NilsHolgersson Skrivet 14 april, 2011 Rapportera Share Skrivet 14 april, 2011 Kära vänner Vad är en bra svenska film? Jag har sett ett par; Lilja 4-ever, Så som i himmelen, Låt den rätte komma in... och Utvandrarna för en tid sedan. Det sjunde inseglet av Ingmar Bergman har jag fortfarande att se. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Martin-123 Skrivet 14 april, 2011 Rapportera Share Skrivet 14 april, 2011 Fucking Åmål! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Renard Skrivet 14 april, 2011 Rapportera Share Skrivet 14 april, 2011 Lite överskattad enligt mig, men Ingemar Bergman är svensk filmhistoria. Fanny och Alexander är hans bästa imo. En av de bästa svenska filmerna någonsin är Hets med Stig Järrel. Otroligt obehaglig film om en sadistisk lärare på 40-talet som plågar sina elever. både psykiskt och fysiskt. Sen har vi ju underbara Kocken med Kjell Bergkvist. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Maimstream Skrivet 14 april, 2011 Rapportera Share Skrivet 14 april, 2011 Midvinterduell är en svensk film. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 14 april, 2011 Rapportera Share Skrivet 14 april, 2011 Lite "nyare" filmer: Ondskan, Män som hatar kvinnor, Kopps, Tillsammans Lite äldre: Äppelkriget, Picassos Äventyr, Jönssonligan Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
DrStupid Skrivet 14 april, 2011 Rapportera Share Skrivet 14 april, 2011 Sunes Sommar 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Renard Skrivet 14 april, 2011 Rapportera Share Skrivet 14 april, 2011 Jönssonligan Lysande Siana! Jönssonligan är grejer det! Speciellt första filmen ligger mig nära hjärtat. Svensk film när den är på topp! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
IceCandy Skrivet 14 april, 2011 Rapportera Share Skrivet 14 april, 2011 (redigerad) Vackra filmer vet jag inte, men underhållande/bra svenska filmer är enligt mig bland annat: Tillsammans Kim Novak badade aldrig i genesarets sjö Farväl Falkenberg Tjenare Kungen Populärmusik från Vittula Vid närmare eftertanke så insåg jag precis att alla filmer handlar om samma sak, vänskap. Antar att det är en utav dom genrer som svenskar är bra på att göra film om. Eller så kanske det är temat i sig som faller mig i smaken. Edit: Om du försöker lära dig svenska så rekommenderar jag förvisso inte Farväl Falkenberg. Det finns inget självklart manus i den, och filmen är svår att förstå även för folk med svenska som modersmål. Redigerad 14 april, 2011 av IceCandy Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
NilsHolgersson Skrivet 15 april, 2011 Skapat av Rapportera Share Skrivet 15 april, 2011 Tack alla. Jag ska titta på dem, till att börja med Fucking Åmål. Låter spännande. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
spajdermän Skrivet 15 april, 2011 Rapportera Share Skrivet 15 april, 2011 Stockholm Boogie 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
NilsHolgersson Skrivet 15 april, 2011 Skapat av Rapportera Share Skrivet 15 april, 2011 http://www.youtube.com/watch?v=HrPYHqoLLQI Bra låt dock. Är han fortfarande känd? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Renard Skrivet 15 april, 2011 Rapportera Share Skrivet 15 april, 2011 http://www.youtube.com/watch?v=HrPYHqoLLQI Bra låt dock. Är han fortfarande känd? Jag känner till honom. Tror dock att det där var en one hit wonder tyvärr. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jazz Skrivet 15 april, 2011 Rapportera Share Skrivet 15 april, 2011 Patrik 1.5. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mordos Skrivet 16 april, 2011 Rapportera Share Skrivet 16 april, 2011 .. Har ni glömt den bästa svenska filmen som någonsin har gjorts? STRUL. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts