The Dude Skrivet 2 februari, 2012 Rapportera Share Skrivet 2 februari, 2012 Så varför gör folk inte det? De flesta datorskärmar man kollar över axeln på lyser där med webbsidor halvt fyllda av annonser och jag undrar varför de utsätter sig själva för det. Det är ju så enkelt, tar kanske en halv minut totalt att installera... Jag inser att marknadsföring på webben totalt skulle kollapsa om alla gjorde det men folk är i regel egoister i såna här fall och jag har svårt att tro att anledningen är att de flesta ser the greater good i att inte göra det. Hur kommer det sig att kollapsen inte skett? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Adrian G Skrivet 2 februari, 2012 Rapportera Share Skrivet 2 februari, 2012 (redigerad) Använder också Adblock och frågar mig ganska ofta varför många utav mina kompisar inte gör det. Det brukar bero på att de är lata, osäkra på "säkerheten" eller för att de mest surfar inne på sidor de gillar och därför får riktad reklam som de kan ha användning utav. (Sweclockers till exempel har reklam med ganska bra erbjudanden ibland.) Redigerad 2 februari, 2012 av Adrian G Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 2 februari, 2012 Rapportera Share Skrivet 2 februari, 2012 Jag tror att de flesta är så vana vid reklam på nätet så de har vant sig vid det och helt enkelt inte tänker på det. Skulle vara intressant att se hur mycket av reklamen som den "rutinerade" surfaren tar till sig jämfört med nybörjarna. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 2 februari, 2012 Skapat av Rapportera Share Skrivet 2 februari, 2012 (redigerad) Använder också Adblock och frågar mig ganska ofta varför många utav mina kompisar inte gör det. Det brukar bero på att de är lata, osäkra på "säkerheten" eller för att de mest surfar inne på sidor de gillar och därför får riktad reklam som de kan ha användning utav. (Sweclockers till exempel har reklam med ganska bra erbjudanden ibland.) Ja jag skulle tro att de flesta kan tänka sig att lägga in undantag i blockeringsfiltret för sidor de värderar. Sweclockers har ju den lilla fina bannern med hjärtat högst upp som noterar att man blockerar reklamen. Många av deras medlemmar har nog stängt av adblock på grund av det. Men jag förstår inte varför någon skulle vilja surfa in på exempelvis Aftonbladet eller DN utan reklamblockering på, huva. Jag tror att de flesta är så vana vid reklam på nätet så de har vant sig vid det och helt enkelt inte tänker på det. Skulle vara intressant att se hur mycket av reklamen som den "rutinerade" surfaren tar till sig jämfört med nybörjarna. Men tänk vilken otroligt lättnad det skulle vara för de reklamvana dagen de väl slipper annonserna. Typ som när ventilationssystemet i rummet man suttit i en hel dag stängs av och man bara njuter av tystnaden och andas ut. Redigerad 2 februari, 2012 av The Dude Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Pixiegnom Skrivet 2 februari, 2012 Rapportera Share Skrivet 2 februari, 2012 Ja, jag använder Ad-block, men får ibland lite dåligt samvete faktiskt. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mathias Skrivet 3 februari, 2012 Rapportera Share Skrivet 3 februari, 2012 Jag surfar cirka 50/50 med och utan adblock. Jag kan faktiskt inte påstå att jag tänker på vilket av dessa det är medan jag surfar. Självklart märker jag reklam, det gör man alltid. Men det stör mig inte. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Gof Skrivet 3 februari, 2012 Rapportera Share Skrivet 3 februari, 2012 Jag försöker, men ad-block för chrome är ju så jävla dåligt. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Umberto Skrivet 3 februari, 2012 Rapportera Share Skrivet 3 februari, 2012 Jadu, en bidragande orsak till det är att en stor del av nätsurfarna är kvinnor. Alla kvinnor (förutom IceCandy och Mila Kunis) är helt dumma i huvudet när det kommer till datorer och internet. True story. Gruppen medelålders brukar inte vara mycket bättre. För att nu inte tala om alla vilsna pensionärer som driver omkring. Det scrollas genom att klicka och dra i scrollbaren, det skrivs WWW i adressfältet och favoritbrowsern är Internet Explorer. Hmm, nu när jag tänker efter kommer jag ihåg att jag har polare som inte är mycket bättre... Jag tror att du överskattar randomsvensson helt enkelt. De flesta är inte nerdz och förstår sig inte på tillägg och sådana där krångliga saker. De vill bara surfa på internet och orkar inte bry sig om att avlägsna reklamen. Bara de får upp aftonbladet.se och kommer in på google är de nöjda. Om de börjar installera tillägg kan browsern krascha eller hela datorn krevera och då blir de tvungna att skicka in fanskapet på reparation och det blir dyrt och tar åtskilliga veckor och .. nej, det är en risk de inte vågar ta. Eller så är de bara lata. Tack vare dem är mycket på internet fortfarande gratis. Tack, tack. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kobbe Skrivet 3 februari, 2012 Rapportera Share Skrivet 3 februari, 2012 Jag använder faktiskt inte ad-block, mest eftersom jag aldrig använt det. Troligen för att jag inte orkade ha ett program som kördes 24/7 på min datorn, ni vet, förr i tiden när de faktiskt var program och inte plugin. Idag är min orsak att jag är lat, skulle jag gissa. Jag orkar inte lägga ner tid i det ämnet. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 3 februari, 2012 Rapportera Share Skrivet 3 februari, 2012 Jag surfade med ad-block när jag skaffade min första dator. Mest för att det var nytt och jag ville testa det. (Fick aldrig installera FF på familjens dator innan. ) Sedan när jag skaffade den här datorn så tog det ett bra tag innan jag skaffade ad-block igen, det var väl i takt med att youtube började ha minutlånga reklamsnuttar innan videoklippen som höll på att göra mig hysterisk som jag skaffade ad-block. Nu känner jag att jag nog aldrig kommer gå tillbaka igen, i skolan installerade jag ad-block på mitt konto, eftersom jag störde mig på att det var reklam överallt igen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Weener Skrivet 4 februari, 2012 Rapportera Share Skrivet 4 februari, 2012 Hade ingen aning om (och har fortfarande inte riktigt fattat) vad adblock var för nåt innan jag såg denna tråden. Jag känner inte att jag behöver installera något program för att ta bort reklam då jag inte finner reklam på nätet störande (om man inte räknar med youtube-reklamen innan klippen) Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SilentViper Skrivet 4 februari, 2012 Rapportera Share Skrivet 4 februari, 2012 Hade det till en början adblock o blockerade all reklam. Men just nu är jag bara tjock och lat och orkar inte bry mig om reklamen längre Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Valle-Ball Skrivet 5 februari, 2012 Rapportera Share Skrivet 5 februari, 2012 Är väl lat och lever i det förgångna och inbillar mig att en adblocker skulle ta (betydelsefull) prestanda av datorn xD . Vill dock tillägga att jag hade en adblocker för ca. 4-5 år sedan, och inbillade mig att datorn faktiskt blev segare. Dock tog jag jag bort den främst för att den fuckade upp mitt Flashback-användande ^^ Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jazz Skrivet 5 februari, 2012 Rapportera Share Skrivet 5 februari, 2012 Jag skulle nog göra det om jag kom ihåg det... hjärnan har väl på sätt och vis redan lärt sig var som är intressant och ointressant. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
ZcruweN Skrivet 6 februari, 2012 Rapportera Share Skrivet 6 februari, 2012 Jag använder adblock ja, men jag stänger av den när jag kollar streams! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
felshoe Skrivet 6 februari, 2012 Rapportera Share Skrivet 6 februari, 2012 (redigerad) Blockerar programmet reklam på Facebook också? Den är ju något irriterande. Edit: Installerade nu. Fungerar ju prima. Redigerad 6 februari, 2012 av felshoe 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Karatemorfar Skrivet 7 februari, 2012 Rapportera Share Skrivet 7 februari, 2012 Tack Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
aikjonas12 Skrivet 8 februari, 2012 Rapportera Share Skrivet 8 februari, 2012 Använder det och har använt så länge jag kan minnas. Brukar ibland göra undantag på sidor som jag stödjer särskilt, och som inte har miljarder i kapital från grunden (facebook får gärna tappa annonsintäkter pga av mig medans jag kan göra ett undantag för GTAsajten). Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts