Jump to content

The Elder Scrolls V: Skyrim


Crusader
 Share

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Kommer mer info nu taget från FZ

En massiv informationsexplosion från Bethesdas likaledes massivt efterlängtade Elder Scrolls V: Skyrim har dykt upp på nätet. Nedan listar och sammanfattar vi precis allt nytt du behöver veta.

Nytt för Skyrim är att du inte behöver välja ett specifikt yrke under spelets inledning. Istället kan alla karaktärer satsa på vilka färdigheter som helst och det udda tilltaget beskriver seriens skapare Todd Howard som ett mer "elegant" spelsystem än tidigare.

– Vad vi märkte i Oblivion var att du börjar spelet, väljer din ras och spelar en stund, säger Howard.

– Vår [ursprungliga] idé var att låta dig spela en stund och testa på ett par färdigheter och sen beroende på hur du spelar... låta en av karaktärerna fråga dig "Okay, vilket yrke vill du ha? Här är min rekommendation baserat på hur du spelat."

– En del av vår tankeprocess handlade då om vad som skulle hända om den killen aldrig frågade det. Jag var helt nöjd redan innan dess, jag bara spelade spelet och färdigheterna steg. Så vi tog helt enkelt bort det. Du bara spelar och dina färdigheter ökar medan du spelar och ju högre färdigheter desto mer påverkar det ditt levlande. Så det är ett riktigt, riktigt trevligt och elegant system som mer eller mindre självbalanserar sig självt.

Enligt Howard gör det nya systemet också att spelarna inte blir fastlåsta med karaktärer de inte längre vill ha, och att de därför inte längre tvingas börja om från början för att byta spelstil.

– Folk spelade ofta [i Oblivion] i ett par tre timmar och tänkte sedan "Åh, jag valde fel färdigheter, jag måste börja om." De var inte nödvändigtvis arga över det men för oss som skapar ett spel tänker man... "finns det ett sätt vi kan lösa det på? Finns det ett bättre sätt att göra detta på?" Och vi tror vi hittat lösningen.

Världen

* Windhelm heter den största staden, som också är en plats med många Imperial Guards. Där finns ett spektakulärt palats.

* The Bard's College ligger i norra Solitude, vilket är en livfull hamnstad med mycket kultur.

* Bleak Falls Barrows är namnet på en uråldrig dungeon tillhörandes Nord-rasen. Däri finns en flod och trädrötter som kommer ut genom taket.

* Minst 120 bekräftade dungeons där alla områden blir unika. Varje dungeon designas av hela åtta designers, att jämföra med Oblivion där bara en person gjorde en dungeon.

* Hela världen är handgjord. Vissa delar av Oblivion var genererat landskap men detta är alltså helt borta i Skyrim.

* Vissa dungeons innehåller helt unika pussel som inte återfinns någon annanstans.

* Snöeffekterna är dynamiska och landskapen formas realistiskt utefter hur mycket snö som faller.

Spelsystem

* Stealth-perk minskar ljudet av dina fotsteg.

* Telekinesis-färdigheten återvänder.

* Agility kräver inte längre konstant springande eller hoppande för att levla.

* Olika Dragon Shouts kan läras genom att hitta uråldriga texter skrivna på väggarna i Nord-dungeons. Shouts kan levlas upp och utvecklas.

* När du dödar en drake kan du absorbera dess själ och lära dig ett nytt dragon shout.

* Dragon shout-tekniken "Unrelenting Force" knuffar allt iväg allt framför dig så det åker bakåt.

* Dragon shouts har olika cooldowns beroende på vilken du använder.

Vargar, lol

* Fiendens artificiella intelligens ska ha förbättrats. Ett exempel är vargarna som håller sig inuti sin håla men går ut för att jaga ett par gånger om dagen. Om de dödar ett djur stannar de kvar och vaktar bytet om spelaren närmar sig. De kan också förfölja eller attackera om du ger sig in på deras område.

Elder Scrolls V: Skyrim släpps till pc, Xbox 360 och Playstation 3 den 11 november.

Kan inte längta tills man får spela detta spel hypad till max :w000t:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20110219/nya-elder-scrolls-v-skyrim-detaljer-avslojade

* 'Magnetism' is used to prevent friendly fire in combat, by slightly 'pulling' your attacks towards enemies

* Some, apparently unique, enchanted weapons will have "concealed" effects. You won't know what those are until you try the weapon.

* You cannot block if you have a sword in one hand, and a spell in another. Only players wielding two-handed blades or sword and shield can use block.

* The Spell Shield effect returns.

* Taverns will play a large role in the game. You will be able to overhear people's conversations, start quests, acquire information, and much more.

* They mention breaking and entering to find out more about people, but I'm not sure as to what extent

* "Because of the open world set up you can even progress by snooping around - following people, looking out for strange behaviour and even some light breaking and entering".

* Quest givers can give you more or less information about their quest depending on their disposition towards you.

* One dungeon is called 'Bleak Falls Barrow', and it is inhabited by the Draugr (the undead Nord warriors we first met in Bloodmoon). As you proceed through the dungeon, you'll eventually encounter a 'ghostly dragon priest', and eventually the dungeon boss, a giant 'Frostbite Spider'. It is said the dungeon is 'terryfing'.

* The quest to Bleak Falls Barrow is given to you by a shopkeeper called Lucan, whose priceless Draconic family heirloom (a golden claw) was stolen recently.

* Several new spell effects, including "Ice Trap" (only triggered when an enemy walks over it), "Circle of Protection" (push the enemies in your vicinity away), "Fury" (make enemies fight each other), and so on.

* One of the finishing moves involves "plunging your sword into your enemy's chest", coupled with gurgling death noises.

* The 'free-form' activities you can perform include cooking, woodcutting, mining and metalwork.

* A Dragon Shout that slows down time (a la Bullet Time) is mentioned.

* Some Dragon Shouts are found in dungeons.

* There's a city called Riverwood. It is described as 'A smattering of timber buildings, including a sawmill'.

* Radiant Story is in part inspired by the random encounters in Fallout 3.

* The game apparently looks amazing in motion, with great environment effects such as the wind making the water swirl and making waves.

* It is possible to raise all skills to 100 but not possible to get all perks.

* The death of the King of Skyrim has sparked a civil war in the country.

* Dragon encounters aren't scripted. If one comes across a town in its travels, it might decide to attack it without warning. This may or may not involve setting it ablaze. ;)

* It talks about the improvement of NPC's and Radiant AI.

* Every big settlement is unique. The city of Markarth Side, for example, is set into "dramatic stone cliffs, with buildings teetering on the end of sheer drops."

* Haarfingar is said to be home to the largest trading port in Skyrim.

* The game apparently includes 'meteorogical effects': clouds gathering around mountaintops, etcetera.

* The glorious return of the Dwemer ruins is once again confirmed.

* One of the cities in Skyrim will apparently be heavily inspired by the Dunmer (Dark Elves), and may even be a full-fledged Dunmer settlement.

* They're trying to go back to the "eccentricity" of Vvardenfell. Every Nord faction will have their own customs, colors, and so on.

* The economy of the game is better developed than in Oblivion. If you destroy a city's means of income (for instance, their crops) they'll need to buy crops from another nearby city, and prices in the city will go up.

* Archers can 'hold their breath' while aiming. This consumes stamina, but gives the archer a better chance of hitting the enemy.

* A wounded dragon has a chance of crashing into the ground.

* You can cut dialogue short by walking away from the NPC.

* Dragon Shouts are assigned to the R3-button on the PS3 gamepad.

* Not every NPC will have a complete set of dialogue like in Oblivion. It'll be more like in Fallout 3, where only the 'important' NPC's have anything substantial to say.

An interview with Todd Howard in the same magazine gives us some more info (some of this may be badly translated, so don't immediately believe everything you see here).

* Quests can influence each other. Quest A may be changed for you because you completed Quest B beforehand.

* Quest givers now give more detailed instructions, in a style that's apparently akin to Morrowind. They might even escort you to the road, to show you where to go.

* The game has 120 unique dungeons, worked on by 8 designers.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så jävla sjuk trailer!

Synd bara att man inte kan slåss med drakarna, för det är väl på det viset va? Hade varit asballt att ha en drake vid sin sida när man begav sig ut i strid, eller kanske till och med kunna ha en som mount istället för häst. :D

Man ska tydligen kunna kalla på hjälp från andra drakar. Hur och när det fungerar vet vi dock inte.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...