The Dude Skrivet 6 november, 2011 Rapportera Share Skrivet 6 november, 2011 Jag upptäckte i somras det enorma podcastarkivet från P3-dokumentär! Programmen håller mycket hög standard, det är alltid nyckelpersonerna i händelserna som intervjuas. Många intressanta ämnen! Dessutom är det sjukt allmänbildande. Det handlar om sånt som vi är lite för unga för att ha upplevt men som ofta relateras till i diskussioner och som våra föräldrar vet allt om. Några av de höjdpunkter som jag har lyssnat på: Palmemordet Arlandarånet Örnligan Ny Demokrati Raoul Wallenberg Kårhusockupationen JAS-projektet IB-affären Fler som verkar intressanta: Rasbiologin Svenska Vietnamrörelsen Polismorden i Malexander Kärnkraftsomröstningen U-båtshotet med flera! Finns på iTunes: http://itunes.apple.com/us/podcast/p3-dokumentar/id308339623 och såklart på SR.se Tar gärna emot tips på fler intressanta avsnitt! 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Lajnux Skrivet 6 november, 2011 Rapportera Share Skrivet 6 november, 2011 Ah, det här har jag glömt bort helt och hållet! Fick för mig att börja lyssna under tiden i lumpen eftersom det var rätt långa tågresor till och från garnisonen. Hann dock bara lyssna på två dokumentärer innan tankarna svävade iväg. "Svenska hackers" var den första dokumentären jag lyssnade på och den var relativt intetsägande och ointressant. Däremot kan jag rekommendera dokumentären om "Militärligan". Ansåg att den var väldigt intressant och dokumentären i sig täckte rätt mycket. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
DrStupid Skrivet 6 november, 2011 Rapportera Share Skrivet 6 november, 2011 (redigerad) Åh, lyssnade på det här när jag jobbade i somras och funderade på att starta en tråd om det då! Vissa av programmen är grymt intressanta! Ett urval av de jag lyssnade på som alla var bra och rekommenderas, särskilt de fetstilta: Folkmordet i Rawanda Den tyska terrorhösten 1977 Svenska Hackers Farcgerillan Sunday Bloody Sunday Vem får bo i Europa? Svenska Kärnvapen Lajnux: Svenska Hackers ägde ju, den var superretro! Redigerad 6 november, 2011 av DrStupid Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Umberto Skrivet 6 november, 2011 Rapportera Share Skrivet 6 november, 2011 (redigerad) Jag är inte så jätteintresserad av modern brottshistoria, så därför föredrar jag P4 dokumentär. Det brukar handla om mer människonära ämnen - många intressanta livshistorier m.m. Rekommenderas. Finns en liten podcaststråd f.ö. Redigerad 6 november, 2011 av Umberto Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Eudoros Skrivet 6 november, 2011 Rapportera Share Skrivet 6 november, 2011 (redigerad) P3-dokumentär är min favoritpodcast. Har sedan förra hösten och framåt lyssnat igenom merparten av sortimentet faktiskt. Favoriterna är Polismordet i Malexander, Palmemordet och Kongokrisen. Kongokrisen handlar först och främst om de svenska soldater som var stationerade nere i Kongo och hur upplevelserna de hade där nere speglade livet när de kom tillbaka till Sverige. Man får bland annat höra en hårresande berättelse av en svensk soldat som sköt ned en barnsoldat i ryggen med k-pist och en mörklagd historia om hur en svensk soldat blev uppäten av kannibaler! Så som jag förstod det har det däremot aldrig bekräftats, men så löd iaf historien. Redigerad 6 november, 2011 av Eudoros Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 9 november, 2011 Skapat av Rapportera Share Skrivet 9 november, 2011 Åh, lyssnade på det här när jag jobbade i somras och funderade på att starta en tråd om det då! Vissa av programmen är grymt intressanta! Ett urval av de jag lyssnade på som alla var bra och rekommenderas, särskilt de fetstilta: Den tyska terrorhösten 1977 Ah shit vad bra den var! Hade ingen aning om hur allvarlig den där situationen faktiskt var... 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 3 januari, 2012 Rapportera Share Skrivet 3 januari, 2012 Tusen tack för påminnelsen, sitter nu och laddar ner för att bränna ut och lyssna på i postbilen. Så jävla fint. Återkommer! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 3 januari, 2012 Rapportera Share Skrivet 3 januari, 2012 (redigerad) När vi ändå talar radio och P3 så är Cirkus Kiev så jävla mumma, radiohumor är verkligen underskattat. Vi som gillar datorer (duh) uppskattar otvivelaktigt Teknik-Patasketcherna. Redigerad 3 januari, 2012 av mr_tobbe Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts