L_Voll Skrivet 19 januari, 2011 Rapportera Share Skrivet 19 januari, 2011 (redigerad) Tänk att du står framför tre dörrar och du måste gå igenom en av dem, vilken tar du i så fall? Detta är en sak som jag ofta funderar på när jag ska på toa på jobbet. Vill ju så klart ta den som används minst.. Redigerad 19 januari, 2011 av L_Voll Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
ZcruweN Skrivet 19 januari, 2011 Rapportera Share Skrivet 19 januari, 2011 Alltså specifiera dig lite mer.... Vad handlar det om? Toalett? En dörr du överlever genom och 2 du dör via? Eller va? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
L_Voll Skrivet 19 januari, 2011 Skapat av Rapportera Share Skrivet 19 januari, 2011 Alltså specifiera dig lite mer.... Vad handlar det om? Toalett? En dörr du överlever genom och 2 du dör via? Eller va? Nej! Det är bara tre dörrar. Vad som finns bakom är oväsentligt. Ofta man dör bara för att man väljer fel dörr. Välj nu bara! 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Pixiegnom Skrivet 19 januari, 2011 Rapportera Share Skrivet 19 januari, 2011 Höger! Den mittersta väljer man endast om de två andra är upptagna. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
ZcruweN Skrivet 19 januari, 2011 Rapportera Share Skrivet 19 januari, 2011 Nej! Det är bara tre dörrar. Vad som finns bakom är oväsentligt. Ofta man dör bara för att man väljer fel dörr. Välj nu bara! In that case. Den mittersta! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Xersize Skrivet 19 januari, 2011 Rapportera Share Skrivet 19 januari, 2011 För mig är det dörren i mitten, kan dock inte riktigt förklara varför :/ För övrigt, lite rolig matematik: Låt oss säga att du är med i en tv-show (säg Bingolotto) och du får välja mellan exempel vis tre dörrar, bakom den ena finns en stor vinst och bakom de andra två så finns det inget. Du väljer till exempel dörr nummer ett och Leif Loket (ja, i min fantasi så är det fortfarande han som leder Bingolotto!!) öppnar dörr nummer tre och visar att den var fel och frågar om du vill ändra dig. Står du kvar på dörr ett eller ändrar du dig till dörr två? För att inte starta en ny frågespalt i en annan persons tråd så kan jag förklara att det faktiskt är större chans att du vinner om du efter det ändrar dig till den andra dörren, rent matematiskt. Jag vet att det låter ologiskt, det tyckte jag också, men så är det faktiskt Rolig info bara, ledsen för off-topic! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 19 januari, 2011 Rapportera Share Skrivet 19 januari, 2011 Vänster tror jag. :hmm: Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 19 januari, 2011 Rapportera Share Skrivet 19 januari, 2011 För mig är det dörren i mitten, kan dock inte riktigt förklara varför :/ För övrigt, lite rolig matematik: Låt oss säga att du är med i en tv-show (säg Bingolotto) och du får välja mellan exempel vis tre dörrar, bakom den ena finns en stor vinst och bakom de andra två så finns det inget. Du väljer till exempel dörr nummer ett och Leif Loket (ja, i min fantasi så är det fortfarande han som leder Bingolotto!!) öppnar dörr nummer tre och visar att den var fel och frågar om du vill ändra dig. Står du kvar på dörr ett eller ändrar du dig till dörr två? För att inte starta en ny frågespalt i en annan persons tråd så kan jag förklara att det faktiskt är större chans att du vinner om du efter det ändrar dig till den andra dörren, rent matematiskt. Jag vet att det låter ologiskt, det tyckte jag också, men så är det faktiskt Rolig info bara, ledsen för off-topic! Det finns en tråd om det på forumet där någon (R2, Siana, Dude eller tobbe) förklarar det hela matematiskt. Det är väldigt logiskt när man tänker efter och inte så jättesvårt att förstå varför. I Volls fråga så väljer vänster. Min erfarenhet som snusplockare säger att mitten går åt först och sedan höger. Vänster går knappt åt alls. Alltså bör minst folk gå in i vänster toalett. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jacker Skrivet 19 januari, 2011 Rapportera Share Skrivet 19 januari, 2011 Min första instinkt var höger, så jag valde vänster. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 19 januari, 2011 Rapportera Share Skrivet 19 januari, 2011 Höger känns alltid som "dörren längst bort" för mig. Därför väljer jag den - den känns minst använd. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mordos Skrivet 19 januari, 2011 Rapportera Share Skrivet 19 januari, 2011 Jag vänder mig 180 grader och går därifrån. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Frusciante Skrivet 19 januari, 2011 Rapportera Share Skrivet 19 januari, 2011 För mig är det dörren i mitten, kan dock inte riktigt förklara varför :/ För övrigt, lite rolig matematik: Låt oss säga att du är med i en tv-show (säg Bingolotto) och du får välja mellan exempel vis tre dörrar, bakom den ena finns en stor vinst och bakom de andra två så finns det inget. Du väljer till exempel dörr nummer ett och Leif Loket (ja, i min fantasi så är det fortfarande han som leder Bingolotto!!) öppnar dörr nummer tre och visar att den var fel och frågar om du vill ändra dig. Står du kvar på dörr ett eller ändrar du dig till dörr två? För att inte starta en ny frågespalt i en annan persons tråd så kan jag förklara att det faktiskt är större chans att du vinner om du efter det ändrar dig till den andra dörren, rent matematiskt. Jag vet att det låter ologiskt, det tyckte jag också, men så är det faktiskt Rolig info bara, ledsen för off-topic! Numb3rs! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
iweX Skrivet 19 januari, 2011 Rapportera Share Skrivet 19 januari, 2011 Beror väll lite på hur det ser ut där, men jag väljer nog oftast mitten/vänster. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 19 januari, 2011 Rapportera Share Skrivet 19 januari, 2011 Högra Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 19 januari, 2011 Rapportera Share Skrivet 19 januari, 2011 Det finns en tråd om det på forumet där någon (R2, Siana, Dude eller tobbe) förklarar det hela matematiskt. Det är väldigt logiskt när man tänker efter och inte så jättesvårt att förstå varför. http://www.gtasajten.com/the-monty-hall-problem-33914/page__p__547791 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kicken Skrivet 19 januari, 2011 Rapportera Share Skrivet 19 januari, 2011 Vänster. Nu är jag däckad av en förkylning och mår piss, men jag börade lirla så hårt åt Volls andra inlägg. "Ofta man dör bara för man väljer fel dörr" Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SilentViper Skrivet 19 januari, 2011 Rapportera Share Skrivet 19 januari, 2011 Jag tar bara nån dörr om det gäller om man ska på toa om man är ute nånstans så renreflex(om man nu säger så) så tar jag bara nån dörr om den inte nu är upptagen förstås. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
felshoe Skrivet 19 januari, 2011 Rapportera Share Skrivet 19 januari, 2011 Sist jag använde toaletten på vänster sida luktade det inte gott när jag kom in. Väljer högerdörren nu för tiden. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Quattro Skrivet 19 januari, 2011 Rapportera Share Skrivet 19 januari, 2011 Högra eller vänstra, valde högra. När det gäller toalettbesök så brukar jag ganska ofta välja den som finns längst bort i nåt hörn (förutsatt att det är ledigt ), exakt varför vet jag inte. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 19 januari, 2011 Rapportera Share Skrivet 19 januari, 2011 Så från det här kan vi alltså dra slutsatsen att dörren i mitten används minst eftersom att alla tror att den används mest? Det här kanske låter jättekonstigt, men av någon anledning tror jag att äldre människor oftare skulle välja dörren. Kan inte riktigt motivera varför. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts