Wu Zi Mu Skrivet 26 januari, 2012 Rapportera Share Skrivet 26 januari, 2012 (redigerad) Jag har som fått för mig att de nya körkorten går att använda som pass. Stämmer detta? Försökt läsa lite på olika ställen men blir inte riktigt säker. Jag ska alltså resa från Sverige till Spanien, Mallorca. Mitt pass har gått ut, och jag skulle behöva betala 350 kr för ett nytt. Men jag tog ju körkort december 2009, fick det 27 januari 2010. Kan jag se om mitt körkort är ett sånt där "special"-Schengen-accepterad? Det här fick mig att fundera lite: http://www.eu-upplysningen.se/faq/Fragor-och-svar/Resa-studera-och-arbeta/Korkortet-som-id-kort/ Om det skulle vara så att jag måste skaffa pass, kan jag då använda ett "gammalt" foto till passet? Hittade fler kopior från mitt körkortsfoto. De är ju knappt 2 år gamla, och i originalskick så det känns ju onödigt att behöva ta ett nytt. Om jag till exempel påstår att de är nya bilder, iom att jag inte förändrats så mycket i utseendet de två åren. Redigerad 26 januari, 2012 av Wu Zi Mu Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Gof Skrivet 26 januari, 2012 Rapportera Share Skrivet 26 januari, 2012 Det KAN fungera. Iallafall när du reser från Sverige. Är dock alls säkert att det kommer fungera när du ska hem igen (eftersom spanjorer förmodligen inte har speciellt bra koll på vad som är ett svenskt körkort och inte). Pass eller ett nationellt id-kort från polisen är det enda som fungerar till 100%. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kobbe Skrivet 26 januari, 2012 Rapportera Share Skrivet 26 januari, 2012 Inom EU skall det väl fungera? Tror jag åtminstone, dock inte säker. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Wu Zi Mu Skrivet 27 januari, 2012 Skapat av Rapportera Share Skrivet 27 januari, 2012 Får nog ta en sväng till polisstationen och höra efter. Om inte annat skaffa ett pass när man är där. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
spajdermän Skrivet 27 januari, 2012 Rapportera Share Skrivet 27 januari, 2012 Polisen tar numera egna bilder till passet direkt på stationen. Så nej, angående körkortsbilderna. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 27 januari, 2012 Rapportera Share Skrivet 27 januari, 2012 Såvitt jag vet funkar det inom EU. Min kompis flög t o m från Danmark till Tyskland med ett Nordea-ID förra året. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Wu Zi Mu Skrivet 27 januari, 2012 Skapat av Rapportera Share Skrivet 27 januari, 2012 (redigerad) Såvitt jag vet funkar det inom EU. Min kompis flög t o m från Danmark till Tyskland med ett Nordea-ID förra året. Nu har jag vart hos polisen och rätat ut en hel del ? till ! Kan man resa inom norden med endast körkort? Ja Kan man resa inom EU med endast körkort? Nej Kan man resa inom Schengenområdet med endast körkort? Nej. Bara med nationellt ID eller pass. Men min kompis har rest till Spanien med bara körkortet, då går det väl?: Det händer att folk kan slinka igenom, men enligt regler och lag är inte körkortet giltig, och kan leda till problem om du saknar pass eller nationellt ID. Men är inte ett nationellt ID och körkort samma sak? Nej. Tips: Skaffa hellre pass då det är billigare än nationellt ID. Dessutom fungerar bara nationellt ID i dessa länder: Spoiler Belgien Danmark Finland Frankrike Grekland Island Italien Luxemburg Nederländerna Norge Portugal Schweiz Spanien Tyskland Österrike Angående bilden från mitt körkort så sa hon att de ordnar allt digitalt, så jag fick ta en ny bild. Gick mycket smidigare o snabbare än förra gången jag ordnade leg/pass/körkort. Redigerad 27 januari, 2012 av Wu Zi Mu 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eminem33 Skrivet 28 januari, 2012 Rapportera Share Skrivet 28 januari, 2012 Nya körkort? När kom dom och vad är det för skillnad? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Umberto Skrivet 28 januari, 2012 Rapportera Share Skrivet 28 januari, 2012 Inom EU skall det väl fungera? Tror jag åtminstone, dock inte säker. Det var så ja, men jag har för mig att de skärpte reglerna (åtminstone formellt) i mitten av 2000-talet pga terrorismen. Jävla terrorister. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts