Jump to content

Köpa nytt till datorn

SilentViper
 Share

Recommended Posts

Hejsan sitter kollar på nytt moderkort samt prolle till datorn behöver endast det. Kommer återanvända mitt Fractal Design Tesla 550W 80+ mina 8GB minne hårddiskar samt mitt GTX 770.

Har en splitt ny 2TB hårddisk samt två andra hårddiskar på 500GB. Så som sagt behöver bara nytt moderkort samt processor funderar på AMD FX-9370 8C 4,4Ghz AM3+ Black Edition eller AMD FX-9590 8C 4,7Ghz AM3+ med Asus Crosshair V Formulz-Z 990FX

Länk

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6419105/amdforum-divider.pngcart\kundvagn-6419105-00.png

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6419265/amd-2forum-divider.pngcart\kundvagn-6419265-00.png

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Simon gällande i5an.

Men har du budgeten så skulle jag föreslå i7 4770K istället för AMDn. Högre prestanda på singelkärnigt, mer vänlig när det kommer till överklockning och lägre TDP.

Utöver det kan du spara några hundralappar till på ett billigare moderkort, eller fanns det någon anledning till ditt val i första posten?

http://www.inet.se/produkt/1902506/msi-z87-g45-gaming-atx

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur märker man egentligen av att ens processor är för slö? Jag vet att den kan flaskhalsa i spel, men då måste man ju också vara väl insatt i vilken FPS man skulle få med en bättre processor... Själv hade jag nog haft kvar min Phenom II X4 955 BE ett tag till ifall det inte var för att jag behövde crossfire-stöd och valde att byta ut hela skiten istället för bara moderkortet...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Min brorsa har ett FX prolle en annan jag vet jag har pratat med har en av dessa FX modellerna samt så har han bara kört på AMD prolle och har funkat klock rent. Sitter på en AMD Phenom II X6 1090T funkar galant. Vad jag har hört samt läst är att det inte är en speciell skillnad mellan Intel och AMD dem är nästan lika förrutom priserna som sagt. Har haft två AMD prollar och har inte haft nå problem med dem heller.

Samt är det inte mer utan Intel vs AMD fanboys som brukar hålla på o jämföra har själv läst om det för ett tag sedan. Och vad är exakta det negativa med AMD? Som sagt har aldrig haft problem med mina två AMD prollar samt bägge brorsorna har inte haft nå problem med deras och den andra jag pratade med som har haft flera AMD prollar inte heller nå problem så antingen har dem haft otur eller så är det nåt annat. Och exakt vad är skillnaden även emllan I5an? och FX

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Min brorsa har ett FX prolle en annan jag vet jag har pratat med har en av dessa FX modellerna samt så har han bara kört på AMD prolle och har funkat klock rent. Sitter på en AMD Phenom II X6 1090T funkar galant. Vad jag har hört samt läst är att det inte är en speciell skillnad mellan Intel och AMD dem är nästan lika förrutom priserna som sagt.

Som jag sa i mitt tidigare inlägg erbjuder i7an större yta för överklockning och lägre TDP.

Har haft två AMD prollar och har inte haft nå problem med dem heller.

Samt är det inte mer utan Intel vs AMD fanboys som brukar hålla på o jämföra har själv läst om det för ett tag sedan. Och vad är exakta det negativa med AMD? Som sagt har aldrig haft problem med mina två AMD prollar samt bägge brorsorna har inte haft nå problem med deras och den andra jag pratade med som har haft flera AMD prollar inte heller nå problem så antingen har dem haft otur eller så är det nåt annat. Och exakt vad är skillnaden även emllan I5an? och FX

4973_1256415_0.png

9590 är i stora drag en redan överklockad 8350.

Men känner du så starkt för AMD så gör du precis som du vill.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur märker man egentligen av att ens processor är för slö? Jag vet att den kan flaskhalsa i spel, men då måste man ju också vara väl insatt i vilken FPS man skulle få med en bättre processor... Själv hade jag nog haft kvar min Phenom II X4 955 BE ett tag till ifall det inte var för att jag behövde crossfire-stöd och valde att byta ut hela skiten istället för bara moderkortet...

Ett rätt enkelt sätt är väl att ha aktivitetshanteraren och något program som kan mäta grafikkortet, Afterburner tror jag kan, uppe medan du spelar.

Om processorn får jobba till hundra procent och grafikkortet bara jobbar till hälften, så ska det innebära att processorn flaskhalsar så att grafikkortet inte får utnyttja all sin kapacitet.

Jag minns att jag försökte ta reda på samma sak när jag uppgraderade mitt grafikkort. Jag googlade men hittade inget bättre svar än det där. Det finns säkert något program som gör mätningarna åt en och skapar en graf.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Satt och kollade I CPU z min AMD jag har nu har 120 TDP medans 9590 hade nå 220 TDP. Googlade runt om dessa prolle en del skriver att AMD 9590 är bra till spela samt stream men dem skrev nåt om liquid cooling system till denna prolle. Vilket jag inte riktigt förstod ska kolla lite mer om detta.

Liquid cooling är helt enkelt vattenkylning.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej skippade AMD nu och la order på

MSI Z87-G45 GAMING ATX

Intel Core i5 4670K

Tänkte höra bör jag uppgradera min power supply till 650-700W också med tanke på GTX 770 står det rek 600W

Du kan med säkerhet ha kvar ditt gamla nätagg.

Ett helt system med ett överklockat 770 drar under 400 W.

Kommer bli en riktigt fin dator det här! :)

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej skippade AMD nu och la order på

MSI Z87-G45 GAMING ATX

Intel Core i5 4670K

Tänkte höra bör jag uppgradera min power supply till 650-700W också med tanke på GTX 770 står det rek 600W

Du kan med säkerhet ha kvar ditt gamla nätagg.

Jag håller med, det stod något liknande när jag köpte mitt grafikkort så jag frågade på Sweclockers och de skrattade hjärtligt och sa att jag inte behövde oroa mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Halloj fått hem grejerna nu och allt funkar prima. Men när vi skulle ta ut mitt gamla moderkort för att sätta in det nya så såg jag och brorsan att jag hade i hela verket 16GB ram minne. Men undetiden jag körde så visade både Win7 och Win 8.1 att jag har 8GB ram. Flyttade över till moderkortet jag har nu MSI Z87-G45 som Wu zi länkade.

Satte in alla ram nu det är 4x4 4x4 RAM men Windows visar bara 8GB ram. Körde windows egna ram test för att kolla intern minnet men testet hittade inget fel. Bios visar alla RAM minnen samma MHz alla världen var likadan också. O som sagt har ett Fractal Design 550W 80+

Detta står om min PSU

DC Output Max load Max output

+3.3V 24A 140W (combined +3.3V and +5V)

+5V 24A 140W (combined +3.3V and +5V)

+12V1/V2/V3/V4 20A each 510W combined

-12V 0.5A 6W

+5VSB 2.5A 12.5W

Total combined power 550W

Kopierade från INET vet inte vad problemet kan vara.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skönt att allt stämmer I alla fall! Måste fan köpa mig en ny ssd.. laddningstiderna på BF tar kål på mig

Jarå har inte hunnit testat nya prollen helt ut endast kört StarCraft 2 ska testa andra spel i veckan. Prollen är iallafall tystare än vad min AMD är nöjd än så länge med det hela. Ska kanske utöka med nya ram minnen till 16GB samt en SSD och se vad skillnaden är men beror på om jag orkar installera om Windows igen. Men som sagt nöjd än så länge.

Skänkte iallafall min gamla prolle och moderkort till farsan tror att jag inte har sett han så glad på länge som han vart :)

Redigerad av SilentViper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jarå har inte hunnit testat nya prollen helt ut endast kört StarCraft 2 ska testa andra spel i veckan. Prollen är iallafall tystare än vad min AMD är nöjd än så länge med det hela. Ska kanske utöka med nya ram minnen till 16GB samt en SSD och se vad skillnaden är men beror på om jag orkar installera om Windows igen. Men som sagt nöjd än så länge.

Skänkte iallafall min gamla prolle och moderkort till farsan tror att jag inte har sett han så glad på länge som han vart :)

Mer minne gör ingen skillnad...

(99% av gångerna)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor