VaXXoR Skrivet 27 maj, 2013 Rapportera Share Skrivet 27 maj, 2013 Hej! Som några av er kanske vet så flyttade jag nyligen och har fått igång mitt bredband från comhem. Betalar för 100/10 nu och har kollat lite hastigheter fram och tillbaka nu och märker att det går väldigt ojämnt. Comhem har ju en hasighetsgaranti när man köper hos dom som jag alltid har varit nöjd med. Hos pappa hade vi t.ex 24mbit och fick ut 27mbit. Men nu får jag runt 88mbit med sladd och runt 40 med trådlöst. Ibland när jag mäter trådlöst kan en mätning ge 2-3 mbit och senare 40 igen. Är det något jag måste göra nu när det är nytt? Inställningar och liknande? Hör pratat med många som säger att man kan gå in i själva modemet och pilla runt i inställningar. Bor vid Globen i Stockholm på en comhemgata så borde kunna uppnå 100mbit tycker man. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 27 maj, 2013 Rapportera Share Skrivet 27 maj, 2013 (redigerad) 88 av 100 Mbit/s med sladd ska du nog vara nöjd med IMO. Har du XXL 100 eller? Då gäller ju dessutom: Nedströmshastighet 50-100 Mbit/s. Uppströmshastighet 7-10 Mbit/s. Angående det trådlösa får du nog berätta lite mer detaljer, vilken router, vilken enhet du mäter med, hur långt avstånd det är från routern, om du har väggar mellan dessa osv. Redigerad 27 maj, 2013 av mr_tobbe Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
VaXXoR Skrivet 27 maj, 2013 Skapat av Rapportera Share Skrivet 27 maj, 2013 (redigerad) 88 av 100 Mbit/s med sladd ska du nog vara nöjd med IMO. Har du XXL 100 eller? Då gäller ju dessutom: Angående det trådlösa får du nog berätta lite mer detaljer, vilken router, vilken enhet du mäter med, hur långt avstånd det är från routern, om du har väggar mellan dessa osv. Jo, men med tanke på att jag fick mer än vad jag betalade för ute i förorten så borde jag få lika snabbt nu när jag bor mer centralt och på en comhem-gata dessutom. Jag har XXL 100 nu. Jag gjorde en snabb mätning nu 3 gånger och fick, runt 80, sen 70, sen 60. Så går upp och ner hela tiden. Ska nog ringa supporten och höra. Redigerad 27 maj, 2013 av VaXXoR Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
MyStiC Skrivet 27 maj, 2013 Rapportera Share Skrivet 27 maj, 2013 Jo, men med tanke på att jag fick mer än vad jag betalade för ute i förorten så borde jag få lika snabbt nu när jag bor mer centralt och på en comhem-gata dessutom. Jag har XXL 100 nu. Du skulle ju ändå aldrig märka någon skillnad på varken nedladdning eller surf vid 100mbit än vad du gör nu. Den skakiga trådlösa uppkopplingen låter mer som ett problem med routern än själva nätet. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 27 maj, 2013 Rapportera Share Skrivet 27 maj, 2013 (redigerad) Jo, men med tanke på att jag fick mer än vad jag betalade för ute i förorten så borde jag få lika snabbt nu när jag bor mer centralt och på en comhem-gata dessutom. Jag har XXL 100 nu. Då hade ni nog ett "gammalt" abonnemang med 24 Mbit/s på pappret som övergick till den enda nya tjänsten i det intervallet. "Large 30: Nedströmshastighet 15-30 Mbit/s. Uppströmshastighet 0,7-1 Mbit/s." Edit: Med andra ord, så kan du alltså inte klaga/kommer inte supporten att göra något så länge din hastighet trådburet >50 Mbit/s Redigerad 27 maj, 2013 av mr_tobbe Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
VaXXoR Skrivet 27 maj, 2013 Skapat av Rapportera Share Skrivet 27 maj, 2013 Var nyss uppe i 91, så det går ju uppåt och neråt. Kommer ihåg att jag hade samma problem tidigare en gång och då ringde jag supporten och berätta mitt problem. Killen i supporten sa bara "Jag tror jag vet vad felet är" och efter det funkade det bra igen. Så man vet aldrig med bredbandsoperatörer. Ibland kan inställningar hos dem vara fel också. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jazz Skrivet 27 maj, 2013 Rapportera Share Skrivet 27 maj, 2013 Jag rekommenderar starkt att du slopar den trådlösa uppkopplingen till annat än dina bärbara enheter, tankar du via en laptop gör du rätt i att ha en sladd liggandes som du kan plugga i när du ska dra hem 1080p-filmer. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 27 maj, 2013 Rapportera Share Skrivet 27 maj, 2013 Jag rekommenderar starkt att du slopar den trådlösa uppkopplingen till annat än dina bärbara enheter, tankar du via en laptop gör du rätt i att ha en sladd liggandes som du kan plugga i när du ska dra hem 1080p-filmer. Instämmer. Har bara goda erfarenheter av Comhems trådburna internet, men det trådlösa är alltidsvajigt som fan. Kanske går att lösa med en bättre router i och för sig... Jag kan förresten mycket väl tänka mig att mitt internet pendlar mellan 50-100 mbit, men såvida man inte mäter ofta så tänker man inte på det... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
VaXXoR Skrivet 27 maj, 2013 Skapat av Rapportera Share Skrivet 27 maj, 2013 Testade (stänga av i 10 sekunder) metoden några gånger och nu verkar det fungera bättre! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jazz Skrivet 27 maj, 2013 Rapportera Share Skrivet 27 maj, 2013 Testade min anslutning jag med, 95 ner och 94 upp. Fördelen med att bo på nation: Nördutskottet som ser till att det går fort. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Adrian G Skrivet 27 maj, 2013 Rapportera Share Skrivet 27 maj, 2013 (redigerad) Ni ska veta att med det utmärkta Bredbandsbolaget får man 10 utav sina utlovade 24Mb ner. Vill helst inte tala om hastigheten upp. Fördelar med att bo utanför stan Nära till stan Mitt tips är att strunta i routern och plugga direkt mot datorn ett par timmar och se hur det går. Vill du sen dessutom kunna nyttja trådlöst med okej hastigheter så kolla in en router som kan sända i 5GHz. Redigerad 27 maj, 2013 av Adrian G 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
VaXXoR Skrivet 4 juni, 2013 Skapat av Rapportera Share Skrivet 4 juni, 2013 Har pratat med supporten idag och hon jag talade med tyckte också det var konstigt. Enligt deras mätningar så ska jag få in ca 107Mbit/s i mitt modem och det finns inga störningar dom kunde se. Hon frågade även om lamporna på mitt modem och vilken färg som lös från det jacket sladden var inne i. Och lampan lyser orange. (Står på informationen att om den lyser orange så har man ett nätverkskort som inte klarar 100mbit/s). Men blir så även om jag har mitt Xbox inkopplat med sladd, klarar inte xbox 360 100mbit heller? Vad kan vara fel och vad kan jag göra? Mitt modem är ett Netgear CG3700EMR Och min bärbara är en Hp pavilion g6 som jag köpte 2011. När jag spelar vissa spel kan det vara lite laggigt. När jag lirar Left 4 dead 2 på xbox så har jag bara dålig connection och det laggar. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Joe Dirt Skrivet 11 juni, 2013 Rapportera Share Skrivet 11 juni, 2013 När det gäller spel och dylikt så har det antagligen att göra med servern du spelar på. Vart servern befinner sig och hur bra uppkoppling den har. Att få bra ping i ett spel så räcker 2 mbit mycket väl. Själv får jag ut ca 8 mbit med mitt internet och det duger mycket väl för spelande. När det gäller att ditt nätverkskort inte orkar med låter lite skumt tycker jag. Oftast i dagens läge så är allt utformat för att klara dom hastigheterna. Har du någon mer dator du kan försöka med? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
VaXXoR Skrivet 15 juni, 2013 Skapat av Rapportera Share Skrivet 15 juni, 2013 När det gäller spel och dylikt så har det antagligen att göra med servern du spelar på. Vart servern befinner sig och hur bra uppkoppling den har. Att få bra ping i ett spel så räcker 2 mbit mycket väl. Själv får jag ut ca 8 mbit med mitt internet och det duger mycket väl för spelande. När det gäller att ditt nätverkskort inte orkar med låter lite skumt tycker jag. Oftast i dagens läge så är allt utformat för att klara dom hastigheterna. Har du någon mer dator du kan försöka med? Ska ringa Comhem nu igen på Måndag. Ska försöka få dom att skicka hit en tekniker för att kolla upp. Det jag får när jag mäter via bredbandskollen är så ojämnt att det är sjukt, så något måste vara helt fel. Kan inte vara från min sida. Flyttade in i en gammal lägenhet där en gammal tant har bott. Kan ju behövas bytas något här som uttag i väggen eller likande. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.