Renard Skrivet 22 juli, 2011 Rapportera Share Skrivet 22 juli, 2011 (redigerad) Det verkar som att Oslo drabbats av en terroristattack. En bilbomb har exploderat utanför regeringsbyggnaden och två personer har dött hitills. Disskutera! Aftonbladet har krigsrubriker. Redigerad 22 juli, 2011 av Renard Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Frenzy Skrivet 22 juli, 2011 Rapportera Share Skrivet 22 juli, 2011 Hell seger. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Illousion Skrivet 22 juli, 2011 Rapportera Share Skrivet 22 juli, 2011 Skall bli spännande att se hur det här utvecklas. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Renard Skrivet 22 juli, 2011 Skapat av Rapportera Share Skrivet 22 juli, 2011 (redigerad) Undrar om det finns fler bomber utplacerade i Oslo? Hur som helst har säkerheten i Stockholm skärpts. Edit: Fox News Redigerad 22 juli, 2011 av Renard Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Gof Skrivet 22 juli, 2011 Rapportera Share Skrivet 22 juli, 2011 Väntar på en riktig karatemorfarrapport här. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Umberto Skrivet 22 juli, 2011 Rapportera Share Skrivet 22 juli, 2011 (redigerad) Skrämmande. Oslo ser ut som en krigszon. [ytlig och kall] Undrar om det här kommer att inverka på kvällens omgång av Tippeligan? Jag har bettat en match. [/ytlig och kall] Redigerad 22 juli, 2011 av Umberto Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Karatemorfar Skrivet 22 juli, 2011 Rapportera Share Skrivet 22 juli, 2011 Bomben smällde 200 meter från våran lägenhet. Jag var på jobbet när det hände och det ligger mer än 1 km ifrån platsen. Byggnaden skakade och vi kände tryckvågen. Polisen vill att folk ska ta sig ur Oslo centrum men i får se. Är hemma i lägenheten nu i alla fall. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eminem33 Skrivet 22 juli, 2011 Rapportera Share Skrivet 22 juli, 2011 En person utklädd till polis har enligt VG avlossat flera skott i Buskerud i Norge. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jazz Skrivet 22 juli, 2011 Rapportera Share Skrivet 22 juli, 2011 Sjukt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Misterwhoopee Skrivet 22 juli, 2011 Rapportera Share Skrivet 22 juli, 2011 Obehaglig start på helgen... Nu rapporteras det tydligen om att det främst ska ha varit energimyndigheten som utsattes för sprängningen. Detta måste ju ha legat mycket mer planering bakom än det misslyckade terrordådet i Stockholm i julas? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kicken Skrivet 22 juli, 2011 Rapportera Share Skrivet 22 juli, 2011 Fyra döda på ön. De håller fortfarande på och skjuter där. "Fikk textmelding fra Utøya: "Ikke ring meg. Jeg gjemmer meg." Fy F*en nå er jeg på gråten." Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Flaskan Skrivet 22 juli, 2011 Rapportera Share Skrivet 22 juli, 2011 Dem har gripit han som skjuter på Utøya. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eminem33 Skrivet 22 juli, 2011 Rapportera Share Skrivet 22 juli, 2011 Varför vill polisen att folk ska inte använda sina mobiler? ÄR det för att det skulle kunna trigga nån fjärrutlösning av en bomb? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Renard Skrivet 22 juli, 2011 Skapat av Rapportera Share Skrivet 22 juli, 2011 Varför vill polisen att folk ska inte använda sina mobiler? ÄR det för att det skulle kunna trigga nån fjärrutlösning av en bomb? Spot on! Många bomber idag styrs av mobilsignaler. Nu tror jag ju att det är ett visst specifikt nummer man ska ringa för att få en bomb att explodera, men någon kan ju råka slå fel nummer. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Karatemorfar Skrivet 22 juli, 2011 Rapportera Share Skrivet 22 juli, 2011 Är säker på att varför bi inte ska använda mobilerna är för att mobilnätet blir överbelastat. 20 minuter efter bomben kunde inte jag ringa eller smsa någon, så därför tror jag. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Renard Skrivet 22 juli, 2011 Skapat av Rapportera Share Skrivet 22 juli, 2011 Reinfeldt har uttalat sig: "Jag beklagar djupt det tragiska som hänt i Oslo och vid de norska socialdemokraternas ungdomsläger. Mina tankar går till offrens anhöriga och till de som skadats. Jag har varit i kontakt med statsminister Jens Stoltenberg för att beklaga det inträffade och vi har erbjudit vår hjälp om detta skulle behövas. Från svensk sida följer vi fortlöpande händelseutvecklingen. Det finns fortsatt stora oklarheter runt det inträffade." Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Flaskan Skrivet 22 juli, 2011 Rapportera Share Skrivet 22 juli, 2011 Minst sju personer döda i explosionen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
iweX Skrivet 22 juli, 2011 Rapportera Share Skrivet 22 juli, 2011 (redigerad) Spot on! Många bomber idag styrs av mobilsignaler. Nu tror jag ju att det är ett visst specifikt nummer man ska ringa för att få en bomb att explodera, men någon kan ju råka slå fel nummer. En bomb kan inte styras av en mobilsignal, dvs en ringsignal eller ett sms ljud. Den kan dock styras av om jag smsar till den, eller ringer. Beror lite på vad det är för sorts bomb. Att någon ska råka slå fel nummer är ytterst liten chans, men den finns. Men jag tror inte att dem inte vill att folk använder mobiltelefonerna för att dem kan trigga bomben, utan mera för det karatemorfar skriver. Man kan också aktivera bomber genom blåtand, men det har ju inget att göra med mobilnätet. Redigerad 22 juli, 2011 av iweX Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Renard Skrivet 22 juli, 2011 Skapat av Rapportera Share Skrivet 22 juli, 2011 (redigerad) En bomb kan inte styras av en mobilsignal, dvs en ringsignal eller ett sms ljud. Den kan dock styras av om jag smsar till den, eller ringer. Beror lite på vad det är för sorts bomb. Att någon ska råka slå fel nummer är ytterst liten chans, men den finns. Men jag tror inte att dem inte vill att folk använder mobiltelefonerna för att dem kan trigga bomben, utan mera för det karatemorfar skriver. Man kan också aktivera bomber genom blåtand, men det har ju inget att göra med mobilnätet. Men nu var det ju inte ringsignaler jag snackade om, utan signalerna som färdas mellan en mobil och en annan Men visst ligger det mer logik i det karatemorfar säger Redigerad 22 juli, 2011 av Renard Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sniper Skrivet 22 juli, 2011 Rapportera Share Skrivet 22 juli, 2011 CNN rapporterar: "Oslo - A city under attack"... Dessutom har deras "terrorism expert" utnämnt att, eftersom det är ett dåd med så stor precision och koordination som även påminner om terrordåden i Mumbai och även överensstämmer med de planer man hittat när man dödat Usama bin Laden, det är Al-Qaida som ligger bakom. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts