Populärt inlägg Hultenius Skrivet 1 juli, 2014 Populärt inlägg Rapportera Share Skrivet 1 juli, 2014 När det var dags för den förra stora uppgraderingen av forumet för några år sedan ("Refresh '09") var de stora nyheterna integration med sociala medier (facebook/twitter), stöd för mobila enheter, ny design och svensk översättning. Sedan dess har mycket hänt, framförallt på området mobila enheter (smartphones & surfplattor). 2009 klassades iPhone och Android som 'nymodigheter'. Surfplattor fanns inte ens. Idag ser det annorlunda ut - mobila enheter håller på att segla upp och bli den dominerande plattformen. Redan idag står mobila enheter för nästan 30% av forumets trafik, och pilarna pekar ständigt uppåt. Designmässigt har det också hänt en hel del. Omvärlden har gått mot mer avskalade och luftiga designer/layouter som framhäver innehåll och viktiga funktioner. Mindre viktiga funktioner antingen döljs eller tas bort. Det ska vara enkelt och användarvänligt helt enkelt, något som stimulerar aktivitet. Det är därför inte så konstigt att två stora huvudnummer i nästa stora uppdatering (Refresh '15) handlar om just mobila enheter och användarvänlig design. Med hjälp av responsiv design kommer forumet fungera och se lika bra ut oavsett om du sitter vid en dator, surfplatta eller smartphone. Den användarvänliga designen minskar också tröskeln till att skapa nytt innehåll, något som förhoppningsvis leder till ökad aktivitet. I samband med Refresh '15 kommer vi också att flytta till en ny VPS ("virtuell server") i Amsterdam vilket innebär bättre prestanda till ett lägre pris. Den VPS som infördes med Refresh '09 har gjort det lätt att skala ner kostnaden vid minskad aktivitet, något som varit väldigt viktigt för att hålla forumet i liv. Jag håller precis på att utvärdera IPS 4.0 som kommer att ligga till grund för Refresh '15. Även om det fortfarande är många bitar som måste falla på plats (något försenat) så ser det ändå lovande ut. Utan att lova för mycket hoppas jag kunna återkomma med en mer detaljerad information under hösten. Innan jag avslutar detta inlägg vill jag också bjuda på en officiell bild som visar hur den nya profilsidan ser ut på en dator samt smartphone. Profilsidan Profilsidan på en smartphone 16 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Adrian G Skrivet 1 juli, 2014 Rapportera Share Skrivet 1 juli, 2014 Hurra! Den responsiva designen är varmt välkommen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Gof Skrivet 1 juli, 2014 Rapportera Share Skrivet 1 juli, 2014 Fan, nu har man ju en anledning till att ge ut AP! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 1 juli, 2014 Rapportera Share Skrivet 1 juli, 2014 Kul att höra! Jag vill slå ett slag för min gamla tråd med två förslag på funktioner som jag tror att många skulle uppskatta. Dessa grejer kanske redan är implementerade i IPB4? Vänligen Babbe Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 1 juli, 2014 Rapportera Share Skrivet 1 juli, 2014 Är funktionen som gjorde det möjligt att titta på alla sina skrivna inlägg tillbaka i den nya versionen? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Hultenius Skrivet 1 juli, 2014 Skapat av Rapportera Share Skrivet 1 juli, 2014 Kul att höra! Jag vill slå ett slag för min gamla tråd med två förslag på funktioner som jag tror att många skulle uppskatta. Dessa grejer kanske redan är implementerade i IPB4? Vänligen Babbe Tror följande två bilder svarar på din fråga. Jag är osäker på om notifikation ligger kvar för evigt, men det ser så ut. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Hultenius Skrivet 1 juli, 2014 Skapat av Rapportera Share Skrivet 1 juli, 2014 Är funktionen som gjorde det möjligt att titta på alla sina skrivna inlägg tillbaka i den nya versionen? Det ser så ut. De som har skrivit många inlägg har flera sidor med inlägg på sina profilsidor. Men vi får nog vänta och se. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 1 juli, 2014 Rapportera Share Skrivet 1 juli, 2014 Det ser så ut. De som har skrivit många inlägg har flera sidor med inlägg på sina profilsidor. Men vi får nog vänta och se. Okej, just nu rotar forumet fram 1000 inlägg, vilka är väldigt slumpmässiga känns det som. Nåväl vi får se, kommer den tillbaka så blir jag glad, kommer den inte tillbaka så är det inte hela världen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Hultenius Skrivet 1 juli, 2014 Skapat av Rapportera Share Skrivet 1 juli, 2014 Okej, just nu rotar forumet fram 1000 inlägg, vilka är väldigt slumpmässiga känns det som. Nåväl vi får se, kommer den tillbaka så blir jag glad, kommer den inte tillbaka så är det inte hela världen. Den stora skillnaden är att man inte "söker" fram sina inlägg längre (vilket känns lite ostabilt), utan de listas en efter en på profilsidan (där det tidigare bara listades fem). Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 1 juli, 2014 Rapportera Share Skrivet 1 juli, 2014 Den stora skillnaden är att man inte "söker" fram sina inlägg längre (vilket känns lite ostabilt), utan de listas en efter en på profilsidan (där det tidigare bara listades fem). Ah okej, vi får se hur långt bak den klarar av att gå helt enkelt! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 2 juli, 2014 Rapportera Share Skrivet 2 juli, 2014 Kul att se att du fortfarande bryr dig om forumet Hultan, tack. 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jazz Skrivet 2 juli, 2014 Rapportera Share Skrivet 2 juli, 2014 Yeah! Nice. Just nu når jag forumet via en heltrött app vid namn IPBuddy eller något liknande då det är fantastiskt krångligt genom en browser. Edit: Det kanske finns bättre alternativ än IPBBuddy? Hur gör andra foumiter för att nå sidan via en mobil? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 2 juli, 2014 Rapportera Share Skrivet 2 juli, 2014 Yeah! Nice. Just nu når jag forumet via en heltrött app vid namn IPBuddy eller något liknande då det är fantastiskt krångligt genom en browser. Edit: Det kanske finns bättre alternativ än IPBBuddy? Hur gör andra foumiter för att nå sidan via en mobil? Jag använder chrome, med desktopinställningar för att slippa mobilvarianten av forumet. Vill minnas att det finns saker man inte kunde nå via mobilvarianten så jag slog över till det riktiga forumet. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 2 juli, 2014 Rapportera Share Skrivet 2 juli, 2014 Yeah! Nice. Just nu når jag forumet via en heltrött app vid namn IPBuddy eller något liknande då det är fantastiskt krångligt genom en browser. Edit: Det kanske finns bättre alternativ än IPBBuddy? Hur gör andra foumiter för att nå sidan via en mobil? Jag kör likt Simpa på Chrome med vanliga skrivbordsvyn av hemsidan. Ser inte riktigt något problem med det! Jag använder chrome, med desktopinställningar för att slippa mobilvarianten av forumet. Vill minnas att det finns saker man inte kunde nå via mobilvarianten så jag slog över till det riktiga forumet. Mobilskinet har varit borta sedan augusti förra året. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 2 juli, 2014 Rapportera Share Skrivet 2 juli, 2014 Mobilskinet har varit borta sedan augusti förra året. Oops, men det kan nog stämma, för nu när jag kikade så hade jag inte ens skrivbordsinställningen ibockad. Ungefär vid den tidpunkten (Augusti förra året) bytte jag telefon. Så det var på den gamla jag hade skrivbordsvyn aktiverad. Jag surfar inte sajten så ofta på telefonen så när jag väl besökte sidan med nya telefonen så antar jag att jag kom direkt till skrivbordsversionen och tänkte aldrig på att jag inte mixtrat med några inställningar. Med det sagt så kommer jag nog heller inte märka av det nya mobiltemat speciellt mycket heller, just eftersom jag sällan besöker sidan via telefonen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Merkky Skrivet 3 juli, 2014 Rapportera Share Skrivet 3 juli, 2014 (redigerad) Men, å andra sidan är det grymt härligt att det fortfarande händer saker här. Vi borde göra om det här till en kult, och sedan stifta regler som gör det förbjudet och straffbart att lämna den. Redigerad 3 juli, 2014 av Merkky 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 4 juli, 2014 Rapportera Share Skrivet 4 juli, 2014 http://www.youtube.c...h?v=ZgIrXKpv2gw Men, å andra sidan är det grymt härligt att det fortfarande händer saker här. Vi borde göra om det här till en kult, och sedan stifta regler som gör det förbjudet och straffbart att lämna den. Nya Jonestown?! 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Adrian G Skrivet 22 februari, 2015 Rapportera Share Skrivet 22 februari, 2015 (redigerad) bump de la bump Något jag väldigt gärna skulle se är stöd för markdown i texteditorn. Det är de facto standard för textinput på nätet idag och används i olika implementationer utav Reddit, Github och Stack overflow för att nämna några. BBCode känns gammalt och klumpigt. http://en.wikipedia.org/wiki/Markdown Skulle det vara möjligt att köra som en plugg även här vore det mycket uppskattat! Redigerad 22 februari, 2015 av Adrian G 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Hultenius Skrivet 19 mars, 2015 Skapat av Rapportera Share Skrivet 19 mars, 2015 bump de la bump Något jag väldigt gärna skulle se är stöd för markdown i texteditorn. Det är de facto standard för textinput på nätet idag och används i olika implementationer utav Reddit, Github och Stack overflow för att nämna några. BBCode känns gammalt och klumpigt. http://en.wikipedia.org/wiki/Markdown Skulle det vara möjligt att köra som en plugg även här vore det mycket uppskattat! Den nya editorn är mer lik en ordbehandlings-editor (WYSIWYG). Mycket enkel att använda. BBCode är snart historia 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Hultenius Skrivet 19 mars, 2015 Skapat av Rapportera Share Skrivet 19 mars, 2015 Kan också passa på att meddela om ytterligare förseningar för IPB4... Inte nog med att produkten är kraftigt försenad (skulle vara klar Q2 2014), efter 8 beta-versioner och 6 RC-versioner är det fortfarande oklart när produkten släpps. Just nu är min bästa prognos "innan sommaren". 6 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts