Jacker Skrivet 23 mars, 2014 Rapportera Share Skrivet 23 mars, 2014 Whisky - single malt, blended, bourbon, o.s.v. Allt går numera under denna tråd. I min samling finns för närvarande: Highland Park, 12 (min "go to"-whisky, bör alltid finnas till hands!) Highland Park, 18 Glenlivet, 12 Black Ribbon, 10 Glengrant, 10 (Major's Reserve) Lagavulin, 16 (min personliga favorit) Tullamore Dew, 12 Yoichi, 10 Jim Beam Laphroaig, 10 Laphroaig, 23 (!) Köpte Laphroaig 23 i födelsedagspresent till mig själv förra året. Kunde inte låta bli eftersom det var årgång -89, mitt födelseår. Men den lär förbli oöppnad ett tag. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Frenzy Skrivet 23 mars, 2014 Rapportera Share Skrivet 23 mars, 2014 Jag har aldrig riktigt taget steget in i whiskyvärlden men jag gillar whisky även om det var längesen jag köpte det nu. På tiden då det begav sig blev det oftast den klassiska Laphroaig 10. Eftersom jag har limiterad kunskap så skulle jag väl kalla Laphroaig för min favoritwhisky. Hade verkligen velat prova den i quarter cask. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mathias Skrivet 24 mars, 2014 Rapportera Share Skrivet 24 mars, 2014 Har bara Glenfiddich 12 och Lagavulin 16 (Mums) i skafferiet just nu. Men å andra sidan innebär det ju plats för nyinköp! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 24 mars, 2014 Rapportera Share Skrivet 24 mars, 2014 Jag äger en whiskeyflaska som en kollega hjälpte mig välja ut för att komma in i det. Glen Elgin 12 heter den. Den har mer eller mindre stått och samlat damm i ett halvår nu. Aldrig riktigt lyckats uppskatta whiskey. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Troxie Skrivet 24 mars, 2014 Rapportera Share Skrivet 24 mars, 2014 Har en tolvårig Hakushu samt en Chivas Regal i skåpet just nu, mycket nöjd med bägge faktiskt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Frenzy Skrivet 24 mars, 2014 Rapportera Share Skrivet 24 mars, 2014 Har en tolvårig Hakushu samt en Chivas Regal i skåpet just nu, mycket nöjd med bägge faktiskt. Jag tycker att Chivas Regal var rent ut sagt vidrig. Det var i och för sig fem år sedan jag drack den nu så det kanske inte stämmer. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Troxie Skrivet 24 mars, 2014 Rapportera Share Skrivet 24 mars, 2014 (redigerad) Jag tycker att Chivas Regal var rent ut sagt vidrig. Det var i och för sig fem år sedan jag drack den nu så det kanske inte stämmer. Vart osäker nu så hällde upp ett glas för att dubbelkolla. Jag står fast vid att den är riktigt god Någon som har testat Johnnie Walker förresten? Verkar ganska så intressant faktiskt http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=88492 Redigerad 24 mars, 2014 av Troxie Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jazz Skrivet 24 mars, 2014 Rapportera Share Skrivet 24 mars, 2014 Jag var på Jameson-distilleriet i julas och hade det riktigt gött. Trippeldestillerad femårig whiskey ger en ganska söt och rund smak, trevlig att dricka som den är men ypperlig som ingrediens i drinkar! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 24 mars, 2014 Rapportera Share Skrivet 24 mars, 2014 Whisky var för mig den spritsort som tog längst tid att börja uppskatta. Dricker nog helst Bourbon, och i synnerhet Maker's Mark. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 24 mars, 2014 Rapportera Share Skrivet 24 mars, 2014 Mums, whiskey. Jag älskar denna dryck. Får ångest över att jag måste börja dricka ur flaskor för att kunna köpa nya. Edradour Straight from the Cask HIghland Park 12yo Aberfeldy 12yo Glenturret 10yo Kuruiawa 17yo (special) Ardbeg 10yo Hakushu 18yo (favorit, dyr som satan dock) Blair Athol 12yo Balvenie Double Wood 12yo Clynelish 14yo Caol Ila Destillers Edition Laphroaig 10yo Oban 14yo Linkwood 12yo Lagavulin 16yo Macallan 12yo (tillverkas inte längre, köp en om ni vill ha i framtiden för att sälja om inte annat) 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 25 mars, 2014 Rapportera Share Skrivet 25 mars, 2014 Vart osäker nu så hällde upp ett glas för att dubbelkolla. Jag står fast vid att den är riktigt god Någon som har testat Johnnie Walker förresten? Verkar ganska så intressant faktiskt http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=88492 Ja Johnnie Walker är testad. Helt och hållet drickbar sprit men precis som vanligt med blendend whisky är det svårt att hitta något som sticker ut. Jag är svag för sherryfat-lagrad whisky med låg rökighet och därför är Glenfarclas (12yrs t.ex) en favorit. Annars blir det mest provsmakning av svensk whisky lagrad på små ekfat för min del (på grund av jobb). Det är alltid fascinerande hur samma råsprit i likadana fat efter ett antal år ändå drar iväg åt väldigt olika håll smakmässigt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Drex Skrivet 25 mars, 2014 Rapportera Share Skrivet 25 mars, 2014 Mmm, sitter och smuttar på en Ardbeg 10y, mycket trevligt indeed. Lite Pearl Jam på det så blir det perfekt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 26 mars, 2014 Rapportera Share Skrivet 26 mars, 2014 Ja Johnnie Walker är testad. Helt och hållet drickbar sprit men precis som vanligt med blendend whisky är det svårt att hitta något som sticker ut. Jag är svag för sherryfat-lagrad whisky med låg rökighet och därför är Glenfarclas (12yrs t.ex) en favorit. Annars blir det mest provsmakning av svensk whisky lagrad på små ekfat för min del (på grund av jobb). Det är alltid fascinerande hur samma råsprit i likadana fat efter ett antal år ändå drar iväg åt väldigt olika håll smakmässigt. Du borde verkligen testa Macallan och Balvenie DW om du är ett fan av glenfarclas. Båda är sherryfat-lagrade. (macallan more so) Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Troxie Skrivet 20 juli, 2014 Rapportera Share Skrivet 20 juli, 2014 Befinner mig just nu i Dublin och hade min bästa whiskyupplevelsen hittills utan tvekan. Middleton very rare var whiskyn i fråga och harre min jävla gås. En flaska går på runt 1600 spänn men jag skall fan ha med mig en hem. Dan outta dan. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Troxie Skrivet 23 juli, 2014 Rapportera Share Skrivet 23 juli, 2014 Fick bli en single malt också. Riktigt fin 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts