RavenE Skrivet 17 februari, 2015 Rapportera Share Skrivet 17 februari, 2015 Turister använder 99% av gångerna kort när de är här. Jag kör många turister i taxin året runt, faktiskt väldigt sällan de betalar med kort. Affärsresenärer däremot betalar alltid med kort. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 18 februari, 2015 Rapportera Share Skrivet 18 februari, 2015 Jag kör många turister i taxin året runt, faktiskt väldigt sällan de betalar med kort. Affärsresenärer däremot betalar alltid med kort. Anledningen att man betalar med kort som affärsman är nog dels att det går att redovisa och få tillbaka pengar för efter att jobbresan är gjord, dels att de sällan är i landet särskilt länge. Någon som bor i Sverige under en längre tid, minst tre veckor, tar nog rätt säkert ut kontanter förr eller senare. 150 miljoner måste jag säga är en billig summa om man tänker efter. Konstnären ska ha sin lön, andra konstnärer som inte vann ska ha projektarvode, det ska sitta mängder med designers av olika slag och rita sedlarna och göra research, det ska göras tekniska lösningar på många komplicerade antiförfalskningsmetoder, det ska tryckas en väldig mängd sedlar, det ska distribueras med högsäkerhetstransporter och så ska bankpersonal utbildas. Att alla dessa hundratals, kanske tusentals människor involverade ska kunna få lön för sina respektive uppgifter gör att 150 miljoner är en väldigt liten siffra. Speciellt när löner inte är den enda kostnaden, det ska till materialkostnader och annat också. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jazz Skrivet 18 februari, 2015 Rapportera Share Skrivet 18 februari, 2015 Jag tycker de är trevliga! Som Henkibojj sa, det är väl rätt många nya... öh, säkerhetsfunktioner i och med de nya sedlarna? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 18 februari, 2015 Rapportera Share Skrivet 18 februari, 2015 (redigerad) Det har jag svårt att tro. Att lämna landet med enbart kortet som betalningsmedel känns ju fantastiskt dumdristigt. Om man tappar det eller om det skulle sluta fungera så sitter man ju skapligt skitigt till. Kan inte tänka mig att "99 %" av turisterna som kommer hit är så dumma att de inte har några kontanter med sig. (Nog för att många av dem är danskar, men...) Sedan ska jag väl säga att jag personligen också tror att vi börjar närma oss ett "riktigt" kontantlöst samhälle, men det är nog ändå för långt borta för att den här förnyelsen av pengarna ska kunna anses vara onödig. I övrigt tycker jag faktiskt att 150 miljoner låter ganska lite. Det är ju typ vad en svensk kommun tydligen kan lägga på två skepp som ingen är intresserad av. Det är typisk okunskap och obefogad rädsla, ta det inte på fel vis... Men ungefär som att säga att oj jag måste ha fallskärm med mig när jag flyger för tänk om vi störtar. Ja, då kanske skärmen räddar dig, men sannolikheten att det inträffar är liten. Hur ofta har du tappat ditt kort eller fått det avmagnetiserat hemma?? Och OM det händer är det lättlöst. Riskerna är större ed kontanter. När vi var i Thailand var det nån som hade skimmat vårt ena Visakort i Sverige strax innan vi flög. Lyckligtvis upptäckte vi köpet innan pengarna försvann så vi stoppade transaktionen men spärrade båda våra kort och stod nu utan kort och pengar. ETT samtal till banken, sen hade vi nödpengar som betalades ut omgående av hotellet. (Typ 2000 sek) Och dagen efter hade de flugit ner två nya Visakort från England (där visa tydligen har nåt nödkontor) till vårt hotell i Thailand. Och då snackar vi om nått jävla b hotell långt ifrån turistorten. Så det finns ingen orsak till oro, man är bra skyddad. Har så många ex på hur kontanter sätter en i större problem. Hade en kompis som bara hade cash med sig när hon var i Thailand. Och hon vågade inte lämna det på rummet utan hon hade 10k i väskan. Hon somnade på stranden och när hon vaknade var väskan borta. Det suger fetare... Redigerad 18 februari, 2015 av Vice. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 18 februari, 2015 Rapportera Share Skrivet 18 februari, 2015 Hade en kompis som bara hade cash med sig när hon var i Thailand. Och hon vågade inte lämna det på rummet utan hon hade 10k i väskan. Hon somnade på stranden och när hon vaknade var väskan borta. Det suger fetare... Protip: Somna inte på stranden med hela reskassan up for grabs. 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts