Pixiegnom Skrivet 9 november, 2010 Rapportera Share Skrivet 9 november, 2010 Hej, hallå, den här tråden kanske passar bättre i Dator & Teknik-forumet??? Iallafall, jag har fått i uppgift att editera en bild på en palm och det jag ska åstadkomma är detta: Grönare palmblad Klarblå himmel Turkosgrönt hav Blåtonad skugga och sten Men iallafall, det jag undrar är om jag ska markera t.ex bladen och sen gå in och fiffla med färgkanaler, eller behöver man inte markera??? Det är ju ett helvete att markera och undvika alla småsaker. Bifogar bilden också. help plz! <3 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 9 november, 2010 Rapportera Share Skrivet 9 november, 2010 Så som jag skulle göra är att ändra färgkanalen, sedan lägga på en mask, ta bort det värsta med wand tool och sedan använda en smal, mjuk brush med låg opacitet och rita bort himmelen mellan bladen. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Pixiegnom Skrivet 9 november, 2010 Skapat av Rapportera Share Skrivet 9 november, 2010 Så som jag skulle göra är att ändra färgkanalen, sedan lägga på en mask, ta bort det värsta med wand tool och sedan använda en smal, mjuk brush med låg opacitet och rita bort himmelen mellan bladen. Okej, har aldrig jobbat med masker förut, men jag ska försöka. Tack för svar! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Dusse Skrivet 9 november, 2010 Rapportera Share Skrivet 9 november, 2010 (redigerad) .. Redigerad 7 juli, 2020 av Dusse 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 9 november, 2010 Rapportera Share Skrivet 9 november, 2010 Okej, har aldrig jobbat med masker förut, men jag ska försöka. Tack för svar! Om du tycker masker är jobbigt så kan du duplicera lagret, färgkorrigera och sedan bara ta bort allt du inte vill ha kvar. Blir samma sak. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 9 november, 2010 Rapportera Share Skrivet 9 november, 2010 (redigerad) Hej, hallå, den här tråden kanske passar bättre i Dator & Teknik-forumet??? Iallafall, jag har fått i uppgift att editera en bild på en palm och det jag ska åstadkomma är detta: Grönare palmblad Klarblå himmel Turkosgrönt hav Blåtonad skugga och sten Men iallafall, det jag undrar är om jag ska markera t.ex bladen och sen gå in och fiffla med färgkanaler, eller behöver man inte markera??? Det är ju ett helvete att markera och undvika alla småsaker. Bifogar bilden också. help plz! <3 Himmelen är ju redan klarblå och havet redan turkostgrönt. Men men, vill man överdriva dessa hade jag kört på Image>Adjustments>Replace Color. Använde bara det och skruvade och meckade med hue/lightness/satuation, då blev det så här fult Tips om du vill markera bra: Använd feather på kanske 10 pixlar så blir kanterna runda. Replace color ändrar enbart de färgerna man väljer så där räcker det med att markera väldigt grovt (bara så att inte vattnet och himmelen är i samma t.ex) Redigerad 9 november, 2010 av The Dude 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Pixiegnom Skrivet 9 november, 2010 Skapat av Rapportera Share Skrivet 9 november, 2010 Content aware fill borde ju kunna fixa himmeln utan problem, med minsta möjliga ansträngning. Men det beror ju lite på vilka krav det är på förändring och dylikt. Ingen aning om vad det är. Kan även nämna att mitt PS är på svenska. Himmelen är ju redan klarblå och havet redan turkostgrönt. Men men, vill man överdriva dessa hade jag kört på Image>Adjustments>Replace Color. Använde bara det och skruvade och meckade med hue/lightness/satuation, då blev det så här fult Tips om du vill markera bra: Använd feather på kanske 10 pixlar så blir kanterna runda. Replace color ändrar enbart de färgerna man väljer så där räcker det med att markera väldigt grovt (bara så att inte vattnet och himmelen är i samma t.ex) Wow, tack! Får ta och spana in det där. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 9 november, 2010 Rapportera Share Skrivet 9 november, 2010 Dudes förslag funkar faktiskt bra för den här uppgiften. Däremot rekommenderar jag dig inte att ofta använda verktyg av den där sorten, på större bilder och bilder med mindre färgkontrast kan du fort få problem. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts