Lajnux Skrivet 5 augusti, 2013 Rapportera Share Skrivet 5 augusti, 2013 Under de senaste veckorna har jag fått BSOD med jämna mellanrum när jag spelat något. Har provat med olika drivrutiner, ändrat inställningar i spelen etc. utan någon vidare framgång. Har inga större kunskaper angående sådan problemlösning så jag hade hoppats på att få lite hjälp av er. Windows 7 Ultimate 64-bitar Intel Core i5-2500K CPU @ 3.30GHz (4 CPUs) 8 GB RAM GeForce GTX 580 Behöver ni några fler grejer är det bara ropa. Tack på förhand. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Curly Skrivet 5 augusti, 2013 Rapportera Share Skrivet 5 augusti, 2013 Kollat temperaturer (under belastning)? T.ex med programmet HWiNFO. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Lajnux Skrivet 5 augusti, 2013 Skapat av Rapportera Share Skrivet 5 augusti, 2013 Kollat temperaturer (under belastning)? T.ex med programmet HWiNFO. Kollade nu under de drygt tio minuterna jag spelade innan datorn la av, GPU:n låg på 75-80. Är det för mycket? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
simonracer Skrivet 5 augusti, 2013 Rapportera Share Skrivet 5 augusti, 2013 Jag kan inte påstå att det skulle påverka ditt spelande. Då det är normala temperaturer. Hur är tempen på CPU'n? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jazz Skrivet 5 augusti, 2013 Rapportera Share Skrivet 5 augusti, 2013 (redigerad) Kollade nu under de drygt tio minuterna jag spelade innan datorn la av, GPU:n låg på 75-80. Är det för mycket? Japp, alldeles, min GPU idlar på 30 och ligger 50 under ansträngning. Redigerad 5 augusti, 2013 av Jazz Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Lajnux Skrivet 5 augusti, 2013 Skapat av Rapportera Share Skrivet 5 augusti, 2013 Japp, alldeles, min GPU idlar på 30 och ligger 50 under ansträngning. Jävlar. Hur ska jag gå tillväga för att sänka temperaturen? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 5 augusti, 2013 Rapportera Share Skrivet 5 augusti, 2013 Jävlar. Hur ska jag gå tillväga för att sänka temperaturen? Tycker inte att 75 - 80 är speciellt högt under ansträngning. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Lajnux Skrivet 5 augusti, 2013 Skapat av Rapportera Share Skrivet 5 augusti, 2013 Tycker inte att 75 - 80 är speciellt högt under ansträngning. Vad kan det då bero på? Känns så frustrerande att jag inte ens kan spela "skitspel" som är gamla i mer än tio minuter innan jag får BSoD och datorn ger ifrån sig ett horribelt läte. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jazz Skrivet 5 augusti, 2013 Rapportera Share Skrivet 5 augusti, 2013 (redigerad) Sorry, jag är så jävla trött, läste CPU men skrev GPU... fail. GPU-toppen är i normala fall runt 100, runt 70, 80 vid ansträngning. Vad är din CPU-temp? Redigerad 5 augusti, 2013 av Jazz Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Lajnux Skrivet 5 augusti, 2013 Skapat av Rapportera Share Skrivet 5 augusti, 2013 Sorry, jag är så jävla trött, läste CPU men skrev GPU... fail. GPU-toppen är i normala fall runt 100, runt 70, 80 vid ansträngning. Vad är din CPU-temp? Runt 50 vid ansträngning. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 6 augusti, 2013 Rapportera Share Skrivet 6 augusti, 2013 Har samma GPU och CPU och får också BSOD ganska ofta, i princip bara när jag spelar. CLOCK_WATCHDOG_TIMEOUT är det till 99% av gångerna. Har förvisso win8 men skulle anta att det är samma problem som jag har. Det jag kunnat läsa mig till så är det bara att uppdatera alla drivrutiner som möjligt går att få tag på. Uppdatera BIOS (Väldigt viktigt!) och avinstallera Avaast och DeamonTools (dom två programmen ska visst vara stora bovar i många BSOD). Om du har en SSD så ska du även kolla om det finns nya firmwares att installera. Min SSD är så gammal så det inte finns någon ny version och jag tror det är vad som orsakar mina problem för min SSD inte gillar win8 som är för nytt. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Adrian G Skrivet 6 augusti, 2013 Rapportera Share Skrivet 6 augusti, 2013 Har du kollat så att dina minnen mår bra? Tanka ner memtest på en usb-sticka eller använd Windows reparationsguide och kolla. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Lajnux Skrivet 6 augusti, 2013 Skapat av Rapportera Share Skrivet 6 augusti, 2013 (redigerad) Har samma GPU och CPU och får också BSOD ganska ofta, i princip bara när jag spelar. CLOCK_WATCHDOG_TIMEOUT är det till 99% av gångerna. Har förvisso win8 men skulle anta att det är samma problem som jag har. Det jag kunnat läsa mig till så är det bara att uppdatera alla drivrutiner som möjligt går att få tag på. Uppdatera BIOS (Väldigt viktigt!) och avinstallera Avaast och DeamonTools (dom två programmen ska visst vara stora bovar i många BSOD). Om du har en SSD så ska du även kolla om det finns nya firmwares att installera. Min SSD är så gammal så det inte finns någon ny version och jag tror det är vad som orsakar mina problem för min SSD inte gillar win8 som är för nytt. Tack för det utförliga svaret. Ska försöka uppdatera BIOS under morgondagen, bara tanken på det får mig att svettas. Har du kollat så att dina minnen mår bra? Tanka ner memtest på en usb-sticka eller använd Windows reparationsguide och kolla. Får ta och prova det om det inte fungerar efter BIOS-uppdateringen. Redigerad 6 augusti, 2013 av Lajnux Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 6 augusti, 2013 Rapportera Share Skrivet 6 augusti, 2013 Tack för det utförliga svaret. Ska försöka uppdatera BIOS under morgondagen, bara tanken på det får mig att svettas. Jag bajsade på mig ett flertal gånger under uppdateringen kan jag säga. Startade om sig ett 20-tal gånger, olika bios startsidor kom upp, sen sista gången sa den till mig att min SSD med windows inte fanns kvar och saknade bootmgr, dår trodde jag hoppet var borta, men en manuell omstart efter det så funkade allt igen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Lajnux Skrivet 7 augusti, 2013 Skapat av Rapportera Share Skrivet 7 augusti, 2013 Jag bajsade på mig ett flertal gånger under uppdateringen kan jag säga. Startade om sig ett 20-tal gånger, olika bios startsidor kom upp, sen sista gången sa den till mig att min SSD med windows inte fanns kvar och saknade bootmgr, dår trodde jag hoppet var borta, men en manuell omstart efter det så funkade allt igen. Haha, nu känner jag mig mycket lugnare. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts