Umberto Skrivet 21 februari, 2011 Rapportera Share Skrivet 21 februari, 2011 (redigerad) I najs eller bajs denna vecka, ett fenomen inom Sveriges nutida filmproduktion: SVENSK POLISFILM! Beck, Wallander, Van Veeteren, Huss, Falk, Hassel... Listan kan göras lång över de mer eller mindre populära deckare som har tagit steget in på vita duken redo att försvara Sverige närhelst riket hotas av en ny seriemördare, människosmugglarliga eller drogkartell. Polisfilmer formligen pumpas ut och konsumeras i massiva mängder och trots att kritikerna sällan låter sig imponeras av genren i fråga verkar snutrullarna vara omtyckta bland folket och flertalet filmserier har till och med rönt internationell framgång och blivit en exportvara. Frågan är dock om polisfilm är bra film eller om det är b-underhållning som alltid följer samma uttjatade koncept? Svensk polisfilm: Najs eller bajs? Du måste välja. RESULTAT: SVENSK POLISFILM ÄR BAJS! (52%) Redigerad 1 mars, 2011 av Umberto Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kobbe Skrivet 21 februari, 2011 Rapportera Share Skrivet 21 februari, 2011 Tycker att Bäck, Falck och wallander är jävligt bra filmer Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kicken Skrivet 21 februari, 2011 Rapportera Share Skrivet 21 februari, 2011 Wallander suger balle. Förstår inte folk som tycker om det. Främst p.g.a. dåliga skådespelarinsatser. Beck är det bästa som Sverige producerat (och då inkluderar jag ALLA beckrullar vilket inkluderar alla från 30 år bakåt i tiden). Alla håller inte hög klass, men det finns bra många guldkorn. Det tråkiga och det stora minuset är att det handlar om massproduktion vilket ofta leder till dåliga filmer. Mikael Persbrandt intervjuades en gång angående just massproduktionen och berättade hur 2-3 beckrullar pumpades samtidigt under en och samma månad, att han ibland fick skifta manus och rubriker dag till dag. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Wu Zi Mu Skrivet 21 februari, 2011 Rapportera Share Skrivet 21 februari, 2011 Beck är faktiskt underhållande ibland! Men Wallander har jag aldrig gillat. Svensk polisfilm är bra så länge det är Beck. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
ZcruweN Skrivet 21 februari, 2011 Rapportera Share Skrivet 21 februari, 2011 Beck är helt sanslöst bra, humorn och det seriösa i alla filmer är bara för bra! :yes: Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 21 februari, 2011 Rapportera Share Skrivet 21 februari, 2011 (redigerad) Bajs, ett enda stort bajs. Alla svenska filmer är bajs, inga undantag. Finns det stelare dialoger i filmvärlden än de som svenskarna lyckas arbeta fram? Det känns så krystat i varenda film, i varenda scen, i varenda replik. Lite som dialogerna i en porrfilm. Isch. Redigerad 21 februari, 2011 av eXotic Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 21 februari, 2011 Rapportera Share Skrivet 21 februari, 2011 Pga extremt skiftande kvalitet så .. eh bnajs. 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 21 februari, 2011 Rapportera Share Skrivet 21 februari, 2011 Pga extremt skiftande kvalitet så .. eh bnajs. Håller med till 100%!! Får ta och singla slant om voten. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
xstreem Skrivet 21 februari, 2011 Rapportera Share Skrivet 21 februari, 2011 Bajs. Extremt mycket bajs. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 21 februari, 2011 Rapportera Share Skrivet 21 februari, 2011 Alltså, Beck har jag ändå sett på en hel del. De andra skulle jag aldrig få för mig att titta på, men Beck lyfter min vote till ett najs. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kobbe Skrivet 21 februari, 2011 Rapportera Share Skrivet 21 februari, 2011 (redigerad) Tycker faktisk att Wallander är lite småskön! Ingen som sett johan falck? Kollar i princip den bara för att han är med. Det är ju inte direkt samma kvalité på en riktig hollywoodfilm som en svensk film. Redigerad 21 februari, 2011 av kobbe Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Lajnux Skrivet 21 februari, 2011 Rapportera Share Skrivet 21 februari, 2011 När det kommer till svenska polisfilmer så är det Johan Falk som gäller, håller faktiskt hög kvalité överlag! Utöver det så känns det rätt utdraget och ältande när det kommer till bittra Wallander eller velande Beck. Känner att Falk inte väger upp för hela genren dock, vilket gör att svenska polisfilmer är bajs. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Illousion Skrivet 21 februari, 2011 Rapportera Share Skrivet 21 februari, 2011 Gillar både Wallander och Beck. Najs! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Renard Skrivet 21 februari, 2011 Rapportera Share Skrivet 21 februari, 2011 Gillar svenska polisfilmer skarpt! Beck är det bästa som någonsin kommit från Sverige, ett land vars filmindustri jag annars hatar av hela mitt hjärta. Andra polisserier som Wallander, Van Veeteren osv funkar också fint en söndagkväll Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kobbe Skrivet 21 februari, 2011 Rapportera Share Skrivet 21 februari, 2011 Gillar svenska polisfilmer skarpt! Beck är det bästa som någonsin kommit från Sverige, ett land vars filmindustri jag annars hatar av hela mitt hjärta. Andra polisserier som Wallander, Van Veeteren osv funkar också fint en söndagkväll ofta man hatar jönsonligan????????? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Frusciante Skrivet 21 februari, 2011 Rapportera Share Skrivet 21 februari, 2011 Persbrandt och Ingvar Hirdwall gör Beck bra. Sen är det rätt kul att jämföra Haber i Beck-filmerna med han i Sunes jul. Själva filmerna är watchable. Min storebror och jag gillar kolla på dem tillsammans för vi slår vad om vad som kommer hända. T.ex "NU kommer de spränga huset". Och så gör de det. Eller när de sköt hon tantchefen. "Nej de kommer inte göra det." "Jo det kommer de." Boom boom, två shotgunsalvor i bröstet. Och nu kanske jag spoila som fan för vissa, men skit samma. Förutom Beck ser jag inte på svenska polisfilmer. Kopps är den bästa svenska polisfilmen! eXotic: Nä, dissa gärna svenska polisfilmer eftersom de suger rätt hårt, men inte hela filmindustrin. Finns ett par bra filmer. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
L_Voll Skrivet 21 februari, 2011 Rapportera Share Skrivet 21 februari, 2011 BAJS! Jag hatar svenska kriminaldraman. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SilentViper Skrivet 21 februari, 2011 Rapportera Share Skrivet 21 februari, 2011 Gillar falk filmerna och Beck så Najs. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Renard Skrivet 22 februari, 2011 Rapportera Share Skrivet 22 februari, 2011 ofta man hatar jönsonligan????????? Nu blev jag fetägd, det är bara att erkänna! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Umberto Skrivet 1 mars, 2011 Skapat av Rapportera Share Skrivet 1 mars, 2011 RESULTAT: SVENSK POLISFILM ÄR BAJS! (52%) 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts