Jump to content

The Elder Scrolls V: Skyrim


Crusader
 Share

Recommended Posts

--

Frågestund när jag ändå är här:

Hur mycket inverkar valet av ras och kön på vad som händer i spelet och hur man "uppfattas" av omgivningen?

I de tidigare ES-spelen har de flesta quests varit ganska linjära, hur är det med det? Har man större valfrihet?

Finns det toaletter?

Jag spelar som orc, och har inte noterat att det gjort någon skillnad alls. Ibland säger vakter "what is it, orc?" när man går förbi, utöver det verkar folks inte ens medvetna vilken ras man är. Dom flesta benämner en inte efter ras utan mer utifrån om man är nord eller inte. Vissa gör nog inte ens det - finner det märkligt när folk frågar vart jag står i invandringsfrågan när jag själv inte är "infödd" i landet på det viset.

Linjära quests? Vissa quests ger väll en olika vägar att gå, men oftast är det bara små skillnader. Som att välja mellan intimidate eller persuade, eller att stjäla en pryl istället för att köpa sig till den/be om den. I vissa fall får man även välja mellan större saker, typ att gola på någon skurk eller sammarbeta med denne. Problemet är väll att de quests som jag sett större valmöjligheter på sällan är betydelsefulla quests. Man gör dom på 1-3 steg, får sina pengar och sen är det slut. Alla längre, mer betydelsefulla och belönande quests involverar främst dungeon crawling, därav finns inga valmöjligheter eftersom grottor är linjära. Bara att slakta sig igenom dom.

Har inte stött på några toaletter heller. :D

Redigerad av IceCandy
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mycket inverkar valet av ras och kön på vad som händer i spelet och hur man "uppfattas" av omgivningen?

I de tidigare ES-spelen har de flesta quests varit ganska linjära, hur är det med det? Har man större valfrihet?

Finns det toaletter?

Har inte testat köra som kvinna ännu, men iaf har vilken ras man spelar som en inverkan, större racial bonusar än

vad man hade i oblivion, i sociala sammanhang tror jag inte det inverkar, förutom att man hör när folk snackar skit om ens ras.

Har hunnit köra som Nord och Breton, som nord hade jag t.ex. 50% resist mot frost,

tog knappt någon dmg när en grabb sprang runt och kastade frost spells på mig, och sen så hade jag ett shout som fick folk att springa.

Nu med min breton mage har jag 25% resistans mot all magi samt en spell som ska absorbera 50% av all magi som kastas på mig, har inte

hunnigt testa den dock. Tänkte inte en sekund på resistanser och absorbs medans jag spelade Oblivion, men dem har större betydelse i skyrim,

i.o.m. att casters förblir casters när dem deltar i melee och inte som i oblivion och ivrigt hoppar på en med en rostig iron dagger och spammar

någon spell som ger dem 10% cold resist, samt att du lätt blir uppeldad av drakar om du inte har någon form av skydd mot eld.

Under min lilla speltid så har jag inte annat än tyckt att questandet fått en större förbättring, nästan vad som helst (inom spelets gränser)

kan hända på vägen dit och på vägen därifrån. Självklart har vi fortfarande dessa grottquests och simpla quests

som man också finner i andra rpg spel (hämta mitt svärd där borta! Döda han! Skaffa hit 5 varg pälsar), men draken som helt plötsligt

kan landa mitt i bandit-campen och elda ihjäl alla för att sen ta dig i munnen och spotta iväg dig och liknande random-element

är det roliga med questen. Har snubblat över några olika val jag kunnat göra i questen, men verkar endå som dem till största

del går hand i hand med dem andra valen, iaf i början, får se längre fram i spelet.

Sen har jag hört att folk sket på gatorna på medeltiden! :o

Mina bedömningar, i spoilerbox för att reducera wall of text-effekten. :P

Spoiler
Första intrycket Kändes lite CoD, sen hade det ingen speciell effekt på mitt humör och kändes lite svårt att komma in i det,

och jag var inte speciellt nyfiken på något. - 5/10

UI:n borde få en drastisk förbättring. - 2/10

AI:n är helt oklanderig, i jämförelse med alla andra RPGn och MMORPGn som finns där ute, en solklar förbättring sedan Oblivion,

dock blev jag lite små-iriterad på en snubbe som stod bakom mig och upprepade samma mening 20 gånger medans jag stod och högg ved. - 8/10

Ljudet verkar vara lite obalanserat ibland och verkade inte vara kompatibelt med 7.1, med lite episk och immersionell musik - 7.8/10

Grafiskt så är spelet väldigt detaljerat för den låga vikten och det ser helt snyggt ut. - 8.4/10

Stridssystemet är ett av dem bästa jag hittills spelat om jag inte jämför med Assassins Creed. 10/10

Om storyn, questen och spelkänslan är hållbar har jag inte hunnit upptäcka ännu.

Medelbetyg på åvanstående är 6.9/10 men sättet sakerna tillsammans lyfter upp spelet på

förtjänar inget annat än 8/10 åtminstone, sen får ja väl se hur jag bedömer efter att ha spelat klart,

har iaf inte loggat in på WoW på 40-timmar. :D

@Weener: Yep, kameran ändras när man drar vapnet medans man är i tredjeperson-perspektiv, ingen aning varför.

Redigerad av I lol
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har problem med kameran på PS3. Känns som att den är väldigt nära min karaktär i 3:e person. När jag drar fram svärdet åker den bak, men när jag hölstrar åker den fram och är precis bakom ryggen. Rätt störande, ska det vara så? Så var det inte innan om jag minns rätt

Det är så. På PC-versionen går det att flytta kameran med scrollhjulet på musen, vet ej om det går att göra på konsol.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har problem med kameran på PS3. Känns som att den är väldigt nära min karaktär i 3:e person. När jag drar fram svärdet åker den bak, men när jag hölstrar åker den fram och är precis bakom ryggen. Rätt störande, ska det vara så? Så var det inte innan om jag minns rätt

Om du håller in den högra spaken så kan du zooma in och ut med den vänstra. :)

Edit: Ja, jag köpte spelet igår.

Redigerad av Pixiegnom
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fy fittan vad spelet börjat krascha hela tiden! Förut så kraschade det kanske en gång var 5e timme, vilket är okej. Nu kraschar det en gång i halvtimmen! VARFÖR?! Har så vitt jag vet inte patchat spelet heller, därav borde det inte vara någon skillnad. Sker helt utan förvarning också, inget lagg eller någonting som varnar för krasch, utan det går lika fort som att stänga ner en mapp eller något. Nada felmeddelanden också, fattar inte vad problemet är!

I övrigt: Varför fortsätter det komma drakar stup i kvarten trots att jag klarat main storyn? Borde inte drakarna ta slut då?

Det är ju inte direkt sparsamt med drakar heller, kommer en ny efter varje fast travel, dvs kan jag inte spela i 30 minuter utan att möta minst 2-3 drakar under den korta tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...