Jacker Skrivet 22 augusti, 2012 Rapportera Share Skrivet 22 augusti, 2012 (redigerad) Mitt nuvarande system börjar på att närma sig fyraårsåldern och det är därmed dags att skrapa ihop något nytt. Tänker spendera ca 10.000 riksdaler. Förutom att det såklart ska vara ett ordentligt gaeymingsystem med inbyggd wallhack, osv, osv, så ska det helst vara ett nVidiakort i burken. Vet att ATi har en hel del prisvärt skit på marknaden just nu, men min erfarenhet efter fyra år med ett sådant är tyvärr ganska "meh...". Har framförallt problem med överhettning och sunkiga drivrutiner. Är beredd att betala lite mer för att få in ett nVidiakort i ekvationen. SSD är väl en självklarhet numera, men är osäker på om jag ska nöja mig med standardstorleken på 128GB eller satsa på mer utrymme. Tanken är att ha OS, program och spel på den och som bekant så tar moderna spel upp ganska stor plats, vilket ev. skulle leda till en jävla massa ransonering av utrymme plus en massa av- och ominstallationer varje gång man vill lira något nytt. Vad det gäller gammal hederlig mekanisk HDD så duger det med något på 1TB, då jag tänker behålla min nuvarande 500GB plus att jag har en extern på 1TB. Frågan där är om det duger med 5400RPM med tanke på att den mer eller mindre bara blir en intern lagringsdisk (förutsatt att en SSD räcker till det som jag nämnde ovan). Började att peta ihop en konfiguration på Inet, men jag kommer med all säkerhet inte handla därifrån, så det är mest för att få en översikt. Hoppas nämligen på att kunna handla för ett lite billigare pris hos en källa jag har. Konfigurationen saknar för tillfället både SSD och HDD. DVD-brännare är ej nödvändigt, då jag ska ta den från mitt nuvarande system. http://www.inet.se/kundvagn/visa/2193418/jdator1 EDIT: Petade runt lite till och hittade både SSD och HDD som verkar passa, SSDn är dessutom på 256GB! http://www.inet.se/kundvagn/visa/2193682/jdator2 EDIT #2: Bytte ut A-DATA SSDn mot en Samsung på rekommendation. http://www.inet.se/kundvagn/visa/2193937/jdator3 EDIT #3: Konfiguration #4: http://www.inet.se/kundvagn/visa/2196689/jdator4 Förresten, kommer det ut nån ny skit snart som kan vara värd att vänta på? Redigerad 23 augusti, 2012 av Jacker Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Wu Zi Mu Skrivet 22 augusti, 2012 Rapportera Share Skrivet 22 augusti, 2012 En sak bara. GTX 660 Ti släpptes nyss. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jacker Skrivet 23 augusti, 2012 Skapat av Rapportera Share Skrivet 23 augusti, 2012 Uppdaterade till en Samsung SSD, se originalposten. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kobbe Skrivet 23 augusti, 2012 Rapportera Share Skrivet 23 augusti, 2012 Det ser mycket bra ut, ganska exakt vad jag själv skulle plocka. Jag tycker personligen att 5400 RPM duger gott och väl. 660Ti är ganska intressant faktiskt om du vill ha något lite billigare. Det ena jag klagar på är referensdesign av grafkkkort men det spelar inte så stor roll.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jacker Skrivet 23 augusti, 2012 Skapat av Rapportera Share Skrivet 23 augusti, 2012 Böt ut HDDn mot en Caviar Black. Och kanske man skulle ta en Corsair Force GT 240GB som SSD istället? 16GB mindre utrymme, men den är snabbare än Samsungen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kobbe Skrivet 23 augusti, 2012 Rapportera Share Skrivet 23 augusti, 2012 Böt ut HDDn mot en Caviar Black. Och kanske man skulle ta en Corsair Force GT 240GB som SSD istället? 16GB mindre utrymme, men den är snabbare än Samsungen. Verkar vara snabbare, även på random 4k vilket avgör prestandan mycket mer än bara topp-hastigheten! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jacker Skrivet 23 augusti, 2012 Skapat av Rapportera Share Skrivet 23 augusti, 2012 Verkar som Samsungen är bäst ändå. Mer pålitlig plus att den tydligen inte sinkas lika mycket när den börjar bli halvfull. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts