ffffannyfae Skrivet 4 april, 2014 Rapportera Share Skrivet 4 april, 2014 Blir man börfälld i USA kan man få problem nästa gång man åker in i landet, så det är inte att rekommendera. Har en kompis som blev det och kan typ inte åka tillbaka på xx antal år. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
antepanteboy Skrivet 5 april, 2014 Rapportera Share Skrivet 5 april, 2014 Någon mer än jag som har läst/läser fonetik? Har blivit beroende av att ljuda olika ord för att sedan fundera på hur dom skulle stavas i fonetisk text. Jag har också blivit MYCKET mer kritisk då jag ser filmer med subtitles. Att läsa till engelskalärare har gjort mig till en grammar nazi. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Bebben Skrivet 11 april, 2014 Rapportera Share Skrivet 11 april, 2014 Blandat klagomur- och språkinlägg, men jäääääävlar vad jag irriterar mig på folk som säger eller skriver "ha den äran" till folk som fyller år. Det heter väl ändå "har den äran"? Jag har den äran att gratulera dig på din födelsedag. Det jobbiga är att jag ju inte kan kommentera någon annans gratulationsinlägg på Facebook till en person bara för att klaga på detta, då hade jag framstått som århundradets rövhål.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 13 april, 2014 Rapportera Share Skrivet 13 april, 2014 Blandat klagomur- och språkinlägg, men jäääääävlar vad jag irriterar mig på folk som säger eller skriver "ha den äran" till folk som fyller år. Det heter väl ändå "har den äran"? Jag har den äran att gratulera dig på din födelsedag. Det jobbiga är att jag ju inte kan kommentera någon annans gratulationsinlägg på Facebook till en person bara för att klaga på detta, då hade jag framstått som århundradets rövhål.. Hmm, idag lärde jag mig något nytt. Fast Språkrådet säger att båda funkar. Både har den äran och ha den äran är accepterade former. Frasen kan ses som en uppmaning med samma betydelse som grattis på födelsedagen. http://www.sprakradet.se/16918 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jazz Skrivet 13 april, 2014 Rapportera Share Skrivet 13 april, 2014 Blandat klagomur- och språkinlägg, men jäääääävlar vad jag irriterar mig på folk som säger eller skriver "ha den äran" till folk som fyller år. Det heter väl ändå "har den äran"? Jag har den äran att gratulera dig på din födelsedag. Det jobbiga är att jag ju inte kan kommentera någon annans gratulationsinlägg på Facebook till en person bara för att klaga på detta, då hade jag framstått som århundradets rövhål.. Jag tänker mig att när en säger "ha den äran" så säger den "ha den äran att ha födelsedag". Blir inte så dumt då tycker jag. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 22 april, 2014 Rapportera Share Skrivet 22 april, 2014 Har sett uttrycket "skäggigt" användas på Facebook. Är det en synonym till det jag kallar för "lökigt"? Saker som är lökiga: Melodifestivalen Pappa-skämt Att göra skrytskämt om det man studerar (utanför sin umgängeskrets) MUF Danderyds video om att komma i valform Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
felshoe Skrivet 23 april, 2014 Rapportera Share Skrivet 23 april, 2014 Har sett uttrycket "skäggigt" användas på Facebook. Är det en synonym till det jag kallar för "lökigt"? Saker som är lökiga: Melodifestivalen Pappa-skämt Att göra skrytskämt om det man studerar (utanför sin umgängeskrets) MUF Danderyds video om att komma i valform Som någon som har gjort lumpen så borde väl du associera lökigt med någonting som är föga ansträngande? Öka för att löka, t.ex. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 23 april, 2014 Rapportera Share Skrivet 23 april, 2014 Som någon som har gjort lumpen så borde väl du associera lökigt med någonting som är föga ansträngande? Öka för att löka, t.ex. Hmm. Ordet har funnits i mitt vokabulär nästan hela mitt liv, så jag blandar kanske ihop det lite. Men ibland använder jag det när något är svettigt (bokstavligen). Ibland använder jag det när något är krystat/fånigt som ovan nämnt. Men nu när du säger det så är ju "att löka" även synonymt med att lata sig. Så då kommer jag osökt tillbaka till originalfrågan: Vad betyder "skäggigt"? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 23 april, 2014 Rapportera Share Skrivet 23 april, 2014 Lökigt trodde jag ansyftade på lukten man har när man är svettig, dvs att något är ansträngande. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jazz Skrivet 23 april, 2014 Rapportera Share Skrivet 23 april, 2014 Lökigt är för mig både något som är sunkigt, ohygienskt och white trash såväl som något som är tacky, sliskigt eller kliché. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 23 april, 2014 Rapportera Share Skrivet 23 april, 2014 Lökigt är för mig både något som är sunkigt, ohygienskt och white trash såväl som något som är tacky, sliskigt eller kliché. Så en stekare med backslick är lika lökig som en otvättad WT i wifebeater med flugor runt huvudet? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jazz Skrivet 23 april, 2014 Rapportera Share Skrivet 23 april, 2014 (redigerad) Så en stekare med backslick är lika lökig som en otvättad WT i wifebeater med flugor runt huvudet? Men lol, du måste ju höra det i kontext. ... och, ja! : D Redigerad 23 april, 2014 av Jazz Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 24 april, 2014 Rapportera Share Skrivet 24 april, 2014 (redigerad) Jag har hört lök och lökigt användas på flera olika sätt som överensstämmer med vad ni säger. "Sitta som en lök" har jag hört användas som i att man sitter och latar sig. "Lökig" har jag hört användas som i att man är svettig. "Lökigt skämt" har jag väl också hört någon gång, som i att det är ett billigt, dåligt skämt. "Skäggigt" har jag aldrig hört användas på något sätt än vad ordet från början var till för. Redigerad 24 april, 2014 av Siana Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 16 oktober, 2015 Rapportera Share Skrivet 16 oktober, 2015 (redigerad) Victory! Jag har stört mig oerhört mycket på ordet Tillgängligt ända sedan Skype byttes ut mot en billig Microsoft-mjukvara. Det faktum att supporten inte heller hade korrekt grammatik säger ju sitt. info: at 0:22:08 Please wait for an agent to respond. You are currently '2' in the queue. system: at 0:22:55 You are not currently in a chat session. system: at 0:23:16 You are not currently in a chat session. info: at 0:23:19 Privacy Statement You are now chatting with 'Rainer A'. Rainer A: at 0:23:25 Hello! My name is Rainer. Welcome to Skype Live Support! Henrik: at 0:26:55 Hi! I have no idea where to post this suggestion, but I'll give it a go here. The Swedish versions of Skype has the w0rd "Tillgängligt" written as a translation of "Available", for people that are currently online. This is the correct w0rd, but written with bad grammar. The correct w0rd is "Tillgänglig", or simply just "Online". In its current form, it is as if the person were an object. Rainer A: at 0:27:26 Hi there Rainer A: at 0:27:30 Sure let me read first your message Henrik: at 0:29:17 The suggestion is to simply replace "Tillgängligt" with "Tillgänglig". As of right now, it says "Charlie: It is available", instead of "Charlie is available". Rainer A: at 0:29:24 oh I see, we are very sorry to hear that it was on a wrong grammar. I can take note on this account send this to our development team so that they can have it doubled check and make the changes on this matter. Henrik: at 0:31:26 Thank you! Any chance of having this minor correction included in the next update? Rainer A: at 0:32:16 Well see, we still don't have any estimated time when we will release a new update. Rainer A: at 0:32:36 Is there anything else that I may help you with? Henrik: at 0:32:56 That's ok, as long at it has been noted for correction. Rainer A: at 0:33:10 Alright Henrik: at 0:33:27 Not at the moment. Thank you! Rainer A: at 0:33:34 Thank you for using Skype Customer Service Chat. Please feel free to come back again. info: at 0:33:37 Chat session has been terminated by the agent. system: at 0:34:09 Chat already ended Redigerad 17 oktober, 2015 av Henkibojj w0rd 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
felshoe Skrivet 15 november, 2015 Rapportera Share Skrivet 15 november, 2015 Att börja en mening med "men" eller "och" lärde jag mig redan i lågstadiet var förbjudet, och ändå ser jag så många journalister göra det. Men är det inte fel? Och ser det inte väldigt fult ut? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
dibel Skrivet 15 november, 2015 Rapportera Share Skrivet 15 november, 2015 Att börja en mening med "men" eller "och" lärde jag mig redan i lågstadiet var förbjudet, och ändå ser jag så många journalister göra det. Men är det inte fel? Och ser det inte väldigt fult ut?Det finns inte längre något rätt eller fel. Leve den moderna världen! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Maimstream Skrivet 15 november, 2015 Rapportera Share Skrivet 15 november, 2015 Vad anser GTAsajten om "ostabil" som synonym till "instabil"? Tycker själv att det är okej, det är trots allt med i SAOL. Anledning till undran: Ser ofta många "rätta" människor med uppmaningen "det heter instabil". Svarade en gång till en person att ostabil är ett ord och fick svaret "selfie är också 'ett ord', fortfarande irrelevant". Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
dibel Skrivet 15 november, 2015 Rapportera Share Skrivet 15 november, 2015 Vad anser GTAsajten om "ostabil" som synonym till "instabil"? Tycker själv att det är okej, det är trots allt med i SAOL. Anledning till undran: Ser ofta många "rätta" människor med uppmaningen "det heter instabil". Svarade en gång till en person att ostabil är ett ord och fick svaret "selfie är också 'ett ord', fortfarande irrelevant".Folk som tycker det är oklokt att använda prefixet o som motsats till det ord man prefixerar är ena vettvilliga typer. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
felshoe Skrivet 15 november, 2015 Rapportera Share Skrivet 15 november, 2015 Vad anser GTAsajten om "ostabil" som synonym till "instabil"? Tycker själv att det är okej, det är trots allt med i SAOL. Anledning till undran: Ser ofta många "rätta" människor med uppmaningen "det heter instabil". Svarade en gång till en person att ostabil är ett ord och fick svaret "selfie är också 'ett ord', fortfarande irrelevant".Här använder man "ostabil" väldigt ofta, främst för att beskriva ett läge eller en person. "sjukt ostabil stämning", "han verkade jäkligt ostabil", typ. Instabil används mer formellt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
okka Skrivet 15 november, 2015 Rapportera Share Skrivet 15 november, 2015 Vad anser GTAsajten om "ostabil" som synonym till "instabil"? Tycker själv att det är okej, det är trots allt med i SAOL. Anledning till undran: Ser ofta många "rätta" människor med uppmaningen "det heter instabil". Svarade en gång till en person att ostabil är ett ord och fick svaret "selfie är också 'ett ord', fortfarande irrelevant".Säger inte människor "instabil" eller "ostabil" bara för att det inte vet om att "labil" är det ord de söker? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts