Maimstream Skrivet 8 oktober, 2010 Rapportera Share Skrivet 8 oktober, 2010 Hatar såna här, men här är en som min mattelärare berättade om, de som klarade den fick nån extrapoäng eller så. En gurka väger 1 kg, och består till 99 % av vatten. Den ligger sen i solen en timme och vattenhalten har då sjunkit till 98 %, vad väger gurkan då? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 8 oktober, 2010 Rapportera Share Skrivet 8 oktober, 2010 Skojar du nu? Hela gurkan väger 1kg och består av 99% vatten. Det är alltså inte de 99% vatten som väger 1kg. Eller? Nej, okej. Men man kan väl inte räkna ut vad varken "gurkan" eller "vattnet" väger, eller? Fast det kanske inte behövs i och för sig... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Bebben Skrivet 8 oktober, 2010 Rapportera Share Skrivet 8 oktober, 2010 99% av 1000g är vatten, 10g är gurkkött. Efter en timme är 10g 2%. 10g x 50 ger 100% av vikten vilket blir 500g? Blir det så? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 8 oktober, 2010 Rapportera Share Skrivet 8 oktober, 2010 Nej, okej. Men man kan väl inte räkna ut vad varken "gurkan" eller "vattnet" väger, eller? Fast det kanske inte behövs i och för sig... Jag kanske tänker fel, men jag bara antar att vattnet även står för 99% av gurkans totala vikt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Frusciante Skrivet 8 oktober, 2010 Rapportera Share Skrivet 8 oktober, 2010 (redigerad) 99% av 1000g är vatten, 10g är gurkkött. Efter en timme är 10g 2%. 10g x 50 ger 100% av vikten vilket blir 500g? Blir det så? Correctamundo Redigerad 8 oktober, 2010 av Frusciante Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 8 oktober, 2010 Rapportera Share Skrivet 8 oktober, 2010 Vad är det som säger att 1% = 10g både för vattnet och fruktköttet? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Bebben Skrivet 8 oktober, 2010 Rapportera Share Skrivet 8 oktober, 2010 Vad är det som säger att 1% = 10g både för vattnet och fruktköttet? En gurka(vatten 99% + kött 1%) väger 1kg. Det är väl ändå den totala vikten som anges, och vattenhalten är 99%? Annars blir svaret ganska uppfuckat med decimaler n shit. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
_ThuuG Skrivet 8 oktober, 2010 Rapportera Share Skrivet 8 oktober, 2010 Mja fast man skulle kunna säga att frågan var felställd, eller otydlig iallafall. Det han menade var att 99% av vikten var vatten, alltså inte 99% av själva materialet. Men då hade jag ju rätt från början alltså! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts