Jump to content

The Elder Scrolls V: Skyrim


Crusader
 Share

Recommended Posts

Jag kanske är efterbliven men 15GB går väl inte in på en DVD-skiva?

Under den ständigt pågående kampen mot piratkopierare beslutade Microsoft innan lanseringen av Xbox 360 att fördela utrymmet på dvd-skivan lite annorlunda den här gången. En vanlig dvd-skiva med dubbla lager klarar av 7.95 GB som mest, men Microsoft begränsade det till 6.8 GB för att ägna resten åt en videopartition samt egna sektorer som ska hindra illegal kopiering.

Nu har Major Nelson hos Microsoft gått ut med ett projekt där amerikanska spelare ska få betatesta "ett uppdaterat skivformat". Enligt en källa, som vår elektroniska smed Richard Leadbetter (Digital Foundry) har pratat med, handlar allt om att testa en dvd-skiva som ska ge ytterligare en GB till utvecklarna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kanske är efterbliven men 15GB går väl inte in på en DVD-skiva?

Du är efterbliven :P J/K :D

Efter en bra komprimering så kan man få ner 15 gb till 7 gb, är väl lite beroende på filer,

ljud är som sagt svårt att komprimera, bilder med. Enda sättet är att dra ner på kvaliten,

Eller konvertera till något format som framhåller den synliga kvaliten och tar bort den "osynliga".

Har för mig att 3D modeller är lätt-komprimerade. Och text är lättast.

Tänk på det när du installerar ett spel nästa gång, det flyttar inte över filer,

det dekomprimerar/extraherar filer. :mf_doof:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du är efterbliven :P J/K :D

Efter en bra komprimering så kan man få ner 15 gb till 7 gb, är väl lite beroende på filer,

ljud är som sagt svårt att komprimera, bilder med. Enda sättet är att dra ner på kvaliten,

Eller konvertera till något format som framhåller den synliga kvaliten och tar bort den "osynliga".

Har för mig att 3D modeller är lätt-komprimerade. Och text är lättast.

Tänk på det när du installerar ett spel nästa gång, det flyttar inte över filer,

det dekomprimerar/extraherar filer. :mf_doof:

Jaha, ni menar 15GB raw. Då är jag med på noterna. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men copy-pasteade dungeons och NPC's är väll att förväntas? Betvivlar att varje NPC kommer ha något vettigt att säga, även om det vore en fröjd om det vore så. Nu kan jag ingenting om hur spel funkar i grunden, men om jag drar en vild gissning så borde väll mycket objekt och liknande bara slumpas fram eller? Dvs att det finns någon "äppelfil" som helt enkelt är ett äpple, när man sedan lallar runt i världen och öppnar en tunna så är det väll en ren slump om vad som ligger där i, och om spelet väljer att ladda äppelfilen där i så är det väll ett äpple man hittar i tunnan? Call me stupid, jag kan ingenting om sånt här.

Men menar ni då att det som gör spelet stort är att alla objekt väl i spelet är det stora, för att det finns så extremt MÅNGA äpplen väl i spelet? Dvs att filen typ skulle dupliceras för varje äpple som finns i spelet? Eller just varje fil var för sig tar upp mycket plats? Att äpple.exe är en sketstor fil?

Om det är sistnämnda, vilket jag tror, borde det isåfall ha så stor påverkan på hur stort spelet blir? Borde det inte handla mer om texturer och sånt där? Ursäktar för min eventuella stupidity. Får inte ihop det så väl då dom ändå löst det rätt bra med Fallout 3 och New Vegas..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men menar ni då att det som gör spelet stort är att alla objekt väl i spelet är det stora, för att det finns så extremt MÅNGA äpplen väl i spelet? Dvs att filen typ skulle dupliceras för varje äpple som finns i spelet? Eller just varje fil var för sig tar upp mycket plats? Att äpple.exe är en sketstor fil?

Finns ju bara en modell av äpplet (så länge det inte finns olika äpplen så klart), så spelet blir inte större bara för att man har fler äpplen i spelvärlden. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men copy-pasteade dungeons och NPC's är väll att förväntas?

Nej. Byggdelarna ser likadana ut men alla dungeons är skapade förhand både i Oblivion och Skyrim.

Betvivlar att varje NPC kommer ha något vettigt att säga, även om det vore en fröjd om det vore så.

Nej, troligen inte. Men de har lovat att rösterna ska låta mer unika.

Nu kan jag ingenting om hur spel funkar i grunden, men om jag drar en vild gissning så borde väll mycket objekt och liknande bara slumpas fram eller? Dvs att det finns någon "äppelfil" som helt enkelt är ett äpple, när man sedan lallar runt i världen och öppnar en tunna så är det väll en ren slump om vad som ligger där i, och om spelet väljer att ladda äppelfilen där i så är det väll ett äpple man hittar i tunnan? Call me stupid, jag kan ingenting om sånt här.

Där är en äppelfil som alla äpplen skapas från och när det gäller tunnor och liknande så är det oftast en slump. T ex så programerar de en tunna med vad som ska kunna dyka upp där och hur stor sannolikhet det är att ju den saken dyker upp där. Vissa har fast bestämt vad som ska finna där.

När det sedan gäller vad som ute i själva världen så är det fast. Går du in i ett hus och tittar på matbordet så mär det alltid samma saker där. Tar du ett äpple och sedan återvänder 1 dag senare så är där ett nytt äpple. Tar du därimot t ex ett vapen så tar de 3 dagar för ett nytt att dyka upp. (Nu är det här Oblivion jag talar om så saker kan funka lite annorlunda i Skyrim)

Men menar ni då att det som gör spelet stort är att alla objekt väl i spelet är det stora, för att det finns så extremt MÅNGA äpplen väl i spelet? Dvs att filen typ skulle dupliceras för varje äpple som finns i spelet? Eller just varje fil var för sig tar upp mycket plats? Att äpple.exe är en sketstor fil?

Nej, det kopieras från en "äppelfil" till olika ställen. Men där finns samtidigt tusentals olika saker i spelet som alla har en varsin fil. Och det mästa är värdelöst och bara där för att det ska kännas verklighetstroget. Men man kan typ plocka på sig alla sakerna.

Men det som är det verkligen stora är hur stor själva världen är. Att det t ex tar kanske en timme i verkligheten att går från ena sidan till den andra.

Tror ni att dungeons kommer vara sig lik som i Oblivion? Eller kommer dem göra som dem sa att alla dungeons är unika på sitt sätt så man inte kliver in i en och samma dungeons som i Oblivion.

Det beror på hur man ser på det. Alla Dwemer ruiner kommer ju se ut som Dwemer ruiner. Skillnaden är att de den här gången har många fler bygstenar att välja på när de skapar dem. I Oblivion så hade de ett få antal så de som gjorde dem hade inte mycket att välja på. Ändå så är ingen dungeon i Oblivion likadan för varje var gjord av olika personer men bara en person gjorde 1 dungeon. I Skyrim så komemr de istället vara grupper som gör alla dungeons.

Men alla dungeons kommer ha sin egen bakgrundshistoria.

Redigerad av Crusader
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...