Jazz Skrivet 26 februari, 2013 Rapportera Share Skrivet 26 februari, 2013 (redigerad) Det är på tiden att jag (och du) skaffar mig (oss) en extern lagringsplats som man kommer åt via internet. Jag har tittat på en del NAS-produkter och överväger att bygga något själv men är osäker på vilket alternativ som är bäst. Tanken med servern är att den ska lagra data (minst två TB, gärna upp emot fyra), hosta två mindre trafikerade hemsidor samt eventuellt kunna streama media till exempelvis en surfplatta. Lämpar sig en NAS med tillhörande funktionellt OS bäst eller gör man bäst i att bygga något eget? Vilken typ av hårdvara bör man då införskaffa med tanke på prestandakraven och vilket OS är bäst, Linux eller typ WHS? Många tack för visat intresse! Redigerad 26 februari, 2013 av Jazz Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Gof Skrivet 26 februari, 2013 Rapportera Share Skrivet 26 februari, 2013 (redigerad) Ptja, bygg bara en egen burk med så mycket hårddiskar du vill och släng in FreeNAS. Du behöver inte direkt en kraftfull maskin för det, så borde inte bli alltför dyrt. Redigerad 26 februari, 2013 av Gof Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 26 februari, 2013 Rapportera Share Skrivet 26 februari, 2013 Mycket bra tråd! Jag har också varit nyfiken på att styra upp något sådant, men har inga egentliga kunskaper inom ämnet... Såg förresten nyss att CDON har extrapris på några färdiga modeller. Ingen aning om ifall de är bra eller inte. http://cdon.se/smarta-deals/nas_server/ Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jazz Skrivet 26 februari, 2013 Skapat av Rapportera Share Skrivet 26 februari, 2013 (redigerad) Jag valde att köpa den här, prisvärd grunka (med tanke på vad som finns i den) som har fått många bra recensioner samt att den inte är låst till någon jobbig NAS-mjukvara. Redigerad 26 februari, 2013 av Jazz Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Adrian G Skrivet 27 februari, 2013 Rapportera Share Skrivet 27 februari, 2013 (redigerad) Ptja, bygg bara en egen burk med så mycket hårddiskar du vill och släng in FreeNAS. Du behöver inte direkt en kraftfull maskin för det, så borde inte bli alltför dyrt. Klarar FreeNAS av att agera webserver också? Debian Linux och installation utav Samba är det jag skulle göra. (Har dock aldrig gjort det, så kan ej garantera något.) Eller så kör man VMWares virtuella lösningar med två maskiner i en. En del för FreeNAS och en för passande Linux dist. Redigerad 27 februari, 2013 av Adrian G Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Gof Skrivet 27 februari, 2013 Rapportera Share Skrivet 27 februari, 2013 Klarar FreeNAS av att agera webserver också? Japp! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts