Jump to content

Kingdoms of Amalur: Reckoning (XBox 360, PS3, PC)


Crusader
 Share

Recommended Posts

Ken Rolston, Lead Designer av Morrowind och Oblivion, är spelets Lead Designer. Art är designat av Todd McFarlane. Forgotten Realms' bokförfattaren R. A. Salvatore (som skapade bla "Drizzt Do'Urden") har skapat världen och dess Lore.

Som om det inte var tillräkligt för att skapa intresse så påminner spelet mycket om det första "Fable" spelet. Själva säger de att det är som en blandning av Oblivion och God of War.

Spelet kommer ha ett 1-knapps fighting system där man hela tiden trycker på en knapp för att slåss och hur man trycker kommer ha effekt på vad för attacker som görs. Men man kommer också ha en sköld att skydda sig med samt använda i vissa attacker (alla klasser har sköld men t ex magiker har en magisk sköld).

Där kommer också vara speciella Quicktime attacker som fungerar som extra starka attacker och ofta direktdödande.

Man kommer kunna spela igenom 5 olika regioner.

Man kommer kunna välja mellan 4 olika raser.

Man kommer kunna välja mellan 3 olika klasser, Warrior, Mage, Rogue. Vilket man blir beslutas inte genom ett val i början utan beror på vilka skills man väljer att utveckla genom spelets gång. T ex väljer man magiska skills så går man mot magiker hållet medans om man väljer stridskunskaper så går man åt krigare.

Man kommer kunna välja mellan 22 olika abilities per klass.

Man kommer kunna byta rustning och vapen på sin karaktär och de syns.

Man kommer skapa sin egen karaktärs utseende.

Open World.

Det här är första spelet i "Kingdoms of Amalur" världen men många fler är planerade. Bla så håller de på med ett MMORPG och det här första spelet är uppenbarligen till för att locka folk till världen och få in pengar till att utveckla det framtida MMORPG. Men även fler Singel Player RPG kommer släppas likaså serier och Action-Figurer.

Jag tycker det ska bli intresant och se om det här är början till en ny storslagen franchise som man kommer återvända till i många många år framöver opch kommer kunna säga till sina barn "jag spelade orginalet när det först kom ut" eller om det hela kommer bli en one hit wonder och sedan falla pladask. Eller om kanske första spelet rent ut av floppar. Fast det sista låter inte troligt. Trots att det är "38 Studios" första spel så har de spelat alla korten rätt. De har köpt "Big Huge Games" för att ha riktiga utvecklare till spelet. De har anställt några av de största namnen till att skapa spelets värld och har "Electronic Arts" som utgivare.

Det är nog mer nästa spel i serien som allt kommer hänga på hurvidar de kan utveckla spelserien rätt eller om de faller i samma grop som "Fable".

Trailers

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sjukt konstigt att liksom annonsera: DETTA KOMMER BLI EN FRANCHISE! Varför inte bara göra ett grymt spel för att sen se hur det går?

"Hej, alltså vi vill göra ett bra spel men för att vi ska göra det så gör vi ett halvdant först så att vi har råd att göra det bra spelet, funkar det för er?"

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Wtf?

Som Fable, Arcania och de flesta Action-RPG. Tryck 1 gång för att slå, snabba tryckningar för comboes, håll inne för super attack osv.

Sjukt konstigt att liksom annonsera: DETTA KOMMER BLI EN FRANCHISE! Varför inte bara göra ett grymt spel för att sen se hur det går?

"Hej, alltså vi vill göra ett bra spel men för att vi ska göra det så gör vi ett halvdant först så att vi har råd att göra det bra spelet, funkar det för er?"

Nej, inte riktigt så. De vill göra ett storslaget MMORPG men att utveckla MMORPG är dyrt så de köpte ett annat spelbolag för att utveckla ett storslaget episkt Singel-player RPG istället som de har lagt ned mycket pengar på att utveckla med några riktigt stora namn.

Alltså, man anställer inte R. A. Salvatore till att skapa en gigantisk levande fantasy värld bara för ett spel och får man igång en franchise så är lyckan gjord för spelbolaget i många år framöver.

Deras MMORPG är redan under utveckling sedan långt innan "Kingdoms of Amalur: Reckoning" ens var påtänkt. På det här sättet kan de locka fler spelare till sitt kommande MMORPG också samtidigt som de får råd med spelet.

Du får tänka på, det här är ett litet indipendent företag och det här blir deras första spel. De har inte råd att misslyckas med det här eller råd att skapa ett stort MMORPG utan vidare som vissa andra företag har.

Sedan har ingen sagt att det var banbrytande. Den där informationen är inte för att skryta utan för att informera. De flesta förväntar sig att man bara kommer kunna spela 1 ras, en blandning mellan 2 klasser, inte byta kläder opch utseende på huvudkaraktären och att spelet inte blir Open World (man förväntar sig alltid det värsta) så genom att berätta de sakerna så vet man vad man har att se fram emot.

Hade de t ex inte berättat i förväg att man inte kunde byta ras i "Dragon Age II" så hade folk reagerat väldigt mer negativt än de gjorde.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 months later...
  • 1 month later...

En intrresant artikel på IGN om spelet (samt 22 min av gameplay).

Den berättar att de har skrivit 10000 år av historia runt spelet och tankarna är att alla spela ska utspela sig under speciellt tillfällen i den historian. Varje karaktär och varje plats har en egen historia. Inget är en slump utan allt i spelet finns där för en orsak även om vi kanske inte inser det när vi spelar just det här spelet. T ex kan något som verkar helt sakna betydelse här ha en stor betydelse i en uppföljare.

Förutom en gigantisk open world med hundratals timmar med quest och sidequest så ska spelet också ha en avanserad persuasion system och choice system som de inte riktigt har talat om. Men det kommer vara liknande Oblivion med ett flertag av olika dialog val. Och de dialog val som leder vidare är färgade i blått så du vet helatiden vilket val som kommer få dig att gå vidare och kan därför ställa frågor utan att vara orolig att du av olyckshändelse sätter igång nästa händelse eller, alt., om du struntar i att få veta mer om bakgrund och annan info så vet du enkelt vilken du ska ta för att gå vidare i spelet.

Alla NPCer har sina egna liv och egna dagliga rutiner.

Spelet kommer ha över 120 handgjorda dungeons.

Där finns 6 olika factions som man kan gå med i, alla med sin egen main storyline.

Hundra tals side quests där vissa är enkla medans andra är mycket mer avanserade.

Hundratals unika items (vapen, rutning mm) att loota, och då räknas inte med alla de man själv kan skapa.

Din kareaktär utvecklas efter hur du väljer att utveckla hans skills. Där finns så kallade "Destiny" kort som blir upplåsta beroende på vad för val man gör för val för att visa hur ens karaktär utvecklas. Så man väljer inte klasser i spelet utan de blir valda beroende på hur man spelar och det är aldrig försent att byta. Så går du mot Warrior hållet i början men vill sedan bli magiker så kan du byta inriktning och gå åt det hållet istället.

Det här ska vara RA Salvatore's största projekt någonsin, tillochmed större än skapelsen av Baldur's Gate världen.

Med tanke på att många journalister säger att det här är spelet alla Fable-fans önskade att Fable var så låpter det verkligen mycket spännande. Jag länmgtar tills jag får en möjlighet att spela det. Spelat ska släppas i Febuari nästa år.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...