Siana Skrivet 9 september, 2011 Rapportera Share Skrivet 9 september, 2011 Jag kom bara att tänka på det här idag och kände för att utforska mer. Alla känner till fenomenet när två främlingar möter varandra och deras vägar korsar sig - ibland blir processen smärtfri då den ena personen väjer undan, ibland blir det jobbigt när båda väjer undan åt samma riktning, och ibland blir det väldigt intressant när ingen väjer. Vanligast är att en person alltid gör samma sak - väjer, eller inte väjer. Jag har en teori att detta baserar sig på hur storvuxen man var i sin barndom (cirka mellan-högstadiet). De som var stora då väjer generellt sett inte på sig, medan de som var kortväxta under sin ungdom ofta väjer, även fast de kanske blir betydligt mycket längre senare. Själv var jag väldigt kort som yngre och således väjde jag konstant. Jag är inte särskilt lång nu heller, men det är om man jämför med andra män. Jämför man mig med kvinnor, pensionärer och barn är jag generellt längre. Därför har jag börjat att försöka strunta i att väja, men när jag då och då möter en koloss så väjer jag ganska snabbt. Rösta på, så att vi en gång för alla kan gå till botten med det här! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 9 september, 2011 Rapportera Share Skrivet 9 september, 2011 Jag har stundtals en tvångstanke att se en fri väg i folksamlingar och på vanliga gågator (eller i skogen!) så möten blir oftast aldrig av. Om det blir, så brukar jag markera en tydlig båge med min gång så att den andre ska väja. Fast, bjässar väjar jag väl för, eller stannar. Fick ingen ordning på vad jag skulle rösta, för Aldrig vore lite fel. Tog "inte väja" som röst. Och jag var väldigt liten i lägre åldrar. Är inte särskilt lång nu heller. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Karatemorfar Skrivet 9 september, 2011 Rapportera Share Skrivet 9 september, 2011 Vote: Ja, alltid. Snarare JÄMNT. Är för snäll vi möten. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 9 september, 2011 Rapportera Share Skrivet 9 september, 2011 (redigerad) Jag försöker att inte väja, men väjer först om ingen väjer. Först, brukar jag tänka "Hell no, jag flyttar inte på mig". http://memebase.com/wp-content/themes/vip/cheezcommon2/ragecomic/packs/determined/images/ChallengeAccepted.png Efter några meter och den andra personen inte har väjt, så håller jag fast vid det. "Mooove your ass!" http://memebase.com/wp-content/themes/vip/cheezcommon2/ragecomic/packs/focused/images/Sweaty.png När det är ~10 meter kvar eller så, så brukar jag väja. "Okey..." http://memebase.com/wp-content/themes/vip/cheezcommon2/ragecomic/packs/sad/images/Okay.png Redigerad 9 september, 2011 av RavenE 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Renard Skrivet 9 september, 2011 Rapportera Share Skrivet 9 september, 2011 (redigerad) Jag bränner på och blinkar med heljuset och tutar som fan! Bilarna jag möter kör i diket. Works every time! Nä, jag har inte ens körkort. Redigerad 9 september, 2011 av Renard 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SilentViper Skrivet 9 september, 2011 Rapportera Share Skrivet 9 september, 2011 Nu har jag inte fattat detta riktigt Siana menar du väja för bil,moped,cykel,permobil? 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Frusciante Skrivet 9 september, 2011 Rapportera Share Skrivet 9 september, 2011 Nu har jag inte fattat detta riktigt Siana menar du väja för bil,moped,cykel,permobil? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 9 september, 2011 Rapportera Share Skrivet 9 september, 2011 Nu har jag inte fattat detta riktigt Siana menar du väja för bil,moped,cykel,permobil? Möte på trottoar/gångväg och möter någon som går på samma sida. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Renard Skrivet 9 september, 2011 Rapportera Share Skrivet 9 september, 2011 Aha! Tog för givet att det rörde sig om bilkörning! Själv sitter jag i el-rullis när jag är ute, så folk går åt sidan för att de inte vågar stöta sig. Man får ju inte vara politiskt inkorrekt. Ibland känner jag mig som Moses som delar Röda Havet när jag är ute. 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SilentViper Skrivet 9 september, 2011 Rapportera Share Skrivet 9 september, 2011 Vote: Jag försöker att inte väja men väjer oftast först om ingen väjer Men hatar om man försöker väja åt höger så gör den andre samma sak eller om man väja åt vänster så blir det samma sak där tills man tar varsina håll vet inte hur många gånger det har hänt man har varit tvungen att tvärnita samt nära att köra in i den andre med cykeln. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
felshoe Skrivet 9 september, 2011 Rapportera Share Skrivet 9 september, 2011 Det varierar, men jag väjer oftast åt höger rätt tidigt för att vara först med att markera så att jag slipper utstå pinsamheten i att stå precis mittemot någon främling och hoppa till höger och vänster. Ser ut som någon rolig dans. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Frusciante Skrivet 9 september, 2011 Rapportera Share Skrivet 9 september, 2011 Jag bränner på och blinkar med heljuset och tutar som fan! Bilarna jag möter kör i diket. Works every time! Nä, jag har inte ens körkort. Bara jag som trodde Renard pratade om hur han kör permobil med det här inlägget? 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 9 september, 2011 Rapportera Share Skrivet 9 september, 2011 Vanligast är att en person alltid gör samma sak - väjer, eller inte väjer. Jag har en teori att detta baserar sig på hur storvuxen man var i sin barndom (cirka mellan-högstadiet). De som var stora då väjer generellt sett inte på sig, medan de som var kortväxta under sin ungdom ofta väjer, även fast de kanske blir betydligt mycket längre senare. Tror du är något på spåren! Även om jag själv bestrider den teorin... Tillhör ju den mer storväxta delen av forumiterna, men har ALLTID vikt undan, och kommer nog alltid att göra det också. Men så är jag ju också en yes-man i största allmänhet. Bara jag som trodde Renard pratade om hur han kör permobil med det här inlägget? Haha, nej... Jag hann till och med plussa innan jag insåg misstaget! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 9 september, 2011 Rapportera Share Skrivet 9 september, 2011 Vote: Jag försöker att inte väja men väjer oftast först om ingen väjer Men hatar om man försöker väja åt höger så gör den andre samma sak eller om man väja åt vänster så blir det samma sak där tills man tar varsina håll vet inte hur många gånger det har hänt man har varit tvungen att tvärnita samt nära att köra in i den andre med cykeln. Högertrafik. Tips! Funkar även för cyklar. 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Boomer Skrivet 9 september, 2011 Rapportera Share Skrivet 9 september, 2011 Beror helt på vilket humör jag är på och om jag har bråttom osv. Men för att förstöra din teori så kan jag berätta att jag oftast viker undan, och har gjort i hela mitt liv. Var längst (eller nära nog) i låg-, mellan-, och högstadiet (och gymnasiet, om det nu är kul att veta). Det var inte förrän gymnasiet som jag, med hjälp utav en kamrat, lärde mig hur man får andra personer att flytta på sig. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 9 september, 2011 Skapat av Rapportera Share Skrivet 9 september, 2011 Beror helt på vilket humör jag är på och om jag har bråttom osv. Men för att förstöra din teori så kan jag berätta att jag oftast viker undan, och har gjort i hela mitt liv. Var längst (eller nära nog) i låg-, mellan-, och högstadiet (och gymnasiet, om det nu är kul att veta). Det var inte förrän gymnasiet som jag, med hjälp utav en kamrat, lärde mig hur man får andra personer att flytta på sig. Hm. Det kanske sitter mentalt då, eller så är du och Kebab undantag som bekräftar regeln. Jag minns att jag har diskuterat det med vänner och det passar väldigt bra in på dem. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Renard Skrivet 10 september, 2011 Rapportera Share Skrivet 10 september, 2011 (redigerad) Bara jag som trodde Renard pratade om hur han kör permobil med det här inlägget? Om någon trotsar mig nån dag på stan och vägrar flytta sig ska ni få se på helljus! Redigerad 10 september, 2011 av Renard 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
spajdermän Skrivet 10 september, 2011 Rapportera Share Skrivet 10 september, 2011 Man stirrar bara rakt igenom och förbi de mötande med obeveklig blick. Sedan är det bara att spatsera rakt fram med bestämda steg utan att behöva flytta sig ur vägen. Vote: Nej. Jag är inte liten, men inte heller speciellt stor (185cm). Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
aikjonas12 Skrivet 10 september, 2011 Rapportera Share Skrivet 10 september, 2011 Oftast väjer jag. Men är man på centralen när det är massor med folk blir det riktigt jobbigt efter ett tag. Då brukar jag tänka: "Nej nu ska jag fan inte väja!". Om man ser till att se målmedveten ut och håller huvudet högt så brukar det gå rätt bra att bara gå rakt fram. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Lajnux Skrivet 14 september, 2011 Rapportera Share Skrivet 14 september, 2011 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts