Jump to content

The Elder Scrolls V: Skyrim


Crusader
 Share

Recommended Posts

Det får man veta om man följer med Ralof i absoluta början av spelet. Han berättar sedan vart man ska vända sig.

Driver du med mig? Vad farao, jag följde ju efter honom en stund men sen tappade jag bort honom och då sa Gunnar att jag borde följa med någon annan tomte. Måste jag alltså lira om nu?
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Driver du med mig? Vad farao, jag följde ju efter honom en stund men sen tappade jag bort honom och då sa Gunnar att jag borde följa med någon annan tomte. Måste jag alltså lira om nu?

Nej, han ger dig questen att gå med samt rekomenderar dig till dem men du kan söka upp dem själv sen och få den på det viset. Testa Windhelm.

Redigerad av Crusader
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, spelet är som en asiat skulle säga: Fuh Khin Haw Sum. (Skämtet lånat av random Youtube-medlem ur kommentarfälten, inga copyright claims är ni snälla.)

Har gjort ganska mycket. Jag som brukade spela Oblivion i ganska lätt svårighetsgrad tycker att Skyrim är relativt svårt på Adept svårighetsgrad. Men i takt med att karaktären utvecklas kommer man väl upp sig i smöret efter ett tag.

Thank Talos ( :ph34r: ) för quicksave säger jag bara, har dött otaliga gånger av t.ex. jättar och Frost Trolls (kunde inte ens skada trollet tillräckligt för att motverka dess regenererande hälsa,

den dödade dessutom min tidigare förvärvade följeslagare

, kanske ingen spoiler egentligen men man vet aldrig), men har lyckats unkomma och smyga förbi dem.

Notera att ni kan sälja potatisar till en bonde i Ivarstead för guld.

Har ännu inte riktigt greppat spellsystemet till fullo, men jag börjar förstå hur menysystemet funkar. Tyckte i början att det var märkligt att vänster musknapp angav vad höger hand skulle använda och vice versa, men nu har jag koll på det.

Allt som allt är första intrycket riktigt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Prova att söka den här listan:

http://elderscrolls.wikia.com/wiki/Console_commands

"MoveToQuestTarget (movetoqt) - Move player to current quest target (optional param: target number)"

Jag har provat det där, men det fungerar inte..

Edit: Fick ta mig ut med noclip. Värsta questet jag varit med om.

Redigerad av IceCandy
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sådärja, nu har jag spelat ända sedan jag vaknade imorse.

Kan säga att jag stör mig på två saker. En utav dom är hur NPC's reagerar om man råkar slå till dom. Vet inte hur många gånger jag brawlat med någon, och någon efterbliven idiot kommer och ställer sig ivägen så att man landar en träff på denne. Vips så har man varenda människa på sig som skall döda en! Så får man ladda om igen.

Borde finnas ett enkelt sätt att avsluta en påbörjad strid. I synnerhet om striden påbörjas för att någon kommer och ställer sig framför en när man är mitt i en fist fight.

Nr 2 är dungeon crawlingen. Grottor är gråa, linjära, trånga, tråkiga, meningslösa och repitiva. Grottor är bara en ursäkt för att få ha någonstans att placera ett stort antal fiender på ett litet utrymme. Och självklart så skall 90% av alla quests involvera en massa grottor!

Jag gick in i Bards College. "Bard, det låter fint. Det kan ju omöjligen involvera att besöka grottor om man jobbar som bard!" tänkte jag. Så jag går in och frågar om jag får joina bardskolan. "Ja, men bara om du hittar någon gammalt dikt nere i en grotta, ditt grottmongo" svarade Bardläraren. Seriöst, vad är det egentligen med speldesigners och grottor?

Bestämmer mig för att joina The Companions istället. Första questet: "Gå till detta campet och döda banditerna". Okej, tänkte jag. Så jag går dit och dödar alla banditerna. Och vad skådar mina ögon om inte en grottöppning som det självklart är meningen att jag skall tömma på ännu fler banditer?!

Finns det NÅGON questkedja som inte involverar att man skall gå in i grottor, tempel, gruvor, ruiner eller källare i vart och vartannat quest? Någon grotta då och då kan jag med, men inte i 80% av alla quests jag får.

Sedan känns det tråkigt att jag ute i vildmarken sett jättestora jättar, fluffiga mammutar, knubbiga valrossar, ståtliga älgar, gulliga kaniner, söta rävar, arga vargar, tuffa banditer, fula krabbor, gapiga getter, långhåriga kossor, och fina fisken. Men i grottor jag hittills besökt har jag sett..... zombies. Det är allt. I varje hörn. I varje rum. I varje kista. Ibland med svärd. Ibland med yxa. Ibland med pil och båge. Också lite pussel på det, som om man skulle vilja ödsla tid i grottan på att pussla. Det första jag tänker när jag gör entre i en grotta är "hoppas detta går fort så att jag får komma ut snart igen". Inte "gud vad roligt, nu skall jag döda 30 zombies och lösa 5 pussel på vägen i mörka, gråa rum medan jag letar efter någon gammal bok som någon kärring bett mig om".

Diskuterade det där med Troxie på msn, och han påpekade även att FML/reward ration är dålig i grottspel, vilket jag håller med om. Om jag går ner i en grotta för att döda livsfarliga zombies, löser pussel och tampas med fällor så borde jag göra mig förtjänt av mer än typ 250 spänn. Men det är typ på den nivån belöningen brukar ligga, snåla NPC-jävlar. :D

Dock är varken Skyrim eller Oblivion ensamma om sin grottmani, utan det är ett återkommande fenomen i de flesta RPG's. Det märkliga är väll snarare att dom inte gör skäl för sin öppna värld genom att låta questen utspela sig i vildmarken, utan istället placerar grottentréer lite varstans på kartan. Vägen där emellan finns det mycket att se på, men inte speciellt mycket som utnyttjas för questing. :(

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En sak jag inte gillar är kvinnornas hållning. De går som om de är höggravida med ryggbesvär, båda vuxna och barn. Det ser jättelöjligt ut. Speciellot när de vänder sig om sådär stelt som de gör i spelet.

Sedan så är det en stor färgskillnad på huvud och kropp vilket jag också tycker ser dumt ut. En kvinna kan ha ljus hud men vara totalt brun i ansiktet. Eller ska det vara någon extrem makeup?

Men det är mäst smågrejor. Till större delen så är det här ett riktigt bra spel. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...