016 Rapportera Share Skrivet 1 juli, 2016 2 timmar sedan, dibel skrev: Vidrörde för första gången nya sedlar (200-lapp och 100 lapp) förra veckan. Kändes ovant. Jaså, har du inte fått tag på en 200 förrän nu? Någon 1000-lapp har jag faktiskt inte ens sett, men det var sällsynt öven förr i världen. Ska bli kul med mynten och 100-lappen, som jag tycker är snyggast. 500 ger jag inte mycket för. Oktober är närmare än man tror Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 8 juli, 2016 Skapat av Rapportera Share Skrivet 8 juli, 2016 Har handskats med en hel bunt av den nya tusenlappen, men hade inte pengar så jag kunde växla till mig en av dem. Det är ju fan vad svåra de ska vara att få tag på. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 8 juli, 2016 Rapportera Share Skrivet 8 juli, 2016 2 timmar sedan, Kebab skrev: Har handskats med en hel bunt av den nya tusenlappen, men hade inte pengar så jag kunde växla till mig en av dem. Det är ju fan vad svåra de ska vara att få tag på. Banken är väl enda stället om inte i privata transaktioner, eller? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Misterwhoopee Skrivet 3 oktober, 2016 Rapportera Share Skrivet 3 oktober, 2016 Funderade starkt på att ta mig in till Riksbanken idag för att växla till mig ett "premiärpaket" på en ny hundralapp och 20 kronor i nya mynt, men av olika skäl blev det inte av. I vilket fall får väl andra halvlek av jakten anses vara inledd nu! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts