Umberto Skrivet 27 februari, 2012 Rapportera Share Skrivet 27 februari, 2012 (redigerad) RÖKFÖRBUD PÅ KROGEN Sedan mitten av 00-talet har Sverige och flera andra västländer infört rökförbud på krogar, restauranger och liknande serveringsställen. Tiden då man kunde gå till en dimmig pub och röka en cigarett över några stop öl eller avsluta restaurangmiddagen med konjak och cigarr är förbi. Vill man bolma måste man antingen gå ut i kyla, regn och rusk eller bryta mot lagen. Anledningarna till förbuden har vanligtvis varit att man vill förminska hälsoriskerna av passiv rökning, som inte minst drabbar krogpersonalen, och öka trivseln för ickerökare. Är rökförbuden en bra sak eller är det fråga om onödigt påträngande myndighetsförmynderi? Diskrimineras rökare? Borde krögarna själva få bestämma om de vill ha förbud eller inte? Leder förbuden till färre rökare? Gör rökförbuden krogarna trivsammare? Rökförbud på krogen: Najs eller bajs? Du måste välja. Redigerad 27 februari, 2012 av Umberto Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 27 februari, 2012 Rapportera Share Skrivet 27 februari, 2012 Det är najs, faktiskt. Äntligen kan man slippa lukta rök så fort man ska ut så man måste vädra kläderna i evigheter. Kan iofs sakna charmen i en dimmig pub, men finns det verkligen inga rökrum/röksalonger i större krogar? Ang. rökning är det lika bra att man tvingar ut dem i kylan så de inser hur dumt det är Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SilentViper Skrivet 27 februari, 2012 Rapportera Share Skrivet 27 februari, 2012 Lustig Umberto att du tog upp denna lilla fråga här. Det var så nämligen att vi började prata om detta på praktiken om rökning på krogen. Alla vi kom överränns om att det är dåligt att dem har förbjudit. Menar finns ju en del som inte tycker om rökt lukt eller när man luktar cigarett rök. Men vi rökare såfall ska stå ut med folk som stinker bara parfym om en. Då kan man också lika gärna införa parfym förbud också? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Weener Skrivet 27 februari, 2012 Rapportera Share Skrivet 27 februari, 2012 Klart det är najs. Finns inget vidrigare än rök Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Pixiegnom Skrivet 27 februari, 2012 Rapportera Share Skrivet 27 februari, 2012 (redigerad) Lustig Umberto att du tog upp denna lilla fråga här. Det var så nämligen att vi började prata om detta på praktiken om rökning på krogen. Alla vi kom överränns om att det är dåligt att dem har förbjudit. Menar finns ju en del som inte tycker om rökt lukt eller när man luktar cigarett rök. Men vi rökare såfall ska stå ut med folk som stinker bara parfym om en. Då kan man också lika gärna införa parfym förbud också? Jämföra ciggaretter med parfym? Du är medveten om att det inte enbart handlar om lukten utan mer om att alla människor faktiskt inte röker. Ska vi ickerökare inte kunna gå på krogen utan att det ska vara en hälsofara? Jävla stolpskott på din praktikplats... Edit: Röstar NAJS. Edit2: Redigerad 27 februari, 2012 av Pixiegnom 6 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Lajnux Skrivet 27 februari, 2012 Rapportera Share Skrivet 27 februari, 2012 Jävla stolpskopp på din praktikplats... Du får ett plus för "stolpskopp"! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 27 februari, 2012 Rapportera Share Skrivet 27 februari, 2012 Jävla stolpskopp på din praktikplats... Du får ett plus för "stolpskopp"! 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Frusciante Skrivet 27 februari, 2012 Rapportera Share Skrivet 27 februari, 2012 Får ju inte komma in på krogen förens imorgon så nullar men angående rökare tycker jag de får överdrivet med skit. Jag röker inte och inte så att gillar stanken men...gillar inte att det är socialt accepterat att basha dem så mycket som man gör. Dom är inte genomonda liksom. (Och ja, jag fattar hela rökning dödar o blablabla grejen. Rökförbud är bra.) Sammanfattningsvis: Rökförbud bra, hata rökare...mindre bra. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 27 februari, 2012 Rapportera Share Skrivet 27 februari, 2012 (redigerad) Klart att det i grund och botten är nice, eftersom det förstås är sjukt jobbigt för icke-rökare, men det är ju jävligt fint att kunna röka varsomhelst när man är utomlands. Att krögarna själva ska få bestämma är väl kanske inte en helt genomdum idé, men å andra sidan kan det kanske vara segt för personalen. Visst, du kan skita i att ta jobbet, men.. ett jobb är ett jobb. Redigerad 27 februari, 2012 av Tweak 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 27 februari, 2012 Rapportera Share Skrivet 27 februari, 2012 Utan tvekan najs. Största anledningen tycker jag är hälsan hos personalen på krogarna. De ska inte behövas andas giftig rök på sitt arbete. Sen har jag heller aldrig stört mig på att behöva gå utomhus från en krog för att röka; just att komma ifrån hetsen och högljudheten en stund är ju en av anledningarna att man gör det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Karatemorfar Skrivet 27 februari, 2012 Rapportera Share Skrivet 27 februari, 2012 Under tiden jag var en storrökare så hade jag älskat att ta en cigg på krogen, men jag tyckte det var najs att förbudet fanns. Det luktar äckligt.Det sätter sig i kläderna. Du måste tvätta kläderna du använt på krogen (ute fredag och lördag är lika med två jeans, två tee/skjortor)Att tvätta onödigt mycket tär på miljön.Att röka på krogen kräver högre och mer effektivare ventilationssystem (dvs. att det drar mer ström = tär på miljön)Jag vill inte ha rök i mina lungor.Astmatiker vill defititivt inte ha detPersonalen som jobbar på krogar och restaurangen blir lidande.Askkoppar måste diskas, tillverkas och kastas = tär på miljönAskkoppar måste sättas ut på bord och dylikt = mer jobb för personalBrandrisken med en felslängd fimp Men visst. Det är ju rätt äckligt när en tjej luktar så där nyduschad och nyparfymerad. 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Frenzy Skrivet 27 februari, 2012 Rapportera Share Skrivet 27 februari, 2012 Det är bra med rökförbud när det kommer till personalen på stället. Som lag är det dock skrattretande i mitt tycke. Låt krogarna bestämma själva över detta. Vote: Bajs. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mathias Skrivet 27 februari, 2012 Rapportera Share Skrivet 27 februari, 2012 Utan tvekan najs. Största anledningen tycker jag är hälsan hos personalen på krogarna. De ska inte behövas andas giftig rök på sitt arbete. Sen har jag heller aldrig stört mig på att behöva gå utomhus från en krog för att röka; just att komma ifrån hetsen och högljudheten en stund är ju en av anledningarna att man gör det. Instämmer, det är knappast ett störande moment att gå ut i "kylan" för att ta en cigg. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
felshoe Skrivet 27 februari, 2012 Rapportera Share Skrivet 27 februari, 2012 Skitnajs! Agenten är dum. 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sniper Skrivet 27 februari, 2012 Rapportera Share Skrivet 27 februari, 2012 Röstar Najs, även om det är jobbigt att gå ut för att röka. Väldigt skönt att det inte är kvalmigt på grund av all cigarettrök på krogen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kobbe Skrivet 28 februari, 2012 Rapportera Share Skrivet 28 februari, 2012 Najs, även fast det är lite konstigt att staten skall bestämma jättemycket! Ta bara inte åsikten fel, jag tycker rökning är det dummaste man kan göra Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
VaXXoR Skrivet 28 februari, 2012 Rapportera Share Skrivet 28 februari, 2012 NAJS! Jag hatar lukten och det finns faktiskt folk som inte klarar av röken, blir lite som en allergichock när dom är nära rökare. Tycker det är fel att andra människor ska få skada mig med deras fula vana. Om man frågar mig så skulle rökning bara få ske i rökrum överallt och inte ute bland vanligt folk. Tycker staten ska sätta upp små rum här och där så kan rökarna stå där inne om dom nu älskar rökning så mycket, men det är bara hur jag känner. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
spajdermän Skrivet 28 februari, 2012 Rapportera Share Skrivet 28 februari, 2012 Det blir en Najs-röst, trots att jag älskade att hänga på kvalmiga pubar och ta en cigg till ölen under tågluffen i somras. Det var något speciellt med det, men hälsoriskerna, inte minst för personalen, väger över. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 28 februari, 2012 Rapportera Share Skrivet 28 februari, 2012 Najs fast tycker det egentligen borde finnas enstaka barer som tillåter rökning. Tycker dock om att just gå ut och ta en cigg och tala i enrum med någon eller börja snacka skit med andra som står utanför. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
ZcruweN Skrivet 28 februari, 2012 Rapportera Share Skrivet 28 februari, 2012 Najs med massförbud, dock borde dom införa någon krog där det är tillåtet för folk som nu vill det! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts