Jump to content

The Elder Scrolls V: Skyrim


Crusader
 Share

Recommended Posts

Har spelat i några timmar nu, woh!

Blev lite förvånad över att det gick att köra på högsta inställningarna utan ett uns av lagg. I övrigt känns världen enorm eftersom jag vandrade planlöst mestadels av tiden. Har nu fastnat på ett quest nere i någon grotta vid namn "Sarthal" eller nått, tröttnade och stängde ner för natten.

Intryck so far:

+ Enorm värld

+ Växlande klimat (jisses vilket snöoväder!)

+ Finare design på gear

+ Bättre röstskådespelare

+ Roligare att svinga omkring med svärd

+ Bättre dialogsystem

+ Finare, mer levande miljöer

+ På tok för mycket att göra! Vet inte vart man ska börja!

- NPC's har trista animationer och känns fortfarande som själlösa dockor.

- Dåligt menysystem

- Tycker inte riktigt om Oblivionkänslan på questandet. Träffa NPC > NPC ber en går ner i grotta > I grottan finns asmycket monster > grottor kan suga min kuk

- Väldigt mycket Oblivion över spelet i det stora hela. Precis som i Fallout så känns det som ett nytt Oblivion i ny miljö, snarare än ett eget spel.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var, som jag lovat, vid GAME-butiken 10 minuter innan de öppnade och håller nu på att installera.

Holy shit, what is this?

Forged in God's very flames.

Do mine eyes tell me lies,

A new Elder Scrolls Game?

Time is nigh, I must fly,

Venture forth on my quest.

Goodbye Ma, goodbye Pa

And goodbye Girlfriend's breasts.

I'll be off Azeroth, catch you later Hyrule.

I'll be gone Albion, I'm no longer your fool.

Other crap filled the gap

While I waited to begin...

The adventure of my life

in the land of Skyrim!

EDIT: Har precis installerat Steam, och både Xersize och Xsitez var upptaget ( :cry: ) så lägg till Quingende! :naughty:

Redigerad av Xersize
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skyssh! Inte så högt. Don't use the T-w.o.r.d. :o:P

W0rdfiltret rides again. :rolleyes:

+ Bättre röstskådespelare

+ Bättre dialogsystem

Intressant, berätta gärna mer om det där. Har de fortfarande en röstskådespelare per ras och kön? Har NPC:erna mer personlighet nu? Hur är dialogsystemet uppbyggt, mer exakt?

--

Förresten, hur fungerar lockpicking?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

W0rdfiltret rides again. :rolleyes:

Intressant, berätta gärna mer om det där. Har de fortfarande en röstskådespelare per ras och kön? Har NPC:erna mer personlighet nu? Hur är dialogsystemet uppbyggt, mer exakt?

--

Förresten, hur fungerar lockpicking?

Hitils så har jag inte träffat på flera karaktärer med samma röst men det är bara början av spelet. Men de satsar mer på att raserna ska låta mer unika. T ex så bryter Nords på Svenska.

De jag har träffat hitils har mer personlighet men i början inte mycket mer än tidigare. Det hela blir dock bättre destu mer ni lär känna varandra. Om du hjälper dem, hälsar på dem osv så börjar de berätta om sitt liv, sitt förflutna osv. och romanser kan uppstå. Man får också presenter av dem samt kan ta mat och lite annat från deras hem så länge man inte tar allt de har.

Dialogsystemet fungerar typ som menysystemet (om du har sett något av det). Man har en lista av vad man kan säga (inga förkortningar den här gången) och när man väljer en så flytas den över till en egen ruta medans NPCn svarar. Finns där grenar till den frågan så byts det man sa ut mot något nytt, annars går den tillbaka till listan.

En irriterande sak är att ibland får man ställa samma fråga flera gånger för att komma till andra frågor för ofta går den tillbaka till listan igen efter att NPCn har svarat.

En annan sak är att tiden stannar inte när man pratar så om man tar för lång tid att väljer en fråga så bryter NPCn samtalet och fortsätter göra vad han ska göra.

Lockpicking fungerar exakt som i Fallout.

Redigerad av Crusader
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Även jag fick mitt ex igår från Spelbutiken. Jaa... vad säger man. Jag är lyrisk. Fy fan i helvete vilket underbart spel! Spenderade större delen av natten i Riverwood och dess makalösa natur. Tog ett dopp i floden där jag fångade fisk med bara händerna, högg en jäkla massa ved som jag sålde för att ha fickpengar med mig på min första stora resa, har smidit både iron armor, iron boots och iron helmet, har redan nu bestämt mig för att slåss för Imperiet istället för rebellerna.

Bla bla bla och tusen andra underbara saker! Nu ska jag ut och handla (jag vill spela Syrim!!) men när jag kommer hem... då jävlar ska det bli till att spela!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Installerade nyss mitt Skyrim, när introt börja satt jag först helt " (w00t) " för att sedan bli lite " :blink: wat?"

När jag sedan märkte av att det gick att dualwielda blev jag först " :mellow: " för att sedan bli helt " :w000t: :w000t: :w000t: " och när jag märkte av att lockpicking var precis som i Fallout " :w000t::wub::w000t::wub::w000t::wub: "

Oblivion var jag inte så förtjust i, Morrowind däremot älskade jag.

Förbättringar sen dom äldre spelen enligt mig hittils

+ Dual wield

+ Lockpicking :wub:

+ Meny systemet är sjukt underbart

+ Spell systemet är helt Me gusta

+ Combat flyter på mycket renare

+ Raserna ser mycket bättre ut, det går att se skillnad på alla alver numera

+- omgivningen (anledningen till att det hamna på +- är för att JAG HATAR SNÖ SÅ FÖRBANNAT MYCKET, men helt klart ett + för hur snyggt det är)

- skuggorna, like wat?

- för er som sett introt, kolla på personen som sitter mittemot dig och kolla på hans överarmar.... Dvs en del modeller verkar lite halvt broken!

Litet snabbt från mig nu, jag kommer skriva in mycket mer när jag har spelat igenom spelet mer och utforskat mer, det här var mer en first impression pros cons!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan bara hålla med på det du skriver. Bara att kunna utföra små jobb och käna lite pengar eller smida sina egna grejor är kul. Och att umgås med NPCerna och se hur en vänskap växer fram och lära sig om deras personlighet och bakgrundshistoria är hur härligt som helst.

Men också alla detaljer som att se Laxen hoppa upp för vattenfallen, snöstormar, rävar som kryper ner i sina hålor, alla ljud när man är ute i naturen som får en att känna som att där är liv överallt.

Älskar verkligen det här!

Det enda jag igentligen saknar är en Hardcore Mode som i Fallout: New Vegas. Att laga mat i Skyrim känns totalt meningslöst för det man tillagar är inte värt något och de ger bara minimalt i hälsa. Visst, där ska vara någon matlagnings quest i spelet men ändå.

Redigerad av Crusader
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Btw nån som vet hur man får tag i mer iron och sånt där för att smida saker? Utan att köpa dem och vill helst inte sno heller räcker jag hade en snubbe efter mig för jag bröt mig in i ett hus sen snodde jag en häst för jag hade han i arslet springades med strids yxan. Så nej vill inte ha en hel jävla stad efter mig med vakter annars får jag leta upp commandot för just den saken jag letar efter.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...