Henkibojj Skrivet 7 oktober, 2015 Rapportera Share Skrivet 7 oktober, 2015 Det är ju trots allt väldigt många äldre som handlar med fem hundra lappar. Dubbel särskrivning is the shit. Menar du femhundralappar eller fem hundralappar? Eller menar du att de har ett gäng samer med sig som handlar, 500 stycken närmare bestämt? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
iweX Skrivet 7 oktober, 2015 Rapportera Share Skrivet 7 oktober, 2015 Dubbel särskrivning is the shit. Menar du femhundralappar eller fem hundralappar? Eller menar du att de har ett gäng samer med sig som handlar, 500 stycken närmare bestämt? Haha, jag får skylla på att jag har feber när jag skrev det där. Äldre rent generellt handlar med sedlar faktiskt, varannan pensionär räcker ju fram en femhundralapp när summan överstiger 200, typ. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 8 oktober, 2015 Rapportera Share Skrivet 8 oktober, 2015 Jag tog ut 200 igår onsdag och trots att jag gick till en bankomat som enligt listan skulle innehålla 200-lappar redan från tisdag så fick jag två Linné i handen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 8 oktober, 2015 Skapat av Rapportera Share Skrivet 8 oktober, 2015 Jag tog ut 200 igår onsdag och trots att jag gick till en bankomat som enligt listan skulle innehålla 200-lappar redan från tisdag så fick jag två Linné i handen. Haha, jag har nu sex stycken hundringar i plånboken på grund av detta. 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 8 oktober, 2015 Rapportera Share Skrivet 8 oktober, 2015 Haha, jag har nu sex stycken hundringar i plånboken på grund av detta. Haha, jag också Har inte betalat med kontanter i vanliga ICA-butiker sedan jag vet inte när. Troligen innan jag fick VISA/Mastercard, dvs på Maestro-korttiden ca 2006, men nu måste jag ju bli av med dem Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
felshoe Skrivet 14 oktober, 2015 Rapportera Share Skrivet 14 oktober, 2015 (redigerad) Såg en 20-lapp idag! Finns det mer pengar i omlopp när sedelbytet sker? Eller rullar bara nya sedlar ut när gamla förstörs?Byts 20 och 50 lappar enbart när butiker köper in växel?Jag tror att mer pengar är i omlopp. De gamla sedlarna blir ogiltiga först om ett år, och jag har inte sett någon myndighet uppmuntra till att lämna in gammal valuta för förstöring. Men jag vet inte, de kanske beräknar antalet släppta nya sedlar på hur många gamla som går sönder av slitage. Edit: Har redan bränt båda mina tvåhunkor. Redigerad 14 oktober, 2015 av felshoe Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 16 oktober, 2015 Skapat av Rapportera Share Skrivet 16 oktober, 2015 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 16 oktober, 2015 Rapportera Share Skrivet 16 oktober, 2015 Av alla ställen i stan har jag hört att bankomaten i Ryd (!) ska ha 200-lappar. Jag har inte försökt på en vecka men det känns ju underligt att bankomaten inne i SEB på stora torget inte har något. Jag kan föreställa mig att de som är ute på gatan har fått slut på sina, men knappast de inne i byggnaden. Märkligt.Jag är mest på jakt efter en 20-lapp egentligen, även om jag fortfarande inte sett någon av de nya alls. Ska skicka den utomlands, nämligen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Frenzy Skrivet 16 oktober, 2015 Rapportera Share Skrivet 16 oktober, 2015 Skäggetorp ska också ha 200-lappar. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 16 oktober, 2015 Skapat av Rapportera Share Skrivet 16 oktober, 2015 Av alla ställen i stan har jag hört att bankomaten i Ryd (!) ska ha 200-lappar. Jag har inte försökt på en vecka men det känns ju underligt att bankomaten inne i SEB på stora torget inte har något. Jag kan föreställa mig att de som är ute på gatan har fått slut på sina, men knappast de inne i byggnaden. Märkligt.Jag är mest på jakt efter en 20-lapp egentligen, även om jag fortfarande inte sett någon av de nya alls. Ska skicka den utomlands, nämligen.Jag haffade mina i bankomaten utanför SEB! 20-lappen blir svårare förstås, vet inte i hur stor utsträckning de har börjat skickas ut. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 16 oktober, 2015 Rapportera Share Skrivet 16 oktober, 2015 Hmpf, jag som tänkte dryga mig med Kebab och lägga upp den här bilden, så har han redan fixat stålars. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
iweX Skrivet 16 oktober, 2015 Rapportera Share Skrivet 16 oktober, 2015 Idag såg jag både dom nya tvåhundra lapparna, tjugo lappar & femtio lappar. Ibland ska man ha tur, haha. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
dibel Skrivet 17 oktober, 2015 Rapportera Share Skrivet 17 oktober, 2015 Behöver väl inte ens skriva att jag är emot dessa ny sedlar? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
VickeX Skrivet 17 oktober, 2015 Rapportera Share Skrivet 17 oktober, 2015 Behöver väl inte ens skriva att jag är emot dessa ny sedlar? Nej, jag tycker att du verkar vara emot det mesta. Hade gärna tagit en titt på de nya sedlarna men har inte direkt sökt efter dem och således inte sett till någon. Man handlar ju trots allt mest med kort nu för tiden. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
xstreem Skrivet 17 oktober, 2015 Rapportera Share Skrivet 17 oktober, 2015 Behöver väl inte ens skriva att jag är emot dessa ny sedlar?Jag håller faktiskt med dibel här. Jag kommer sakna att ha en Selma i plånkan. :< Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
felshoe Skrivet 17 oktober, 2015 Rapportera Share Skrivet 17 oktober, 2015 Jag gillar Astrid! Tycker att tjugan är värdig. Jag hade dock föredragit typ Raoul Wallenberg före Evert Taube på 50-lappen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
VickeX Skrivet 17 oktober, 2015 Rapportera Share Skrivet 17 oktober, 2015 Jag håller faktiskt med dibel här. Jag kommer sakna att ha en Selma i plånkan. :<Klart det blir ovant i början, men jag tycker iaf att Astrid känns minst lika självklar på en sedel.Sen finns det ju ingenting som hindrar dig att spara och ha en gammal Selma i plånkan.Kul med en ändring tycker jag... Speciellt med tanke på att kontantanvändningen kommer fortsätta minska något enormt, och kanske tillslut helt ersättas med kort (vilket de i stor utsträckning redan gjort) inom 5-10 år. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Misterwhoopee Skrivet 18 oktober, 2015 Rapportera Share Skrivet 18 oktober, 2015 Min första nya sedel blev en femtiolapp. Det ironiska är att jag fick den av en person som i princip alltid betalar med kort, men när han för en gång skull betalade kontant får han på en gång en ny sedel. Var är rättvisan? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 19 oktober, 2015 Rapportera Share Skrivet 19 oktober, 2015 Min första nya sedel blev en femtiolapp. Det ironiska är att jag fick den av en person som i princip alltid betalar med kort, men när han för en gång skull betalade kontant får han på en gång en ny sedel. Var är rättvisan? 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 24 oktober, 2015 Rapportera Share Skrivet 24 oktober, 2015 Jag fick tag på en tvåhundring igår! Mycket snygg sedel måste jag säga. Kul att sitta med lupp och se all mikrotext. Det verkar som om texten till vänster om/under hans öra är manuskriptet till Fanny och Alexander. Döden består i sin tur av "200" ritat i cirklar för att färglägga kappan. Coolt! När jag skulle leta bilder för att visa var på sedeln jag menar fick jag istället se den här bloggen. Att ständigt bära maskeradkläder sparar pengar när man väl skall gå på en. Fiffigt och bra för Sverige! Vilken energi han lagt på det här eländet. Oerhört smaklöst också, exempelvis finns Fadime Sahindal med på 20-sedeln. Till en början garvade jag hur mycket som helst, sen kändes det lite olustigt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts