Umberto Skrivet 13 februari, 2011 Rapportera Share Skrivet 13 februari, 2011 (redigerad) Najs eller bajs fortsätter och den här gången handlar det om GATUMUSIKANTER! Bor man i en lite större stad är gatumusikanter, åtminstone sommartid, ett vanligt inslag i, ja - i gatubilden... Utbudet brukar bestå av allt från gubbar med dragspel till bohemer med gitarr för att inte glömma de peruanska panflöjtbanden iförda sedvanliga ponchos. Många gatumusikanter är inga stora musikaliska begåvningar men trots det har de bestämt sig för att underhålla (eller förarga?) allmänheten med sina toner. I centrala Göteborg förbjöds rentav den spontana gatumusiken men kulturutövare kritiserade förbudet varefter det avskaffades. Är gatumusik något som förgyller vardagen eller är företeelsen ett irritationsmoment? Gatumusikanter: Najs eller bajs? Du måste välja. RESULTAT: GATUMUSIKANTER ÄR NAJS! (63%) Redigerad 21 februari, 2011 av Umberto Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Adrian G Skrivet 13 februari, 2011 Rapportera Share Skrivet 13 februari, 2011 Respekterar de att man inte kan/vill betala när man bara går förbi. Utan att ge en onda blickar, så är det helt okej för mig. Om jag då faktiskt skulle stanna och lyssna så skänker jag oftast en slant. Najs. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Frusciante Skrivet 13 februari, 2011 Rapportera Share Skrivet 13 februari, 2011 Gillar de som har lite stil. I julas stod det en arab i tomtedräkt och bockskägg (vilket gjorde att han påminde om en korsning av jultomten och satan) på Drottninggatan och spelade dragspel och dansade runt. Hade tyvärr ingen växel, annars hade han fått en slant. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 13 februari, 2011 Rapportera Share Skrivet 13 februari, 2011 Bajs, med cancer i. Indianmaffian är fan de värsta. Jag brukar tänka att alla gatumusikanter ingår i någon sorts kriminellt nätverk och jag tror faktiskt det ligger något i det. Undantaget är förstås barnkörer på lucia och snubben som lirar gitarr om nätterna i Slussens tunnelbana. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Illousion Skrivet 13 februari, 2011 Rapportera Share Skrivet 13 februari, 2011 Bajs. Far åt helvete jävla tiggare. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 13 februari, 2011 Rapportera Share Skrivet 13 februari, 2011 Najs. Saknar mannen som brukade stå utanför Hemköp och spela en tiosekundersslinga om och om igen i timtal utan avbrott! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Grumpy Skrivet 13 februari, 2011 Rapportera Share Skrivet 13 februari, 2011 Bajs. Jag föredrar sådan som är utklädda och står blixtstilla. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
aikjonas12 Skrivet 13 februari, 2011 Rapportera Share Skrivet 13 februari, 2011 (redigerad) Najs, oftast. Finns en som brukar stå och spela gitarr bl.a i norra T-baneuppgången, Skanstull. Han ser inte mycket ut för världen, skulle kunna vara alkis. Tror dock att han kommit över sitt missbruk. För han spelar sjukt bra, sjunger samtidigt väldigt bra. Både på engelska och svenska. Har även hört honom snacka och han verkar väldigt vältalig. AHn är en av de få gatumusikanter som verkar få in en slant på det. Inte sällan jag ser folk lägga 20, 50 och 100-lappar. Det finns bajs-gatumusikanter också, så klart. De som är riktigt bajs är sånna som uppenbart tillhör bosniska tiggarligor. Redigerad 13 februari, 2011 av aikjonas12 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Pixiegnom Skrivet 13 februari, 2011 Rapportera Share Skrivet 13 februari, 2011 För inte så länge sedan fick man ofta höra Gudfadern-temat när man gick omkring i Uppsala, vilket mest dränkte staden i sorg. Förra veckan såg jag en kvinna som satt och skakade på en tamburin och mest lät illa. Pengar ville hon ha också. Men sen såg jag också en gitarrist som var mycket duktig och sånt uppskattas. Så jag måste nog ändå välja Najs! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sniper Skrivet 13 februari, 2011 Rapportera Share Skrivet 13 februari, 2011 Bajs, med cancer i. Indianmaffian är fan de värsta. Jag brukar tänka att alla gatumusikanter ingår i någon sorts kriminellt nätverk och jag tror faktiskt det ligger något i det. Undantaget är förstås barnkörer på lucia och snubben som lirar gitarr om nätterna i Slussens tunnelbana. QFT. Värst är de som tigger i tunnelbanan! De har blivit fler på sistone! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 14 februari, 2011 Rapportera Share Skrivet 14 februari, 2011 Vissa är sjukt najs, men det finns en jäkla snubbe som stör ihjäl mig. Han står och vevar med sitt dragspel och när man går förbi så knör han sig på en, glor en rakt i ögonen och spelar medan han går med en några steg. De flesta göteborgare vet nog vem jag pratar om. Han är så störande, så jag röstar bajs. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
L_Voll Skrivet 14 februari, 2011 Rapportera Share Skrivet 14 februari, 2011 Bajs, med cancer i. Indianmaffian är fan de värsta. Jag brukar tänka att alla gatumusikanter ingår i någon sorts kriminellt nätverk och jag tror faktiskt det ligger något i det. Undantaget är förstås barnkörer på lucia och snubben som lirar gitarr om nätterna i Slussens tunnelbana. Wörd! Undra hur många Panflöjtindianer det finns egentligen, de finns verkligen överallt på sommaren. Det finns ett souh park-avsnitt om detta fenomen btw. Det finns eller fanns en härligt snubbe i Norrköping när jag bodde där som brukade stå utanför systemet och lira gitarr. På ryggen hade han en cymbal som var kopplad till hans fot på nåt sätt som han klampade takten med. Han var najs, men överlag tycker jag att gatumusik är bajs. Fast iofs är de ju en del av den urbana kulturen och de hör hemma ganska bra där, så det vore kanske synd om de försvann. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
aikjonas12 Skrivet 14 februari, 2011 Rapportera Share Skrivet 14 februari, 2011 (redigerad) Bajs, med cancer i. Indianmaffian är fan de värsta. Jag brukar tänka att alla gatumusikanter ingår i någon sorts kriminellt nätverk och jag tror faktiskt det ligger något i det. Undantaget är förstås barnkörer på lucia och snubben som lirar gitarr om nätterna i Slussens tunnelbana. Har också märkt det. Det finns en mycket irriterande herre, som spelar på sin Hammered Dulcimer*. Han verkar även vara god vän med den här tiggaren som "haltar" sig fram (som förövrigt brukar springa oförhindrat när han håller på att missa tunnelbanan). Att de är goda vänner styrker din tes om kriminella nätverk. Finns en ännu mer irriterande herre som brukar sitta vid Hornstull. Han sjunger något so jag inte kan urskilja vad det är. Slingan är ungefär 5 sekunder lång och den går på repeat i timmar. * Det är egentligen bara skanstull-trubaduren (som jag nämnde ovan) som får mig att säga najs när jag tänker efter. Man borde lösa det hela på samma sätt som man gjort i Londons tunnelbana. Där finns det speciella platser som gatumusikanter får stå på. Vet inte riktigt hur det fungerar, om de måste ha nåt slags tillstånd för att stå där eller hur det funkar. Men jag upplevde att kvalitén på gatumusikanterna i London var bättre än i Stockholm. Redigerad 14 februari, 2011 av aikjonas12 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GiZmo Skrivet 14 februari, 2011 Rapportera Share Skrivet 14 februari, 2011 Som en hel del andra har sagt.. Najs! Men ibland bajs! Beror på vem det är som spelar musik och om de är bra eller ej ;> Brukar inte ge pengar, bara till de som är riktigt bra eller gör nått speciellt. Undantag för de som har en fin hund med sig, ingen tvekan att ge pengar då Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 14 februari, 2011 Rapportera Share Skrivet 14 februari, 2011 Tycker verkligen inte att man ska sätta likhetstecken mellan gatumusikanter och tiggare. Jag säger najs. Gillar gubben vid Skanstull, har hört rykten om att han egentligen är en helt vanlig gubbe men spelar för att det är kul. Rebell-robban kan vara kul också samt snubben vid medis som lirar gitarr. Fast såklart, när det kommer till "etnisk" musik så kan mycket vara sjukt irriterande. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
xstreem Skrivet 14 februari, 2011 Rapportera Share Skrivet 14 februari, 2011 Najs. Helt klart. Älskar musikanterna som står runtomkring på centralen i Lund. Häromdan gav jag lite växel till en snubbe också. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mordos Skrivet 14 februari, 2011 Rapportera Share Skrivet 14 februari, 2011 När jag bodde i Orsa så hade Mora ett jävla massa par gubbar som spelade musik utanför Hemköp på gågatan. De lät najs för de var bra (egentligen ett band.) och de krävde inga pengar. De hade till och med en skylt som det stod "Vi spelar för glädjen, inte för pengarna. (Ett par slantar är ett plus i potten!)" Annars så är de rätt bajs pga. mestadels kan de inte spela för 5 öre. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SilentViper Skrivet 14 februari, 2011 Rapportera Share Skrivet 14 februari, 2011 Najs. Kan vara skönt på sommaren då man brukar ha "indianer" som spelar på stan brukar ge dem en 5-10kr kan vara lugnade för kroppen att lyssna. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Renard Skrivet 14 februari, 2011 Rapportera Share Skrivet 14 februari, 2011 Det kan vara najs är de faktiskt är gatumusikanter. Men när de tar steget in i tunnelbanevagnen när man sitter och är skittrött är det fan inte så kul längre! Vem vill få en fiol upptryckt i nyllet efter en hård dag? Bajs. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
ZcruweN Skrivet 14 februari, 2011 Rapportera Share Skrivet 14 februari, 2011 BAJS SOM FAAAAN! Speciellt här i Gävle. Idioterna är utlänningar som spelar på ostämda jävla instrument. Det är få gånger man verkligen ser någon ordentlig gatumusikant. Annars är det råbajs! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts